Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
616509_0001.png
616509_0002.png
616509_0003.png
616509_0004.png
616509_0005.png
616509_0006.png
616509_0007.png
616509_0008.png
616509_0009.png
616509_0010.png
616509_0011.png
616509_0012.png
616509_0013.png
616509_0014.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
18. november 2008AMC407082008-154-0160
Udkast til tale til brug for ministerens besvarelse afsamrådsspørgsmål L, M, N og O i Folketingets Retsud-valg den 20. november 2008Spørgsmål L:Ministeren bedes redegøre for, om PET besidder tilstræk-kelige muligheder for at hverve civile agenter i Danmarkog i udlandet?Spørgsmål M:Ministeren bedes redegøre for ressourcerne til uddannelseaf PET-agenter med henblik på rekruttering af civile agen-ter?Spørgsmål N:Ministeren bedes redegøre for, hvilke økonomiske incita-menter der står til rådighed for PET i arbejdet med civileagenter?Spørgsmål O:Ministeren bedes redegøre for, om vidnebeskyttelsespro-grammet under PET er tilstrækkeligt udviklet til at beskyt-te vidner under vidnebeskyttelsesprogrammet, og redegørefor, om PET’s vidnebeskyttelsesprogram har tilstrækkeligeressourcer til at opfylde sit mål?
[Indledning]1.Retsudvalget har med de fire samrådsspørgsmål bedtmig om at redegøre for forskellige spørgsmål i forhold tilPET’s brug af kilder og tjenestens vidnebeskyttelsespro-gram.Der er i sagens natur temmelig snævre grænser for, hvordetaljeret jeg kan redegøre for PET’s arbejdsmetoder –herunder for brugen af kilder og tjenestens vidnebeskyttel-sesprogram. Derfor håber jeg, at Retsudvalget vil have for-ståelse for, at jeg kun vil kunne svare relativt overordnetpå spørgsmålene i dag.[PET’s brug af kilder]2.Med den bemærkning vil jeg nu vende mig til samråds-spørgsmål L, hvor udvalget har bedt mig redegøre for, omPET besidder tilstrækkelige muligheder for at hverve civi-le agenter i Danmark og i udlandet.
2
Jeg vil i den forbindelse gerne indlede med at slå fast, atanvendelsen af kilder – ikke overraskende – er helt afgø-rende for PET’s muligheder for at kunne identificere ogimødegå bl.a. konkrete trusler om terrorangreb.Anvendelsen af kilder – eller ”kildeførelse”, som det ogsåkaldes – er derfor et særligt fokus- og indsatsområde forefterretningstjenesten.Det gælder ikke mindst, fordi det i visse situationer – og ivisse miljøer – kan være vanskeligt for efterretningstjene-sten at indhente oplysninger på andre måder, f.eks. gen-nem aflytning og ransagning.Derfor er det selvfølgelig meget vigtigt, at PET har til-strækkelige muligheder for at hverve privatpersoner til atfungere som kilder for tjenesten.
3
3.Når PET taler om ”kilder”, tænkes der i øvrigt både påmeddelere, på civile agenter og på andre privatpersoner,der giver efterretningstjenesten oplysninger om bl.a. net-værk og grupper af interesse for tjenesten.Enmeddelerkan kort beskrives som en person uden forpolitiet, der i et vist systematisk omfang – efter aftale oggennem nogen tid – giver informationer om andre perso-ners planlagte eller begåede kriminalitet.Encivil agentvil typisk også fungere som kilde for tjene-sten til informationer, men vil herudover – efter aftale –også mere aktivt yde en eller anden form for bistand tilandre i forbindelse med kriminelle forhold, som er i tjene-stens søgelys.Når PET taler omandre privatpersoner,der optræder somkilder, kan der f.eks. være tale om en person, som informe-rer tjenesten om forhold, der ikke umiddelbart angår kon-krete lovovertrædelser.
4
[PET’s muligheder for at hverve kilder]4.Det er ingen hemmelighed, at Danmark og den øvrigevestlige verden i de seneste år har oplevet en stigende ter-rortrussel. Og PET’s Center for Terroranalyse vurderersom bekendt, at der i dag er en generel terrortrussel modDanmark.Som terrorangrebet mod den danske ambassade i Pakistanden 2. juni illustrerede, er der samtidig en betydelig og er-kendt terrortrussel mod danske interesser visse steder i ud-landet. Det gælder især i områder, hvor al-Qaida-relateredegrupper er aktive – herunder særligt i lande i Nordafrika,Mellemøsten samt i Pakistan og Afghanistan.5.Med et sådant trusselsbillede er det vigtigere end nogen-sinde, at PET råder over et tilstrækkeligt kildenet. Og deter naturligvis noget, som PET prioriterer særdeles højt.
5
Som nævnt indledningsvis har jeg imidlertid ikke mulig-hed for at komme nærmere ind på, hvad det konkret inde-bærer af aktiviteter fra PET’s side – herunder i hvilket om-fang tjenesten aktuelt gør brug af civile agenter eller andrekilder.Men jeg vil gerne understrege, at jeg selvfølgelig læggermeget stor vægt på løbende at sikre, at PET har de nød-vendige redskaber til rådighed.[PET’s ressourcer til kildeførelse]6.Jeg vil nu vende mig mod samrådsspørgsmål M, hvorjeg er blevet bedt om at redegøre for ressourcerne til ud-dannelse af kildeførere i PET.Hensynet til hemmeligholdelse af PET’s arbejdsmetodergør, at jeg desværre ikke kan komme nærmere ind på,hvilke ressourcer eller uddannelsesmæssige tiltag, tjene-sten benytter på kildeområdet.
6
Når det er sagt, vil jeg understrege, at PET har forsikret, attjenesten anvender de nødvendige ressourcer med henblikpå at sikre, at man fortsat vil være i stand til at rekruttereog anvende kilder, herunder civile agenter.[Økonomiske incitamenter]7.I samrådsspørgsmål N spørges der til, hvilke økonomi-ske incitamenter PET kan anvende i arbejdet med civileagenter.Helt overordnet kan jeg oplyse, at PET har mulighed for atdække eventuelle udgifter og tab, som en kilde har haft iforbindelse med det arbejde, som den pågældende har ud-ført for tjenesten.Herudover kan jeg oplyse, at regeringens terrorhandlings-plan fra november 2005 bl.a. indeholder en anbefaling om,at PET får mulighed for i højere grad end tidligere at ho-norere kilder for det arbejde, som de udfører for efterret-ningstjenesten.7
PET har oplyst, at tjenesten på den baggrund har åbnet opfor en højere grad af honorering af kilder. PET er endvide-re for tiden ved at udfærdige nye, samlede retningslinjerfor honorering af kilder, herunder civile agenter.Retningslinjerne vil blandt andet komme til at indeholderegler for, i hvilke tilfælde og i hvilket omfang efterret-ningstjenesten kan honorere en kilde for det arbejde, kil-den udfører for efterretningstjenesten.Der vil også blive medtaget regler om, i hvilke tilfældeefterretningstjenesten kan udbetale en bonus til en kilde.Jeg kan i øvrigt ikke sige noget mere konkret om de øko-nomiske incitamenter, der står til rådighed for PET i arbej-det med kilderne, da det vil kunne skade efterretningstje-nestens kildeførelse.
8
8.Mere generelt vil jeg gerne understrege, at når man talerom, at der skal være et økonomisk incitament ved at værekilde, så er det vigtigt at huske på, at personer, som indvil-ger i et sådant samarbejde med PET ikke i almindelighedgør det for pengenes skyld, men derimod ud fra en merepligtmæssig følelse og et samfundsmæssigt engagement.For at et honorar eller en bonus mv. derfor overhovedetskal have en effekt, skal der således være tale om et beløbaf en vis tilstrækkelig størrelse til, at beløbet kan udgøreen yderligere motivationsfaktor.Samtidig må der naturligvis ikke være tale om et økono-misk incitament af en sådan størrelse, at det kan lokke”falske” kilder frem på banen.Jeg vil i den forbindelse gerne understege, at jeg har fuldtillid til, at PET er helt opmærksom herpå i forbindelsemed det nævnte arbejde med de nye retningslinjer.
9
[Vidnebeskyttelse]9.Til slut vil jeg vende mig mod samrådsspørgsmål O,hvor Retsudvalget har bedt mig redegøre for, om vidnebe-skyttelsesprogrammet under PET er tilstrækkeligt udviklettil at beskytte vidner - og om vidnebeskyttelsesprogram-met har tilstrækkelige ressourcer til at opfylde sit mål.Jeg kan naturligvis ikke redegøre nærmere for vidnebe-skyttelsesprogrammet – herunder for hvilke ressourcer el-ler konkrete tiltag, der konkret ligger i programmet.Det ville jo i givet fald undergrave hele formålet med etvidnebeskyttelsesprogram, der i sagens natur nødvendigvismå være omgærdet med total hemmeligholdelse.
10
10.Mere generelt kan jeg dog sige, at det som udgangs-punkt er de enkelte politikredse, der – eventuelt i samar-bejde med den overordnede anklagemyndighed og PET –varetager de fornødne foranstaltninger med henblik på atbeskytte vidner, som afgiver forklaring under en straffe-sag.I langt de fleste tilfælde vil det være tilstrækkeligt, at vid-nets navn mv. ikke oplyses til den tiltalte, ligesom rettenkan træffe bestemmelse om navneforbud, referatforbud ogdørlukning. Disse tiltag er reguleret i retsplejeloven.Politiet og anklagemyndigheden kan endvidere iværksætteen række praktiske foranstaltninger, når det vurderes atvære nødvendigt. Det kan f.eks. bestå i politi-eskorte, pa-truljering og bevogtning.
11
I helt ekstraordinære tilfælde, hvor de foranstaltninger,som kan iværksættes af politikredsene, ikke anses for til-strækkelige, kan PET iværksætte vidnebeskyttelsesforan-staltninger inden for rammerne af det såkaldte vidnebe-skyttelsesprogram.Programmet har i sin nuværende form eksisteret siden2001 og udvikles løbende i lyset af de indvundne erfarin-ger. I forbindelse med etableringen af vidnebeskyttelses-programmet i Danmark har man i øvrigt søgt inspirationhos en lang række lande i og uden for Europa.De særlige beskyttelsestiltag iværksættes på baggrund afen nøje vurdering af såvel den foreliggende trussel som detvidne, der skal beskyttes, herunder om vidnet er i stand tilat leve under et vidnebeskyttelsesprogram.I de mest alvorlige tilfælde kan der foretages et fuldstæn-digt identitetsskifte, og den pågældende kan eventuelt ogsåhjælpes til et nyt liv i et andet land.
12
Før en person kan indgå i et vidnebeskyttelsesprogram,skal der foretages en lang række undersøgelser og vurde-ringer for at sikre, at vidnebeskyttelsesprogrammet bliveren succes. I den forbindelse stiller PET bl.a. juridisk, psy-kologisk og lægelig bistand til rådighed.I det omfang, det findes påkrævet at iværksætte vidnebe-skyttelsesprogrammet, er PET i stand til at anvende de res-sourcer, som er nødvendige, for at sikre, at programmetfungerer efter sin hensigt.[Afslutning]11.Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg er klar over, atjeg ikke i dag har kunnet give så detaljerede oplysninger,som man måske kunne ønske sig, om PET’s konkrete til-tag og ressourceforbrug.Som jeg har været inde på flere gange i dag, hænger dennetilbageholdenhed sammen med efterretningsarbejdets sær-lige karakter.13
Jeg vil imidlertid gerne understrege over for Retsudvalget,at jeg følger PET’s virke tæt – også på de områder, somudvalget har spurgt til i dag.Og jeg har fuld tillid til, at PET løbende iværksætter denødvendige tiltag – herunder ved rekrutteringen af kilderog ved beskyttelsen af vidner.Her skylder jeg at nævne, at jeg ved, at PET faktisk er me-get anerkendt blandt andre landes efterretningstjenesternetop for sin professionelle kildeføring, som internationaltset anses for at være på et meget højt niveau.Tak.
14