Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 192 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. november 2008.
Brian Mikkelsen
/
 Carsten Kristian Vollmer
Spørgsmål nr. 192 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
â€Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af REU alm. del - samrÃ¥dsspørgsmÃ¥l Q om ind- og udrejsekontrol i Tirstrup Lufthavn den 20. november 2008 oplyse, hvor mange svigt med den politimæssige ind- og udrejsekontrol, der har fundet sted de seneste 5 Ã¥r i Danmarks internationale Lufthavne?â€
Svar:
Som oplyst under besvarelsen af samrådsspørgsmål Q (Alm. del) den 20. november 2008 er det kun Københavns Lufthavn og Billund Lufthavn, der i kraft af deres trafikmængde og trafikmønster i kontrolmæssig sammenhæng kan betragtes som egentlige internationale lufthavne i Danmark.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet i øvrigt indhentet følgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:
â€1. I forbindelse med Danmarks indtræden i det praktiske SchengenÂsamarbejde den 25. marts 2001 orienterede Rigspolitiet ved en rundskrivelse af 20. marts 2001 politikredsene om anvendelsen af POLSAS (politiets sagsbehandlingssystem) i forbindelse med registrering af politiets udførelse af grænsekontrol.
Det fremgår af rundskrivelsen, at der ifølge Den Fælles Håndbog er mulighed for – i særlige situationer – at lempe kontrollen på de ydre grænser. Lempelse af kontrollen skulle registreres i døgnrapporten med angivelse af beslutningstager (vagthavende), dato, tidsrum og årsag til lempelsen.
På daværende tidspunkt skulle lempelser af personkontrollen på de ydre grænser ikke indberettes til Rigspolitiet.
Den 13. oktober 2006 trådte Schengengrænsekodeksen (forordning (EF) nr. 562/2006 af 15. marts 2006 om indførelse af en fællesskabskodeks for personers grænsepassage) i kraft. Kodeksen er implementeret i dansk ret ved lov nr. 301 af 19. april 2006 om ændring af udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og opløsning. I forbindelse med indførelsen af Schengengrænsekodeksen blev den ovenfor nævnte Fælles Håndbog ophævet.
Det fremgår således nu af artikel 8 i Schengengrænsekodeksen, at der i tilfælde af særlige og uforudsete omstændigheder kan ske lempelse af ind- og udrejsekontrollen ved de ydre grænser. Det fremgår endvidere af artikel 8, at hver enkelt medlemsstat en gang om året skal sende en rapport om anvendelsen af denne artikel til Europa-Parlamentet og Kommissionen.
I september 2007 blev politikredsene – på baggrund af implementeringen af Schengengrænsekodeksen – orienteret om, at der i alle tilfælde skal ske indberetning af lempelser i personkontrollen til Rigspolitiet.
2. Alene Københavns Lufthavn i Kastrup og Billund Lufthavn har en trafikintensitet og et trafikmønster, der bevirker, at de kan betragtes som internationale lufthavne i en kontrolmæssig sammenhæng.
Rigspolitiet har – efter september 2007 – ikke modtaget indberetninger vedrørende lempelser af personkontrollen i henholdsvis Københavns Lufthavn i Kastrup og Billund Lufthavn. Der er således ikke på nuværende tidspunkt sendt en rapport til Europa-Parlamentet og Kommissionen om anvendelse af artikel 8 i Schengengrænsekodeksen.
Sydøstjyllands Politi har imidlertid oplyst, at kredsen i perioden fra den 1. januar 2006 til den 1. december 2008 i ét tilfælde (14. november 2007 – 24 personer, herunder besætning) i forbindelse med en udrejse til Manchester i England grundet manglende personale har undladt personkontrol i Billund Lufthavn. Der er ikke i 2008 sket lempelser i personkontrollen.
Københavns Politi har oplyst, at kredsen i perioden fra den 13. oktober 2006 til den 1. december 2008 i to tilfælde (3. oktober 2007 og 5. november 2007) har foretaget en korterevarende (henholdsvis 10 minutter og 1 minut) lempelse af personkontrollen i Københavns Lufthavn i Kastrup. Der er ikke i 2008 sket lempelser af personkontrollen.
Rigspolitiet er ikke i besiddelse af statistisk materiale til belysning af problemstillingen før Schengengrænsekodeksens ikrafttræden. En præcis og udtømmende besvarelse for så vidt angår perioden forud for den 13. oktober 2006 vil således forudsætte en manuel og tidskrævende gennemgang af de registreringer, der er foretaget i døgnrapporterne i perioden.
3. Rigspolitiet vil primo 2009 orientere Europa-Parlamentet og Kommissionen om anvendelsen af artikel 8 i Schengengrænsekodeksen.
Rigspolitiet har henledt politikredsenes opmærksomhed pÃ¥ retningslinjerne vedrørende lempelse af personkontrollen og indberetningspligten. Procedurerne for ind- og udrejsekontrollen samt indberetningspligten til Rigspolitiet vil endvidere blive drøftet med politikredsene i forbindelse med Rigspolitiets besøg i kredsene i starten af det nye Ã¥r.â€