Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 154 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 14. november 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr. 154 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Ministerens kommentarer udbedes til notat modtaget fra Dansk Metal under foretræde for udvalget 13/11-08 vedrørende skærpelse af betingelserne for reparation på motorveje, jf. alm. del – bilag 112.”

 

 

Svar:

 

Det fremgår af Dansk Metals notat, at Dansk Metal ønsker indført lovkrav om, at et havareret køretøj altid skal bortbugseres, inden reparation foretages. Som minimum ønskes regler om, at havari skal anmeldes til en myndighed, som træffer afgørelse om, hvorledes der skal forholdes med det havarerede køretøj, herunder spørgsmålet om afskærmning.

 

Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende om de gældende regler:

 

”Det følger af færdselslovens § 46, stk. 2, at der på motorvej og på tilkørsels- eller frakørselsvej til sådan vej ikke må standses eller parkeres uden for de anviste parkerings- eller rastepladser. Standsning og parkering er forbudt på hele motorvejsarealet, hvortil medregnes nødspor og rabat. Det følger videre af færdselslovens § 47, at såfremt et køretøj tvinges til standsning på grund af færdselsuheld, motorfejl eller af anden årsag, skal køretøjet så vidt muligt placeres uden for kørebanen og derefter snarest muligt fjernes fra motorvejen, medmindre andet følger af bestemmelsen i § 9, der vedrører hensynet til efterforskning af alvorlige færdselsuheld.

 

Udgangspunktet er således, at et køretøj, der er havareret på motorvej og efterfølgende er placeret uden for kørebanen, skal fjernes snarest muligt. Om dette krav bedst opfyldes ved, at der rekvireres assistance til bortbugsering af køretøjet, eller ved, at der foretages reparation i nødsporet, f.eks. hjulskift, beror efter Rigspolitiets opfattelse på en konkret vurdering. I afvejningen heraf må indgå tidsforbrug til henholdsvis bortbugsering og reparation samt risiko ved reparation på stedet.”

 

Justitsministeriet agter at drøfte med Rigspolitiet og Transportministeriet (Vejdirektoratet), om der er behov for ændring af reglerne på området. Ministeriet vil orientere Folketingets Retsudvalg om resultatet af disse drøftelser.