Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 144 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. november 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen

/

 Lars Hjortnæs

 


Spørgsmål nr. 144 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiden for fri-proces sager?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet kan oplyse, at det fremgår af statsamternes årsberetninger, at statsamternes gennemsnitlige sagsbehandlingstid i sager om fri proces i perioden 2001-2006 varierede fra 5,5 uger til 7,5 uger.

 

Civilstyrelsen har oplyst følgende om styrelsens sagsbehandlingstid i sager om fri proces i 2007 og 2008:

 

”Efter de regler om fri proces i retsplejeloven, der var gældende før 1. januar 2007, behandlede statsamterne sager om fri proces i 1. instans. Statsamternes afslag kunne påklages til Civilstyrelsen. Ved lov nr. 554 af 24. juni 2005 om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (sagsomkostninger, retshjælp og fri proces) er kompetencen til at behandle ansøgninger om fri proces i første instans med virkning fra 1. januar 2007 tillagt retterne og Civilstyrelsen. Civilstyrelsens afgørelser om fri proces kan påklages til Procesbevillingsnævnet.

 

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for fri processager hos Civilstyrelsen var 54 dage i 2007. I 2008 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid 78 dage.

 

I besvarelsen af 24. september 2008 af spørgsmål nr. 997 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg stillede til justitsministeren den 11. august 2008, er anført, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle behandlede sagers vedkommende i 1. halvår af 2008 var 54 dage. Dette er ikke korrekt, idet styrelsen ved en fejl har angivet den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2007 i stedet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 1. halvår 2008. I 1. halvår af 2008 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid således 78 dage. Civilstyrelsen beklager fejlen.

 

Sagsbehandlingstiden i fri processager kan variere en del. Dette skyldes navnlig, at det ofte er nødvendigt at indhente oplysninger fra ansøgeren og bemærkninger fra ansøgeren og modparten.

 

En del af forklaringen på, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid er steget fra 2007 til 2008, må antages at være, at Civilstyrelsen i forbindelse med overtagelsen af kompetencen til at behandle sager om fri proces i 1. instans pr. 1. januar 2007 fik oversendt 1.395 sager fra statsamterne. En meget stor del af disse sager kunne afgøres hurtigt, enten fordi de var veloplyste på tidspunktet for oversendelsen, eller fordi de skulle afvises på grund af de nye regler om fri proces, hvorefter der som udgangspunkt ikke gives fri proces til en ansøger, som har en retshjælpsforsikring, der dækker omkostningerne ved sagen. Sagsbehandlingstiden i disse sager har derfor generelt været kortere end i gennemsnitlige sager om fri proces og har således medvirket til at sænke den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2007.

 

Civilstyrelsen følger nøje sagsbehandlingstiden i fri processager og har løbende drøftet udviklingen med Justitsministeriets departement. Departementet har pÃ¥ denne baggrund tilført styrelsen yderligere ressourcer i Ã¥rene 2009 og 2010. Den bevillingsmæssige styrkelse gør det muligt at gennemføre et LEAN-projekt med fokus pÃ¥ sagsoplysningen af fri processager med henblik pÃ¥ at forkorte den tid, der medgÃ¥r til sagernes oplysning og behandling. Projektet er iværksat og gennemføres i første halvÃ¥r af 2009. Forøgelse af styrelsens lønsumsbevilling gør det endvidere muligt at styrke kontoret med yderligere juridiske fuldmægtige til behandling af sager om fri proces og dermed nedbringe sagsbehandlingstiden.

 

Civilstyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om sagsbehandlingstiden vedrørende fri proces ved retterne eller Procesbevillingsnævnet.”