Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
666204_0001.png
666204_0002.png
666204_0003.png
666204_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
3. april 2009Strafferetskontoret2008-792-0771CSO41154
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 140 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. december2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 140 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for de undtagelser fra Den Europæi-ske Menneskerettighedskonvention, som de seneste terrorlo-ve i britisk lovgivning har nødvendiggjort, samt oplyse,hvordan dette konkret fremgår af de enkelte love?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet anmodetUdenrigsministeriet om at indhente oplysninger fra de britiske myndig-heder.Den danske ambassade i Storbritannien har indhentet oplysninger om dengældende britiske terrorlovgivning, og i hvilket omfang der i de gælden-de regler er gjort undtagelser fra Den Europæiske Menneskerettigheds-konvention. Der er ikke indhentet oplysninger om, i hvilket omfang dettehar været tilfældet for tidligere britisk lovgivning på området. Ambassa-den har oplyst, at Home Office, der er den ansvarlige myndighed for denbritiske terrorlovgivning, har oplyst, at der i gældende britisk terrorlov-givning findes ét sted, hvor man forbeholder sig retten til at fravige DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention. Muligheden herfor fremgåraf den britiske anti-terrorlov fra 2005 (Prevention of Terrorism Act), ka-pitel 2 om kontrolforanstaltninger (”control orders”).Efter afsnit 1(1) i den britiske anti-terrorlov er en kontrolforanstaltning(”control order”) en afgørelse, der pålægger en person forpligtelser meddet formål at beskytte offentligheden mod risikoen for terrorisme. Enperson kan i den forbindelse pålægges de forpligtelser, som er nødvendi-ge for at forhindre eller begrænse den pågældendes involvering i terrorre-laterede aktiviteter, jf. lovens afsnit 1(3). En kontrolforanstaltning kanudstedes af indenrigsministeren (”Home Secretary”), hvis en rækkenærmere angivne betingelser er opfyldt, og kan efterprøves af domstole-ne.En kontrolforanstaltning kan eksempelvis indebære forbud mod eller be-grænsninger i personens besiddelse eller brug af bestemte genstande ellerstoffer, begrænsninger i den pågældendes erhvervsudøvelse, begrænsnin-ger i samvær eller kommunikation med bestemte personer eller med an-dre generelt, begrænsninger i bevægelsesfriheden og forbud mod at tageophold på nærmere angivne steder, pligt til at lade sin færden, kommuni-2
kation eller andre aktiviteter overvåge elektronisk og pligt til at givemyndighederne adgang til at foretage ransagning og beslaglæggelse medhenblik på en vurdering af, om der er sket en tilsidesættelse af betingel-serne i kontrolforanstaltningen mv., jf. lovens afsnit 1(4).Der findes to forskellige typer af kontrolforanstaltninger, som henholds-vis benævnes ”non-derogating control order” og ”derogating control or-der”. Begge typer af kontrolforanstaltninger pålægger den person, der eromfattet af ordren, en række forpligtelser, men en ”derogating controlorder” er særligt karakteriseret ved, at de forpligtelser, personen pålæg-ges, kan have karakter af en frihedsberøvelse. Dette vil f.eks. kunne væretilfældet, hvis en kontrolforanstaltning pålægger en person at opholde sigog forblive på et bestemt sted, f.eks. i eget hjem, i forældres hjem eller ien bolig som ejes og administreres af det offentlige.Efter lovens afsnit 4(3)(c) og (7)(c) kan udstedelse af en ”derogatingcontrol order” alene finde sted, hvis der er foretaget en hel eller delvisfravigelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 5om retten til frihed og sikkerhed.Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 15 beskriver detilfælde, hvor medlemsstaterne har ret til midlertidigt at sætte deres for-pligtelser i medfør af konventionen ud af kraft.Det følger af artikel 15, stk. 1, at under krig eller anden offentlig faretil-stand, der truer nationens eksistens, kan en kontraherende part træffe for-holdsregler, der fraviger dens forpligtelser ifølge konventionen, i det om-fang det er strengt påkrævet af situationen, og forudsat at sådanne for-holdsregler ikke er uforenelige med dens andre forpligtelser ifølge folke-retten.Efter artikel 15, stk. 3, skal enhver stat, som benytter sig af denne ret tilfravigelse, holde Europarådets generalsekretær fuldt underrettet om deforholdsregler, som den således har taget og om grundene dertil. Denskal også underrette Europarådets generalsekretær, når sådanne forholds-regler er ophørt at virke, og konventionens bestemmelser igen er fuldt udi kraft.Home Office har i øvrigt oplyst, at anti-terrorlovens bestemmelser om”derogating control orders” endnu ikke er blevet anvendt.3
Den britiske anti-terrorlov fra 2005 (Prevention of Terrorism Act) ved-lægges til orientering.
4