Hermed sendes 2. opfølgning på min besvarelse af 31. januar 2007 af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 139 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg stillede den 15. januar 2007. Den 1. opfølgning blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 20. maj 2008.

 

 

Brian Mikkelsen

/

 John Vestergaard

 


Spørgsmål nr. 139 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

 

”Vil ministeren, når statistikken for 2006 over antallet af sager, som ombudsmanden har behandlet, foreligger, oplyse, hvilke bemærkninger dette giver ministeren anledning til, samt hvilken effekt de initiativer, som blev gennemført i starten af 2006, har haft?”

 

Svar:

 

I december 2006 og januar 2007 besvarede Justitsministeriet en række spørgsmål fra Folketingets Retsudvalg, herunder ovenstående spørgsmål nr. 139 (Alm. del) og samrådsspørgsmål N af 5. december 2006, vedrørende antallet af ombudsmandssager i Direktoratet for Kriminalforsorgens klientkontor, som havde givet anledning til kritik og/eller henstilling fra Folketingets Ombudsmand.

 

Justitsministeriet redegjorde i den forbindelse for en række initiativer, som Direktoratet for Kriminalforsorgen havde iværksat i 2006 med henblik på at forbedre sagsbehandlingen i klientkontoret, herunder bl.a. et LEAN-projekt.

 

I den opfølgende besvarelse af 20. maj 2008 (vedlagt i kopi) redegjorde Justitsministeriet for udviklingen i antallet af sager, der havde givet anledning til kritik og/eller henstilling fra ombudsmanden. Af besvarelsen fremgik det, at udviklingen i sidste kvartal af 2007 og første kvartal af 2008 tydede på, at initiativerne var ved at slå igennem.

 

Justitsministeriet tilkendegav i den forbindelse, at ministeriet, når ombudsmandens beretning for 2007 forelå, på baggrund af denne – og i lyset af udviklingen i antallet af sager med kritik og/eller henstilling i løbet af 2008 – ville foretage en vurdering af de igangsatte initiativer, herunder om der eventuelt er behov for yderligere initiativer.

 

Direktoratet er endnu ikke i besiddelse af endelige tal for antallet af sager, hvor ombudsmanden i 2008 har udtalt kritik af sagsbehandlingen i Direktoratet for Kriminalforsorgen. De foreløbige opgørelser viser imidlertid, at ombudsmanden har realitetsbehandlet 92 sager, og at der er udtalt kritik/henstilling i 27 af disse.

 

 

 

Beretning for år:

Alle sager

(DfK)

Afviste sager

(DfK)

Realitets-behandlede sager

(DfK)

Uden

kritik/henstilling

 (DfK)

Med

kritik/henstilling

(DfK)

2001

156

103

53

37

16 (30 %)

2002

136

88

48

31

17 (35 %)

2003

165

102

63

45

18 (28 %)

2004

207

130

77

67

10 (13 %)

2005

204

112

92

57

35 (38 %)

2006

169

81

88

38

50 (57 %)

2007

283

115

168

88

80 (48 %)

2008

*

*

92**

65**

27 (29 %)**

* Antallet af henvendelser fra borgere, som ombudsmanden har afvist at realitetsbehandle vil fremgå af ombudsmandens beretning for 2008.

** Der er tale om foreløbige opgørelser.

 

Som det fremgår af ovenstående tabel, er andelen af sager med kritik/henstillinger nu lavere eller på samme niveau som i årene 2001-2003.

 

Det fremgår ligeledes, at ombudsmanden i perioden 2001-2007 har realitetsbehandlet et stigende antal sager vedrørende direktoratet, hvorimod der fra 2007 til 2008 har været en nedgang i antallet af sager, som ombudsmanden har realitetsbehandlet.

 

Direktoratets Klientkontor har oplyst over for Justitsministeriet, at kontoret fortsat har fokus på en effektiv sagsbehandling, og at de procedurer, som blev indført i forbindelse med LEAN-projektet, er under løbende forandring for derigennem at optimere sagsgangene. Direktoratet har videre oplyst, at Klientkontoret ligeledes har sat ekstra fokus på kvaliteten af sagsbehandlingen, hvilket bl.a. sker ved en mere intensiv oplæring af medarbejderne.

 

Henset til den fortsatte nedgang i antallet af sager med kritik og/eller henstilling, henset til direktoratets fortsatte fokus på området, og henset til, at kritikprocenten i 2008 er på niveau med procenten i 2001-2003, er det min opfattelse, at de allerede igangsatte initiativer har fungeret (og fortsat fungerer) tilfredsstillende.

 

Jeg finder på den baggrund ikke grundlag for på nuværende tidspunkt at iværksætte yderligere initiativer.