Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. november 2009Statsretskontoret2009-792-1057AHN40611
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1307 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1307 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes redegøre for, om Justitsministeriets eks-pertise i forbindelse med undersøgelsen af, om forslaget fraDet Konservative Folkeparti om et forbud mod den muslim-ske klædedragt burka er i strid med grundloven og internatio-nale konventioner, har undersøgt, hvorvidt burkaen kan side-stilles med “maskering”.”Svar:
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der med udtrykket”maskering” henvises til den tildækning af ansigtet, der er omfattet afstraffelovens § 134 b. Om denne bestemmelse kan Justitsministeriet op-lyse følgende:Efter straffelovens § 134 b, stk. 1, straffes den, der i forbindelse medmøder, forsamlinger, optog eller lignende på offentligt sted færdes medansigtet helt eller delvis tildækket med hætte, maske, bemaling eller lig-nende på en måde, der er egnet til at hindre identifikation, med bøde ellerfængsel indtil 6 måneder.Efter § 134 b, stk. 3, gælder det nævnte forbud ikke for tildækning af an-sigtet, der foretages for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andetanerkendelsesværdigt formål.Der er i bestemmelsens forarbejder anført følgende om udtrykket ”aner-kendelsesværdigt formål”, jf. pkt. 6.1 i de almindelige bemærkninger tillovforslag nr. L 196 i folketingsåret 1999-2000 (Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, s. 5458 f.):”Forbudene mod maskering og mod besiddelse af genstande be-stemt til maskering omfatter ikke tildækning af ansigtet, der foreta-ges for at beskytte mod vejrliget, eller som tjener andet anerkendel-sesværdigt formål.Personer, der bærer eller medbringer halstørklæde, hue eller andrebeklædningsgenstande til beskyttelse mod kulde, vil således ikkevære omfattet af maskeringsforbudet, hvis det efter omstændighe-derne - navnlig årstiden og vejrforholdene - må anses for sædvanligog rimelig påklædning. Dette gælder, selv om der efter omstændig-hederne består en abstrakt risiko for, at den identitetssløring, sompåklædningen indebærer, vil kunne fremme forstyrrelse af den of-fentlige ro og orden.2
På samme måde omfatter maskeringsforbudet f.eks. som udgangs-punkt ikke maskering (herunder navnlig bemaling) af ansigtet un-der karneval, fastelavnsoptog og sportsbegivenheder (”roligans”)samt tildækning af ansigtet af religiøse grunde. Er der tale om etoptog af motorcyklister, vil det selvsagt ikke være i strid med detforeslåede maskeringsforbud, hvis deltagerne under kørslen er iførtden lovpåbudte styrthjelm.
[…]Det forudsættes at indgå som et væsentligt element i vurderingenaf, om en maskering tjener et anerkendelsesværdigt formål, at mø-det, forsamlingen, optoget mv. afvikles fredeligt. Udvikler begi-venhederne sig således til uroligheder eller optøjer, kan maskering- uanset det oprindelige formål - som altovervejende hovedregelikke længere anses for anerkendelsesværdig. Dette gælder også til-dækning af ansigtet for at beskytte mod vejrliget. De pågældendemå derfor i denne situation enten forlade stedet eller fjerne maske-ringen for at undgå strafansvar.”Som det fremgår af de nævnte lovforarbejder, må tildækning af ansigtetaf religiøse grunde, som udgangspunkt anses for at tjene et anerkendel-sesværdigt formål i relation til straffelovens § 134 b. Det vil sige, at ma-skeringsforbudet i straffelovens § 134 b som udgangspunkt ikke omfattertilfælde, hvor en deltager i en forsamling mv. på offentligt sted (med enbeklædningsgenstand) tildækker ansigtet af religiøse grunde.Det nævnte udgangspunkt må dog ifølge lovforarbejderne fraviges, såle-des at straf for overtrædelse af maskeringsforbudet som altovervejendehovedregel kan idømmes, hvis begivenhederne udvikler sig til urolighe-der eller optøjer, og den pågældende deltager i en forsamling mv. undla-der enten at forlade stedet eller at fjerne maskeringen, der ikke længereanses for anerkendelsesværdig.Om Justitsministeriets vurdering af spørgsmålet om, hvorvidt et forbudmod at bære burka i det offentlige rum er foreneligt med grundloven ogDen Europæiske Menneskerettighedskonvention, henvises til ministerietsbesvarelse af spørgsmål nr. 286 fra Folketingets Udvalg for Udlændinge-og Integrationspolitik.
3