Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
748066_0001.png
748066_0002.png
748066_0003.png
748066_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. oktober 2009Dyrevelfærdskontoret2009-150-1364MCO40868
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1289 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1289 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Er ministeren da også parat til at forbyde import af øre-og/eller halekuperede hunde til Danmark, da det er forbudt iDanmark at kupere hale og ører på hunde, således at de dan-ske regler ikke kan omgås?”

Svar:

1.

Justitsministeriet kan oplyse, at det ifølge dyreværnslovens § 14, stk.2, ikke er ikke tilladt at foretage operative og lignende indgreb, hvis for-målet er at ændre et dyrs udseende.Efter dyreværnslovens § 14, stk. 3, 2. pkt., kan justitsministeren fastsættenærmere regler om halekupering af visse hunderacer, der kan anvendestil jagt. Justitsministeren har med hjemmel i denne bestemmelse undtagetfem hunderacer fra halekuperingsforbudet i Justitsministeriets bekendt-gørelse nr. 627 af 29. august 1991 om halekupering af visse hunderacer.Forbudet i dyreværnslovens § 14, stk. 2, suppleres for så vidt angår hale-og ørekupering af dyreværnslovens § 11, stk. 3. Efter § 11, stk. 3, må ha-le- og ørekuperede hunde ikke udstilles eller på anden måde fremvisesmed henblik på bedømmelse af hundens ydre, dens brugsegenskaber ellerfærdigheder.Udstillings- og fremvisningsforbudet i § 11, stk. 3, gælder, selv om hale-og ørekuperingen har været lovlig, f.eks. fordi hunden er importeret medkuperet hale eller kuperede ører fra et land, hvor hale- og ørekuperingikke er forbudt, eller fordi hale- eller ørekuperingen har været nødvendigaf veterinære årsager.Forbudet i § 11, stk. 3, gælder dog ikke for hunde, der er halekuperede ioverensstemmelse med de regler, der er fastsat i medfør af § 14, stk. 3, 2.pkt, eller for hunde, der er født før den 1. juni 1996. Herudover gælderforbudet ikke for ørekuperede hunde, der er født før den 1. juli 2009.Overtrædelse af dyreværnslovens § 11, stk. 3, og § 14, stk. 2, straffessom udgangspunkt med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, jf. lovens §28, stk. 2, nr. 1.

2.

Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri (Fødevarestyrelsen) haroplyst, at privates import af hunde og andre kæledyr er reguleret af Rå-2
dets forordning 998/20031, som er direkte gældende i alle EU-medlemslande. Forordningen regulerer primært de dyresundhedsmæssigebetingelser vedrørende rabies hos hunde, katte og fritter.Kommerciel import af hunde og andre kæledyr er ligeledes reguleret afEU ved Rådets direktiv 92/652og bekendtgørelse om veterinærkontrolved ind- og udførsel af levende dyr3. For kommerciel import af f.eks.hunde og katte skal de dyresundhedsmæssige betingelser i forordning998/2003 også følges. Dyrene skal endvidere underkastes en klinisk un-dersøgelse 24 timer inden afsendelsen.Der tillades i øvrigt kun import af dyr fra tredjelande, som er opført på deaf EU hertil opstillede tredjelandslister.Fødevarestyrelsen har endvidere oplyst, at importrestriktioner på kæledyrinden for Fødevarestyrelsens ressortområde som udgangspunkt fastsættesaf EU, og at restriktionerne skal begrundes i dyre- samt folkesundheds-mæssige årsager. Fødevarestyrelsen er herudover af den opfattelse, at derikke i øvrigt på Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris områdeer hjemmel til at udstede regler om forbud mod import af øre- eller hale-kuperede hunde.

3.

Et forbud mod import af øre- og halekuperede hunde begrundet i dyre-velfærdsmæssige eller dyreetiske hensyn vil efter Justitsministeriets op-fattelse rejse væsentlige spørgsmål om foreneligheden med EU’s reglerom varernes fri bevægelighed.Et importforbud vil således bl.a. skulle opfylde proportionalitetskravet.Dette indebærer, at et sådant forbud udover at være egnet tillige skal væ-re nødvendigt for at opnå de tilsigtede formål. Et importforbud forudsæt-ter således bl.a., at de tilsigtede formål ikke kan opnås ved mindre ind-gribende foranstaltninger.Det er i den forbindelse af betydning, at Danmark som nævnt ovenfor harindført et forbud mod at udstille hale- og ørekuperede hunde, hvormed viherhjemme i videst muligt omfang har frataget hundeejere incitamentetRådets forordning 998/2003 om dyresundhedsmæssige betingelser for ikke-kommerciel transport af selskabsdyr mv.2Rådets direktiv 92/65 om dyresundhedsmæssige betingelser for samhandel med ogindførsel til Fællesskabet af dyr mv.3Bekendtgørelse nr. 774 af 29. august 2001 om veterinærkontrol ved ind- og udførsel aflevende dyr.31
til at få hale- eller ørekuperet deres hunde og importere sådanne hundefra udlandet.
4