Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
749489_0001.png
749489_0002.png
749489_0003.png
749489_0004.png
749489_0005.png
749489_0006.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
29. oktober 2009Strafferetskontoret2009-792-1041RAJ41138
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1283 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1283 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren give tilsagn om, at give det nugældende re-gelsæt mod menneskehandel og menneskehandlens bagmændet servicetjek for at undersøge, om der er behov for ændrin-ger?”

Svar:

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at det sigter til straffe-lovens § 262 a om menneskehandel.Straffelovens § 262 a blev indsat ved lov nr. 380 af 6. juni 2002 om æn-dring af straffeloven, retsplejeloven og færdselsloven. Bestemmelsen erudformet på grundlag af EU-rammeafgørelsen fra 2002 om bekæmpelseaf menneskehandel samt FN’s protokol fra 2000 om bekæmpelse afmenneskehandel (Palermo-protokollen), der supplerer FN’s konventionom bekæmpelse af grænseoverskridende, organiseret kriminalitet.Straffelovens § 262 a har følgende ordlyd:”§

262 a.

For menneskehandel straffes med fængsel indtil 8 år den,der rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgendemodtager en person, hvor der anvendes eller har været anvendt1) ulovlig tvang efter § 260,2) frihedsberøvelse efter § 261,3) trusler efter § 266,4) retsstridig fremkaldelse, bestyrkelse eller udnyttelse af en vildfa-relse eller5) anden utilbørlig fremgangsmådemed henblik på udnyttelse af den pågældende ved kønslig usæde-lighed, tvangsarbejde, slaveri eller slaverilignende forhold ellerfjernelse af organer.Stk. 2.På samme måde straffes den, der med henblik på udnyttelseaf den pågældende ved kønslig usædelighed, tvangsarbejde, slaverieller slaverilignende forhold eller fjernelse af organer1) rekrutterer, transporterer, overfører, huser eller efterfølgendemodtager en person under 18 år eller2) yder betaling eller anden fordel for at opnå samtykke til udnyt-telsen fra en person, som har myndighed over den forurettede, ogden, der modtager sådan betaling eller anden fordel.”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetudtalelser fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet.Rigsadvokaten har oplyst følgende:2
”Rigsadvokaten har i maj 2008 offentliggjort en oversigt overdomspraksis i sager om overtrædelse af straffelovens § 262 a (kanfindes på www.rigsadvokaten.dk). Oversigten, der løbende opdate-res, indeholder en gennemgang af domme om menneskehandel af-sagt efter indførelsen af bestemmelsen i straffelovens § 262 a i2002.Oversigten indeholder på nuværende tidspunkt en højesteretsdomsamt 9 by- og landsretsdomme, hvor der er domfældt for overtræ-delse af straffelovens § 262 a. Dommene er afsagt i perioden fraden 28. januar 2005 til den 23. marts 2009, og de idømte straffe erudmålt i niveauet fra fængsel i 6 måneder til fængsel i 3 år og 9måneder.I oversigten er endvidere omtalt to domme (dom nr. 4.1 og 4.2),hvor der skete frifindelse for menneskehandel. I den ene af dissesager skete der i stedet domfældelse for overtrædelse af straffelo-vens § 228, stk. 1, nr. 3 (bordeldrift), idet retten ikke fandt, at dervar ført bevis for menneskehandel, og straffen blev for dette for-hold samt nogle andre straffelovsovertrædelser fastsat til fængsel i1 år og 9 måneder.Det er Rigsadvokatens opfattelse, at der gennem retspraksis er sketen præcisering af anvendelsesområdet for straffelovens § 262 a,herunder afgrænsningen mellem denne bestemmelse og bestem-melsen i straffelovens § 228 om rufferi.Der kan i den forbindelse henvises til Højesterets dom af 23. marts2009, hvor Højesteret for første gang har taget stilling til anvendel-sen af straffelovens § 262 a. Dommen er omtalt som dom nr. 1.1 ipraksisoversigten.Sagen vedrørte en tiltalt, der i by- og landsret sammen med enkvindelig medtiltalt var blevet fundet skyldig i menneskehandel ef-ter straffelovens § 262 a, stk. 1, nr. 5, idet de tiltalte under anven-delse af tvang (”anden utilbørlig fremgangsmåde”) havde rekrutte-ret, transporteret og huset nogle kvinder med det formål at udnyttekvinderne ved prostitution.Både by- og landsret lagde til grund, at de tiltalte ved misbrug afderes autoritet i forhold til kvindernes sårbare stilling formåededem til at prostituere sig og betale de beløb, som de tjente, til de til-talte. Der skete tillige domfældelse for rufferi efter straffelovens §228, stk. 1, nr. 2, i relation til de samme kvinder og den sammegerningsperiode som menneskehandlen. Den tiltalte, der ankede tilHøjesteret, var tidligere idømt 9 måneders betinget fængsel formenneskehandel, og han blev i by- og landsret idømt en fællesstrafaf fængsel i 3 år og 6 måneder samt udvist med indrejseforbud i 10år.3
I Højesteret nedlagde tiltalte påstand om frifindelse under henvis-ning til, at der med indsættelsen af nr. 5 i straffelovens § 262 a, stk.1, var sket en nykriminalisering, hvilket var i strid med bestemmel-sens formål. Endvidere påstod tiltalte, at han skulle frifindes formenneskehandel, idet han for de samme forhold var dømt for ruffe-ri.Højesteret fandt, at der kunne straffes for menneskehandel udøvetunder anvendelsen af ”anden utilbørlig fremgangsmåde”, jf. straffe-lovens § 262 a, stk. 1, nr. 5, selv om det i forarbejderne er anført, atdet ikke har været hensigten at kriminalisere nye forhold.Et flertal i Højesteret (tre dommere) fandt endvidere, at der ikkesamtidig kunne straffes for rufferi, idet rufferiforholdet og forhol-dene vedrørende menneskehandel angik de samme kvinder og densamme gerningsperiode ligesom gerningsbeskrivelsen vedrørendeden pådømte menneskehandel omfattede udnyttelse af de pågæl-dende kvinder ved kønslig usædelighed til opnåelse af økonomiskvinding. Højesteret stadfæstede straffen på fængsel i 3 år og 6 må-neder og ændrede udvisningen til udvisning med indrejseforbud forbestandig, jf. udlændingelovens § 32, stk. 2, nr. 5.Det er på den baggrund Rigsadvokatens opfattelse, at bestemmel-sen i straffelovens § 262 a i praksis anvendes i overensstemmelsemed hensigten ved indførelsen heraf og at der således ikke er behovfor ændringer af bestemmelsen.”Rigspolitiet har oplyst følgende:”Indsatsen mod kvindehandel og rufferi har i de seneste år været etprioriteret indsatsområde for politiet, ligesom det er et særligt prio-riteret indsatsområde i flerårsaftalen for politiet og anklagemyndig-heden 2007-2010, at der sættes effektivt ind over for prostitutio-nens bagmænd.I oktober 2006 offentliggjorde Rigspolitiet en strategi for en styrketindsats mod prostitutionens bagmænd med henblik på at fastlæggeen overordnet ramme for, hvordan indsatsen mod kvindehandel ogrufferi yderligere kunne intensiveres. Strategien indgår i politikred-senes planlægning af indsatsen på området.I marts 2007 udgav regeringen ”Handlingsplan til bekæmpelse afhandel med mennesker 2007-2010”. Handlingsplanen skal sikre enhelhedsorienteret indsats for ofre for menneskehandel, og planenomfatter således både forebyggende, støttende og efterforsknings-mæssige aktiviteter såvel som en øget koordinering af samarbejdetmellem de sociale organisationer og myndigheder.Som led i operationaliseringen af indsatsen udarbejdede Rigspoliti-et i samarbejde med Rigsadvokaten i 2007 en vejledning til Rigs-4
politiets strategi for en styrket politimæssig indsats mod prostituti-onens bagmænd. Vejledningen er udformet som en klassificeretmanual, der skal supplere strategien og benyttes som et arbejdsred-skab i politikredsene i forbindelse med den konkrete behandling afsager i prostitutionsmiljøet og mod prostitutionens bagmænd.Rigspolitiet har på baggrund af etableringen af Center mod Menne-skehandel i 2008 foretaget en revision af vejledningen med henblikpå at sikre, at politikredsene i samtlige relevante sager inddragerCenter mod Menneskehandel, som forestår koordineringen af sam-arbejdet mellem politiet og de private sociale organisationer.Hertil kommer, at Rigspolitiet i foråret 2009 tog initiativ til, at derpå politiets særlige fokusområder blev nedsat en række nationalefølgestabe med henblik på at sikre, at indsatsen på de enkelte om-råder fortsat bliver koordineret, og at der samtidig sker den fornød-ne videndeling mellem de relevante parter. I den nationale følge-stab for politiets indsats mod prostitutionens bagmænd, æresrelate-rede forbrydelser, jalousidrab og andre alvorlige samlivsrelateredeforbrydelser, deltager således repræsentanter fra Rigspolitiet, poli-tikredsene, Rigsadvokaten og Center mod Menneskehandel.Københavns Politi har i 2008 etableret en specialgruppe inden forrammerne af efterforskningsenheden i politikredsens afdeling forpersonfarlig kriminalitet. Specialgruppen har til opgave at identifi-cere sager vedrørende menneskehandel og organiseret ruffe-ri/prostitution og efterforske disse.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet etbidrag fra Københavns Politi, der har oplyst, at specialgruppen i2009 har efterforsket 9 sagskomplekser, hvoraf efterforskningen i 2af disse sager er afsluttet uden tiltalerejsning.Københavns Politi har endvidere oplyst, at sagerne generelt inde-bærer en længerevarende og ressourcekrævende efterforsknings-mæssig og juridisk sagsbehandling, men at det samtidig er vanske-ligt at pege på ændringer i regelsættet eller andre konkrete tiltag,der vil medføre en lettelse af sagsbehandlingen samt mulighedenfor en mere effektiv oplysning af sagerne på området for menne-skehandel. Københavns Politi har i den forbindelse anført, at denmest iøjefaldende vanskelighed ved sagerne er de prostitueredekvinders manglende vilje til at udtale sig om bagmændene.Rigspolitiet kan endelig oplyse, at der i perioden fra den 1. januar2009 til den 30. september 2009 er registreret i alt 21 sigtelser og10 fældende afgørelser for overtrædelse af straffelovens § 262 a(menneskehandel). Til sammenligning blev der i hele 2007 regi-streret i alt 23 sigtelser og 8 fældende afgørelser for overtrædelse afstraffelovens § 262 a og i hele 2008 i alt 30 sigtelser og 7 fældendeafgørelser for overtrædelse af straffelovens § 262 a.”5
Regeringen lægger stor vægt på indsatsen mod menneskehandel, og somdet fremgår, er det også et prioriteret indsatsområde hos politiet og an-klagemyndigheden. Regeringen er løbende opmærksom på mulighedernefor at styrke indsatsen på dette vigtige område.Som nævnt ovenfor er straffelovens § 262 a om menneskehandel udfor-met i lyset af flere internationale retsakter, herunder den såkaldte Paler-mo-protokol. Danmark har endvidere i september 2007 tiltrådt Europarå-dets konvention om menneskehandel, hvis bestemmelser om straf formenneskehandel allerede er gennemført ved den gældende udformning afstraffelovens § 262 a. Det kan desuden oplyses, at der for tiden foregårforhandlinger i EU om en ny rammeafgørelse om bekæmpelse af menne-skehandel.På den anførte baggrund, herunder i lyset af det, der er anført af Rigsad-vokaten og Rigspolitiet, er der efter Justitsministeriets opfattelse på detforeliggende grundlag ikke anledning til at foretage ændringer af straffe-lovens § 262 a om menneskehandel.
6