Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
736850_0001.png
736850_0002.png
736850_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
30. september 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1359KGA40445
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1269 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1269 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes redegøre for sine overvejelser vedrørendevåbenloven i relation til anklagemyndighedens og domstole-nes fortolkning af anerkendelsesværdige formål.”

Svar:

I den senere tid har der i medierne været omtale af nogle konkrete straf-fesager vedrørende overtrædelse af våbenlovens forbud mod besiddelseaf kniv på offentligt tilgængeligt sted.Jeg har forstået, at Procesbevillingsnævnet nu har givet tilladelse til, at toaf disse sager indbringes for Højesteret. Jeg finder det derfor rigtigst atafvente Højesterets afgørelser, før jeg gør mig nærmere overvejelser ombehovet for eventuelle tiltag på området.Om den gældende retsstilling kan jeg oplyse, at det efter våbenlovens §4, stk. 1, er forbudt at bære eller besidde dolke eller knive – bortset frafoldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldetposition – på offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ung-domsklubber, fritidsordninger og lignende. Forbuddet gælder dog ikke,hvis kniven skal anvendes i forbindelse med erhverv, jagt, lystfiskeri el-ler sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt for-mål.Begrebet anerkendelsesværdigt formål blev indført i våbenloven ved lovnr. 861 af 23. december 1987. Om afgrænsningen af begrebet fremgårfølgende af bemærkningerne til det pågældende lovforslag:”Bag denne afgrænsning ligger, at det kun skal være tilladt at bærekniv på offentligt tilgængeligt sted, såfremt der er en særlig, accep-tabel grund til det. Efter bestemmelsen vil det således være forbudtat gå med kniv, hvis den bæres blot til pynt eller lignende, eller denikke skal bruges til noget bestemt. Det vil heller ikke være tilladt atbære kniv f.eks. med henblik på at skulle forsvare sig eller andre,hvis der eventuelt skulle opstå en truende situation. …Skal kniven derimod anvendes som værktøj i (lovligt) erhverv ellerbruges i forbindelse med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, er dettilladt at bære den på offentligt sted. Det gælder også, når kniven bæ-res, mens den pågældende person er på vej direkte til eller fra denpågældende aktivitet. Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende,jf. ordene ”eller andet lignende anerkendelsesværdigt formål”. Såle-2
des vil kniv også kunne bæres som led i anden lovlig fritidsaktivitet.Dette gælder f.eks. for spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksom-hed og i den forbindelse anvender kniv.Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formåletmed bestemmelsen er tilladt at bære kniv på offentligt sted. Her tæn-kes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport afkniv fra ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på(passerer) offentligt område. Kniven er f.eks. købt i en forretning ogskal bringes hjem til bopælen.”Straffen for overtrædelse af knivforbuddet i våbenlovens § 4, stk. 1, blevskærpet ved lov nr. 500 af 17. juni 2008. Efter lovens bemærkninger skalder i førstegangstilfælde som altovervejende hovedregel fastsættes enkort ubetinget frihedsstraf på 7 dages fængsel. Hvis der foreligger særligformildende omstændigheder, kan der i stedet idømmes en bøde. I be-mærkningerne til det pågældende lovforslag er følgende anført herom:”Særlig formildende kan navnlig tænkes at foreligge i tilfælde, hvoren person oprindelig har haft et anerkendelsesværdigt formål (i vå-benlovens forstand) med at bære eller besidde kniv på offentligt til-gængeligt sted, men på grund af f.eks. et svinkeærinde eller en for-glemmelse efterfølgende er kommet i en situation, hvor det ikke(længere) er lovligt at bære eller besidde den pågældende kniv.Der kan således efter omstændighederne foreligge særlig formilden-de omstændigheder, hvis der f.eks. er tale om en person, som efter enarbejdsdag, fisketur, spejdertur eller lignende, hvor vedkommendelovligt har båret eller været i besiddelse af en kniv, foretager et re-staurationsbesøg med kniven i lommen eller tasken i stedet for at ta-ge direkte hjem.Hvis en person bærer kniv på steder eller under omstændigheder,hvor der er en nærliggende risiko for, at der kan opstå tilspidsede si-tuationer af potentiel voldelig karakter – f.eks. i værtshusmiljøer i af-ten- eller nattetimerne – vil der dog kun sjældent foreligge særligformildende omstændigheder, uanset om den pågældende person tid-ligere på dagen har haft et anerkendelsesværdigt formål med at bærekniven.”
3