Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
747992_0001.png
747992_0002.png
747992_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
27. oktober 2009Civil- og Politiafde-lingen2009-150-1346JEE42222
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1243 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1243 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for fortilfælde, hvor politiet har an-vendt præventive anholdelser?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”I flere tilfælde giver politiloven mulighed for, at politiet kanforetage administrative frihedsberøvelser af personer – ogsåkaldet præventive anholdelser.Det følger af politilovens § 5, stk. 1, at politiet har til opgaveat afværge fare for forstyrrelse af den offentlige orden samtfare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed. Medhenblik på at afværge denne fare kan politiet – hvis ikke min-dre indgribende midler findes tilstrækkelige til at afværge fa-ren – om nødvendigt frihedsberøve den eller de personer, dergiver anledning til faren, jf. lovens § 5, stk. 3. Det følger end-videre af denne bestemmelse, at frihedsberøvelsen skal væreså kortvarig og skånsom som muligt og så vidt muligt ikkemå udstrækkes ud over 6 timer.Herudover giver politiloven adgang til, at politiet i visse situ-ationer med henblik på at afværge en fare kan foretage admi-nistrativ frihedsberøvelse af forsamlingsdeltagere, jf. § 8, sy-ge og hjælpeløse, jf. § 10, berusere, jf. § 11, berusede børn,jf. § 12 og børn, jf. § 13, såfremt mindre indgribende midlerikke i det konkrete tilfælde findes tilstrækkelige til at afværgeden pågældende fare.Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fralandets politikredse.Det kan på den baggrund oplyses, at administrative frihedsbe-røvelser i medfør af politiloven navnlig anvendes i forbindel-se med fodboldkampe med henblik på at afværge fare for for-styrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersonersog den offentlige sikkerhed, ligesom administrative friheds-berøvelser anvendes i forbindelse med demonstrationer,slagsmål, husspektakler og i forhold til berusere.Som eksempler på anvendelse af administrative frihedsberø-velser kan det bl.a. nævnes, at Københavns Politi foretog ad-ministrative frihedsberøvelser af flere personer i forbindelsemed urolighederne på Nørrebro i februar 2008.2
Københavns Politi foretog ligeledes i september 2009 admi-nistrativ frihedsberøvelse af flere personer ved Brorsons Kir-ke, idet man frygtede, at de pågældende ville forårsage uro-ligheder i forbindelse med udsendelsen af de eftersøgte iraki-ske asylansøgere. Nordsjællands Politi har ligeledes oplyst, atpolitikredsen i september 2009 har foretaget administrativefrihedsberøvelser af personer ved Center Sandholm i forbin-delse med udsendelse af de afviste irakiske asylansøgere.Det kan ligeledes oplyses, at både Nordsjællands Politi i ok-tober 2008 i forbindelse med demonstrationen ”Luk Lejren”og Sydøstjyllands Politi i 2007 i forbindelse med urolighedersom følge af, at nazister demonstrerede i Kolding, har foreta-get administrative frihedsberøvelser.Endelig kan det oplyses, at Københavns Vestegns Politi harforetaget administrative frihedsberøvelser i forbindelse meden fodboldkamp i september 2009 mellem Brøndby og LegiaWarszawa.”
3