Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. oktober 2009Politikontoret2009-150-1344LBN43433
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1241 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. september 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1241 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren under henvisning til forlydender om, at poli-tiet vil benytte sig af såkaldt præventive anholdelser i forbin-delse med klimatopmødet, redegøre for de beføjelser, somligger i politiloven om præventive anholdelser, og herundergive eksempler på tilfælde, hvor det er muligt for politiet atanvende disse?”Svar:
Det følger af politilovens § 5, stk. 1, at politiet har til opgave at afværgefare for forstyrrelse af den offentlige orden samt fare for enkeltpersonersog den offentlige sikkerhed.Med henblik på at afværge fare kan politiet i medfør af politilovens § 5,stk. 2, foretage indgreb over for den eller de personer, der giver anled-ning til faren. Politiet kan i den forbindelse bl.a. udstede påbud, besigtigeen persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande, herunder kø-retøjer, i den pågældendes besiddelse, når vedkommende formodes atvære i besiddelse af genstande bestemt til at forstyrre den offentlige or-den eller bestemt til at udgøre fare for enkeltpersoners eller den offentli-ge sikkerhed. Politiet kan i den forbindelse endvidere fratage personergenstande af den pågældende art.Såfremt disse midler ikke findes tilstrækkelige til at afværge faren, kanpolitiet i medfør af politilovens § 5, stk. 3, om nødvendigt frihedsberøveden eller dem, der giver anledning til faren (en såkaldt ”præventiv anhol-delse”). Frihedsberøvelsen skal være så kortvarig og skånsom som muligtog må så vidt muligt ikke udstrækkes ud over 6 timer.Det fremgår af forarbejderne til politiloven, at begrebet ”forstyrrelse afden offentlige orden” f.eks. omfatter gadeuorden, værtshusuorden, uan-stændig adfærd, støjende adfærd og krænkelse af fællesgoder som mo-numenter og lign. Forstyrrelse af den offentlige orden vil endvidere kun-ne være f.eks. slagsmål, bålafbrænding, uroligheder i tilknytning til fod-boldkampe, fysiske blokader, husbesættelser, høj musik på offentligt stedeller fra en ejendom, skrigen og råben, tuden med sirener mv. Hensynettil myndighedsudøvelse kan ligeledes være omfattet af begrebet. Politietvil i alle tilfælde skulle foretage en konkret afvejning af, om navnlig or-denshensyn er så tungtvejende, at der bør gribes ind over for en konkretforstyrrelse.2
Herudover regulerer politilovens § 8 politiets indgreb over for forsam-lingsdeltagere, som i en forsamling under åben himmel giver anledningtil fare for betydelig forstyrrelse af den offentlige orden eller fare for en-keltpersoners eller den offentlige sikkerhed. Betydelige forstyrrelser kanefter omstændighederne omfatte brug af sirener, kast med genstande modbygninger eller skilte samt beskadigelser af beplantninger på veje elleranlæg. Politilovens § 8, stk. 3-5, indeholder en ikke udtømmende angi-velse af de indgreb, som politiet kan foretage for at afværge den oven-nævnte fare. De indgreb, der kan foretages over for forsamlingsdeltagere,svarer til de indgreb, der kan foretages efter den almindelige bestemmel-se om afværgelse af fare for orden og sikkerhed, jf. politilovens § 5,stk. 2-4, og vil således efter omstændighederne også kunne bestå i præ-ventive anholdelser.
3