Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
732434_0001.png
732434_0002.png
732434_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. september 2009Administrationsafde-lingen2009-0091-0282AKJ42763
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1192 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Rikke Steffensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1192 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for betjentes dobbeltbeskæftigelse,herunder reglementet herfor og et skønnet omfang dobbeltbe-skæftigelse samt om ministeren finder reglerne for passen-de?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:”Som oplyst i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål nr.53 (Alm. del) af 22. januar 2008 følger det af tjenestemands-lovens § 17, at en tjenestemand kan have beskæftigelse vedsiden af sin tjeneste, ”for så vidt og i det omfang det er for-eneligt med den samvittighedsfulde udøvelse af de til tjene-stemandsstillingen knyttede pligter og med den for stillingennødvendige agtelse og tillid”.Tjenestemanden har ikke pligt til at anmelde bibeskæftigelsetil sin arbejdsgiver, men det antages bl.a. i PAV (Personale-administrativ Vejledning), at arbejdsgiverens almindelige le-delsesret indebærer, at ansættelsesmyndigheden kan fastsætteanmeldelsespligt for enkelte grupper af tjenestemænd.Rigspolitiet har i en kundgørelse om bibeskæftigelse, der ret-ter sig til ledere og medarbejdere i politiet, bl.a. anført, at bi-beskæftigelse er uforenelig med stillingen, når bibeskæftigel-sen----strider mod kravet om den nødvendige agtelse og tillid,indebærer interessekonflikter eller risiko i forhold til denansattes stilling i politiet,indebærer inhabilitet eller risiko i forhold til den ansattesstilling i politiet ellerlægger for stort beslag på den ansattes arbejdskraft.
I et bilag til kundgørelsen er der inden for fem hovedområderanført eksempler på bibeskæftigelse, der som udgangspunktmå anses for at være uforenelig med en stilling i politiet.Om en bibeskæftigelse lægger for stort beslag på en medar-bejders arbejdskraft, beror på en konkret vurdering, som måforetages af ledelsen i den politikreds, hvor den pågældendegør tjeneste. Den lokale ledelse har således det fornødnekendskab til medarbejderens stilling, opgaver, tjenestetid ogpersonlige forhold mv., der må sammenholdes med indholdetog omfanget af bibeskæftigelsen.2
Hvis den lokale ledelse skønner, at bibeskæftigelsen er ufor-enelig med stillingen, følger det af kundgørelsen om bibe-skæftigelse, at politidirektøren kan forbyde en medarbejder atpåbegynde en bibeskæftigelse eller påbyde en medarbejder atophøre med en påbegyndt bibeskæftigelse.Der gælder som anført ikke nogen pligt for en tjenestemandtil at anmelde bibeskæftigelse til sin arbejdsgiver, og Rigspo-litiet har ikke fastsat nogen generel anmeldelsespligt formedarbejdere i politiet. Rigspolitiet er derfor ikke i besiddel-se af oplysninger om, hvor mange betjente i politiet der harbibeskæftigelse.Rigspolitiet har ikke oplysninger fra politikredsene, der giveranledning til at antage, at der er et generelt problem med om-fanget af medarbejdernes bibeskæftigelse. Rigspolitiet finderpå den baggrund ikke, at der er behov for at ændre reglerneomkring bibeskæftigelse.”
3