Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
723174_0001.png
723174_0002.png
723174_0003.png
723174_0004.png
723174_0005.png
723174_0006.png
723174_0007.png
723174_0008.png
723174_0009.png
723174_0010.png
723174_0011.png
723174_0012.png
723174_0013.png
723174_0014.png
Justitsministeriet
Dato:Dok.:Sagnr.:
26. august 2009AMC409172009-154-0192
Udkast til tale til ministeren til brug for besvarelse afsamrådsspørgsmål BC (Alm. del) fra FolketingetsRetsudvalg torsdag den 27. august 2009
Samrådsspørgsmål BC:”Ministeren bedes redegøre for arbejdsvilkårene for politiet iOdense og landet generelt, bl.a. set i lyset af, at politi- og red-ningsmyndigheder ofte chikaneres under udførelse af banale politi-og redningsaktioner, men også under livsvigtige politi- og red-ningsaktioner. Ministeren bedes i den forbindelse redegøre forhændelsesforløbet den 13. august 2009 i Vollsmose, herunder bag-grunden for, at politiet valgte at trække sig tilbage. Endvidere be-des ministeren redegøre for, hvilke tiltag han vil tage for at mini-mere politi- og redningsfolks risiko for at blive angrebet underudførelse af deres arbejde – ikke mindst i de indvandrerdominere-de ghettoer, og i forlængelse heraf bedes ministeren redegøre forstrafferammerne for udøvelse af chikane mod politi- og rednings-folk, når de udøver deres samfundsgavnlige og livsvigtige arbej-de.”
[Indledning]Jeg vil gerne takke udvalget for at sætte fokus på et høj-aktuelt område, som ligger mig meget på sinde.
Det siger sig selv, at det er fuldstændigt uacceptabelt, nårpoliti, redningsmandskab, brandvæsen osv. bliver hindreti at udføre deres arbejde.
Det hører simpelthen ingen steder hjemme, at nogen kanfinde på at lægge hindringer i vejen for de mennesker,der arbejder for at hjælpe os andre, når vi er i nød.
Det gælder naturligvis i særlig grad de alvorlige tilfældemed fysiske angreb – og ligefrem skud, som vi så det iVollsmose for nylig.
Men det gælder efter min opfattelse også de mere daglig-dags situationer, hvor f.eks. bilister ikke gider flytte sig
2
for udrykningskøretøjer, eller forbipasserende ikke menerat skulle følge politiets anvisninger på et ulykkessted.
2.Episoden i Vollsmose den 13. august 2009 er det na-turlige udgangspunkt for samrådsspørgsmålet. Og jeg vilindlede med Fyns Politis redegørelse for det faktuellehændelsesforløb.
Fyns politi har oplyst, at en politipatrulje den 13. augustumiddelbart før kl. 21.30 ville standse en bil for at kon-trollere føreren og køretøjet på Vollsmose Alle i Odense.
Bilen standsede på politiets tegn. Men da en polititjene-stemand ville henvende sig til føreren, kørte den væk.Der foregik herefter en eftersættelse gennem Odense by,hvorunder den eftersatte bil påkørte en parkeret bil.
Den eftersatte bil kørte derefter mod Vollsmose igen,hvor den kl. 21.41 kørte galt. Polititjenestemændene i deneftersættende patruljevogn rettede straks henvendelse til3
føreren af den eftersatte bil, der imidlertid var bevidstløs.Patruljen rekvirerede derfor straks en ambulance.
Der opstod hurtigt en sammenstimlen af mennesker om-kring den forulykkede bil og patruljen. Der var en ag-gressiv stemning mod politiet.
Kl. 21.42 meddelte patruljen, at der fra Bøgeparken blevkastet flasker mod dem, og at de derfor – efter aftale medambulancepersonalet – ville tage føreren fra det eftersattekøretøj med i patruljebilen for at køre ham til ambulan-cen.
Dette ophidsede de tilstedeværende yderligere. Og vejenblev spærret for patruljevognen, så den ikke kunne kom-me til det sted, hvor det var aftalt, at man skulle mødeambulancen. Patruljen kørte herefter fra stedet til et andetsted, hvor den tilskadekomne fører blev overdraget tilambulancepersonalet.
4
Denne episode blev optakten til større uroligheder i Bø-geparken.
Kl. 22.45 meldte alarmcentralerne i henholdsvis Aalborgog Viborg, at man fra to anonyme anmeldere var under-rettet om, at en menneskemængde i Bøgeparken havdesat ild på to biler, og at der blev brækket brosten op for attilrettelægge et bagholdsangreb på politiet.
Disse meldinger fik vagtchefen til at omgruppere politi-kredsens køretøjer. Man samlede således Fyns Politis be-redskab i Odense og etablerede 3 indsatsgrupper hver på8 mand i gruppevogne, ligesom personalet iklædte sigindsatsdragter mv. Samtidig blev vagten for beredskabetseftermiddagshold forlænget.
Vagtchefen sendte herefter en patrulje til Vollsmose Alle,da man med kikkert ville forsøge at danne sig et indtrykaf, hvad der foregik i Bøgeparken. Patruljen bestod af 2polititjenestemænd fra lokalpolitistationen i Vollsmose.5
Kl. 22.59 indgik der en anmeldelse om, at der var sat ildtil endnu et køretøj, og at der lå en masse mursten i rund-kørslen på Vollsmose Alle ved Bøgeparken, så det varumuligt at køre der.
Kl. 23.00 indgik der via alarmcentralen en anmeldelseom, at to personer havde hørt skud i området. Anmelde-ren var sikker på, at der var tale om skud.
Kl. 23.01 meddelte den patruljevogn, der var sendt udsom observerende fortrop, at der var forsamlet ca. 50 per-soner omkring nogle bål i Bøgeparken, som man formo-dede var de brændende biler.
Kl. 23.03 meddelte den observerende patrulje, at de hav-de hørt 8 – 10 skud fra et automatvåben og set mundings-ild, hvorefter de hørte ”kuglerne hvisle forbi”. Dette fikpatruljen til straks at forlade området.
6
Der stod sammen med patruljen 3 vidner, der bekræftedeoplysningerne om skud. Vidnerne havde smidt sig på jor-den bag patruljevognen under beskydningen.
Fyns Politi brugte kort tid på at etablere en civil patrulje,der til fods kunne komme ind i Vollsmose og observerebegivenhederne. De tre indsats-gruppevogne blev positi-oneret umiddelbart uden for Vollsmose og havde dereftertil opgave at være klar til at komme den civile patrulje tilundsætning, hvis den kom i knibe.
Der var ikke klare oplysninger, der umiddelbart kunneføre til pågribelse af gerningsmanden til skyderiet. Ogder forelå ligeledes ikke oplysninger om, hvor et ger-ningsvåben eventuelt kunne søges.
Den civile patrulje gik til fods ind i Vollsmose og danne-de sig på afstand et indtryk af situationen. Det var politi-ets opfattelse, at menneskemængden havde ønsket enkonfrontation med politiet. Men da denne udeblev, blev7
situationen rolig og afvikledes omkring kl. 01.00, hvorforden civile patrulje forlod området. De tre gruppevogneneblev dog i området til omkring kl. 02.00.
Resten af natten kørtes der skærpet patruljekørsel rundtom Vollsmose, men der var ikke konkret anledning forpatruljerne til at køre ind i boligområderne i Vollsmose.
Fyns Politi har videre oplyst, at man den 15. august an-holdt en person, som bl.a. er sigtet for drabsforsøg i for-bindelse med de skud, der blev affyret mod de to betjen-te, og for afbrænding af flere biler. Han blev fremstillet igrundlovsforhør og varetægtsfængslet i 4 uger.
3.Jeg besøgte selv Vollsmose få dage efter episoden oghavde dér lejlighed til at tale med medarbejdere fra FynsPoliti og Odense kommune, der arbejder i det daglige iVollsmose – herunder en af de betjente, der blev skudtpå.
8
Jeg var meget imponeret over at høre om det store arbej-de, politiet og kommunen i fællesskab gør for at fasthol-de og styrke den gode udvikling, som Vollsmose ellershar været igennem de senere år.
Som politiet også understregede over for mig derovre,illustrerer skudepisoden imidlertid, at der desværre fort-sat er behov for at tage jernhandsken på.
4.Nu er det jo ikke kun i Vollsmose, at vi har set situati-oner, hvor politi- og redningsfolk er blevet chikanereteller ligefrem forsøgt forhindret i at udføre deres arbejde.Og i det stillede samrådsspørgsmål spørges der da ogsåtil politiets arbejdsvilkår i hele landet generelt.
Det har ikke inden for den snævre tidsramme, der harværet til rådighed, været praktisk muligt at indhente rele-vante oplysninger fra alle landets politikredse. Derforhåber jeg, at udvalget har forståelse for, at jeg ikke vil
9
kunne give en mere konkret redegørelse for dettespørgsmål.
Men når det er sagt, så er der jo ingen tvivl om, at der ertale om et generelt problem. Og det er også baggrundenfor, at jeg har besluttet mig for at se på, hvad der kan gø-res for at sikre, at vi alle hjælper dem, der hjælper os.
5.Jeg har således taget initiativ til at sætte alle de rele-vante aktører fra politi, brandvæsen, ambulancetjenester,personaleorganisationer osv. sammen for drøfte, hvordanvi kommer det her uvæsen til livs.
Det først møde vil blive afholdt allerede i september. Ogtanken er, at vi skal have afdækket problemets omfang ogkarakter og dernæst have alle gode forslag og ideer frempå bordet.
En af de helt centrale ting er efter min opfattelse hold-ningsbearbejdning. Det handler simpelthen om at få folk10
til at forstå, at hvis man modarbejder politi, rednings-mandskab og brandvæsen – ja, så modarbejder man i vir-keligheden sig selv.
For det er dem, der skal passe på os alle sammen ogkomme til hjælp, når vi selv har brug for at få slukket enildebrand, komme på hospitalet eller få fanget en over-faldsmand.
Jeg har derfor også indbudt Undervisningsministeriet tilat deltage i denne drøftelse. Det er vigtigt, at børn og un-ge allerede tidligt lærer at respektere politiets, brandvæ-senets og ambulanceredderes arbejde – det kan jo væredem selv, der en dag får brug for hjælp.
Nu har jeg netop bedt alle de relevante aktører, herunderpersonaleorganisationerne, om at byde ind. Så det erendnu for tidligt for at sige, hvad de helt konkrete tiltagnærmere kommer til at bestå i. Men jeg kan love, at vi vilgå lydhøre og fordomsfri til opgaven.11
6.Jeg vil dog lige nævne et af de mere kontante tiltag,som allerede er gennemført: Strafferammen for at forhin-dre f.eks. politiet i at udføre deres arbejde blev tredoblet iforbindelse med bandepakken i foråret.
Hvis politi og beredskabsfolk forhindres i at udføre deresarbejde, vil det kunne være strafbart efter straffelovens §119.
Efter denne regels stk. 1 er det således strafbart at udøvevold eller true offentligt ansatte med vold, når de udøverderes arbejde. Reglen omfatter en lang række forskelligeforhold – lige fra f.eks. enkeltstående verbale trusler tilomfattende vold mod en offentlig ansat. Strafferammener bøde eller fængsel indtil 8 år.
Straffelovens § 119 omfatter efter stk. 3 også tilfælde,hvor nogen forhindrer offentligt ansattes arbejde på an-den måde end ved vold eller trussel om vold. Denne regel12
omfatter en række forskellige forhold – lige fra f.eks.modstand ved at holde fast i en lygtepæl for ikke at blivetaget med på politistationen til grove forhold, hvor f.eks.adgangsveje spærres for politi eller brandfolk.
Som sagt blev strafferammen i § 119, stk. 3, skærpet somled i bandepakken. Strafferammens maksimum er såledestredoblet fra fængsel indtil 6 måneder til fængsel indtil1½ år.
Efter strafskærpelsen er det muligt at tage højde for degroveste overtrædelser af bestemmelsen. Det kan f.eks.være tilfælde med blokader, der er sat op for at forhindrepoliti og brandvæsen i at nå frem til nødlidende. Netopsom vi tidligere har set i bl.a. Vollsmose og på Nørrebro.
Det skal tilføjes, at Rigsadvokaten har tilkendegivet, atanklagemyndigheden også vil nedlægge påstand om an-vendelse af straffelovens § 119, når der er tale om privat
13
ansatte brandfolk mv., som udfører brandslukning og an-dre redningsopgaver efter aftale med det offentlige.
Bandepakken trådte i kraft den 15. juni 2009. Og for atsikre mig, at skærpelsen virker, har jeg netop bedt Rigs-advokaten om at følge området tæt.
7.Det skulle gerne stå klart, at jeg er meget optaget af atfå dæmmet op for den stødende udvikling, så vi sikrer, atde politifolk, brand- og redningsfolk, der står i frontlinjenfor at hjælpe os andre – kan få de bedst mulige vilkår forat udføre deres arbejde.
14