Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
857678_0001.png
857678_0002.png
857678_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
2. juni 2010Strafferetskontoret2009-792-1027FRM41024
Hermed sendes endelig besvarelse af spørgsmål nr. 1170 (Alm. del), somFolketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. august2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1170 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er muligt at lade bødeud-skrivning i relation til henkastning af affald i gaderne og naturenovergå til kommunerne og oplyse hvilke retssikkerhedsmæssigehensyn, der i den forbindelse bør tages?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet etbidrag fra Miljøministeriet, der har oplyst følgende:”Henkastning af affald kan straffes efter miljøbeskyttelseslovens §43, jf. § 110, stk. 1, nr. 1, såvel som naturbeskyttelseslovens § 28,jf. § 89, stk. 1, nr. 1.Miljøbeskyttelsesloven blev i 2008 ændret med det formål at indfø-re en strafskærpelse for overtrædelser af loven. Baggrunden forlovændringen var, at der var kommet fokus på, at bødeniveauet forovertrædelser af loven i de mindre alvorlige sager var relativt lavt.Af lovbemærkningerne fremgår det, at bødeniveauet for privateshenkastning af affald uden for genbrugsstationer, i byer og på par-keringspladser m.v., i almindelighed i førstegangstilfælde bør væreminimum kr. 3.000, dog i almindelighed 5.000 kr. for privates hen-kastning af affald i naturen.Det må anses som en skærpende omstændighed, hvis affaldsbort-skaffelsen er sket som led i udøvelsen af et erhverv. For erhvervs-drivende bør bødeniveauet for henkastning af affald derfor i almin-delighed i førstegangstilfælde være på minimum kr. 5.000, f.eks.ved henkastning af byggeaffald uden for en genbrugsstation, og ialmindelighed i førstegangstilfælde på kr. 8.000, hvis henkastnin-gen af byggeaffald er foretaget i naturen.Henkastning af store mængder affald eller affald af særlig farlig el-ler skæmmende karakter skal betragtes som en skærpende omstæn-dighed. Omvendt kan de nævnte minimumsbøder sænkes, hvis derer tale om små mængder affald eller særligt undskyldelige omstæn-digheder. Navnlig er niveauet på kr. 5.000 for privates henkastningaf affald i naturen ikke møntet på f.eks. små mængder skovtursaf-fald. I sådanne tilfælde anses et bødeniveau på kr. 1.000 for pas-sende.I forarbejderne til lovændringen til miljøbeskyttelsesloven anføresdet, at det forventes, at det foreslåede vejledende bødeniveau forovertrædelse af miljøbeskyttelsesloven vil få afsmittende virkningpå sammenlignelige overtrædelser af naturbeskyttelsesloven.”2
Justitsministeriet kan oplyse, at administrative bødeforelæg, som udste-des af andre myndigheder end anklagemyndigheden, af retssikkerheds-mæssige hensyn kun bør anvendes, hvor der er særlige grunde til, at deter særmyndigheden og ikke politiet, der fremsætter bødekravet, hvorlovovertrædelserne er ukomplicerede og uden bevismæssige tvivls-spørgsmål, og hvor sanktionsniveauet ligger fast. Det bør herudover sik-res, at det personale, der i givet fald vil skulle udstede administrative bø-deforlæg, er kvalificeret til at vurdere sagerne.Justitsministeriet kan ikke på det foreliggende grundlag vurdere, om dis-se betingelser vil være opfyldt i forbindelse med en eventuel ordning,hvorefter kommunerne kan udstede administrative bødeforlæg for hen-kastning af affald i gaderne og naturen. En stillingtagen hertil vil forud-sætte nærmere oplysningerne om retspraksis på området og en nærmerebeskrivelse af, hvorledes en sådan ordning tænkes udformet. I den for-bindelse bør der i givet fald blandt andet tages stilling til, hvorledes detkommunale personale skal forholde sig i forhold til lovovertrædere, derikke vil identificere sig eller forblive på stedet.
3