Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. september 2009Lovteknikkontoret2009-792-1006BBO41286
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1134 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1134 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”To små børn tilba-geholdt i Somalia i halvandet år” fra den 12. august 2009.”Svar:
Artiklen ”To små børn tilbageholdt i Somalia i halvandet år” fra den 12.august 2009 indeholder en kort omtale af en konkret sag, hvor Byretten iÅrhus ifølge oplysningerne i artiklen har afvist at tage stilling til, om tobørn tilbageholdes ulovligt i Somalia.Justitsministeriet finder det rigtigst ikke at kommentere den konkrete sagnærmere, men kan generelt oplyse, at det følger af § 2 i forældreansvars-loven, at forældremyndighedens indehaver skal drage omsorg for barnetog kan træffe afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets interes-se og behov. I tilfælde, hvor den ene forælder har forældremyndighedenalene, indebærer dette, at denne forælder kan bestemme, hvor barnet skalopholde sig, såvel i Danmark som i udlandet.Har forældrene fælles forældremyndighed, og er der uenighed om foræl-dremyndigheden, følger det af forældreansvarslovens § 3, stk. 2, at beggeforældre skal give samtykke til, at barnet forlader landet, eller at barnetsophold i udlandet forlænges ud over det aftalte, forudsatte eller fastsatte.Dette gælder dog ikke, hvis der er truffet en afgørelse, der tillader, atbarnet forlader landet eller forbliver i udlandet.Af forarbejderne til bestemmelsen fremgår bl.a., at et manglende sam-tykke til at tage barnet med til udlandet eller til at forlænge et udlandsop-hold vil medføre, at der foreligger en ulovlig børnebortførelse eller tilba-geholdelse af barnet. Af forarbejderne fremgår endvidere, at kravet omsamtykke gælder, hvis sagen om forældremyndighed eller bopæl er ind-bragt for retten, eller der er taget initiativ hertil, f.eks. ved at anmodningom ændring af forældremyndighed er indgivet til statsforvaltningen, ellerhvis det på anden måde konstateres, at forældrene er uenige om foræl-dremyndigheden. Den omstændighed, at barnet fjernes fra sit sædvanligeopholdssted eller mod den anden forælders protest tilbageholdes i udlan-det f.eks. efter en ferie, kan i sig selv være tegn på uenighed.Om de danske myndigheders kompetence i sager om forældremyndighedeller barnets bopæl kan Justitsministeriet oplyse, at det følger af retsple-2
jelovens § 448 f, stk. 1, at en sådan sag bl.a. kan behandles i Danmark,hvis barnet har bopæl her, eller hvis barnet ulovligt er ført til udlandeteller ulovligt tilbageholdes i udlandet, og barnet umiddelbart før bortfø-relsen eller tilbageholdelsen havde bopæl her.Endvidere kan det oplyses, at Danmark har tiltrådt Haagerkonventionenaf 25. oktober 1980 om de civilretlige virkninger af internationale børne-bortførelser, og at Danmark i den forbindelse har indledt konventions-samarbejde med en række lande. Formålet med Haagerkonventionen er atløse de problemer, der opstår, når et barn er bortført fra ét konventions-land til et andet. Et konventionsland er efter konventionen normalt for-pligtet til at tilbagegive et barn, som er bortført til eller ulovligt tilbage-holdes i det pågældende land fra et andet konventionsland.Hvis et barn er blevet bortført til eller ulovligt tilbageholdes i et land,som Danmark ikke har indledt et konventionssamarbejde med i henholdtil Haagerkonventionen, vil Udenrigsministeriet gennem diplomatiskekontakter kunne være behjælpelig med at rette henvendelse til det pågæl-dende lands myndigheder med anmodning om udlevering af barnet.
3