Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
11. september 2009Lovafdelingen2009-792-1005BBO41282
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1132 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 18. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Frederiksen (S).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1132 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”Vil ministeren oplyse, om samværsreglerne i skilsmissesa-ger fortolkes korrekt, hvis forældre, der tidligere har udsatbørn for eksempelvis vold eller incest, alligevel kan opnåsamvær med andre børn, fordi samværet altid fastsættes udfra en konkret individuel vurdering?”Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at alle afgørelser efter forældreansvarslovenskal træffes ud fra, hvad der er bedst for barnet, jf. forældreansvarslovens§ 4.En afgørelse om samvær bygger på en konkret og individuel vurdering iden enkelte sag. Ved vurderingen af, om der i en konkret sag skal fast-sættes samvær, indgår bl.a. forholdene hos den forælder, der søger omsamvær. Oplysninger om, at en forælder tidligere har udsat børn for ek-sempelvis vold eller incest, vil således indgå i vurderingen af, om det erbedst for barnet, at der fastsættes samvær. Dette gælder, uanset om der ertale om vold eller incest imod det barn, som ansøgningen om samværvedrører, eller et andet barn.Der vil kun i helt særlige tilfælde blive fastsat samvær mellem et barn ogen forælder, der har forgrebet sig på børn. Dette gælder navnlig, hvis deter barnet selv, der har været udsat for overgreb. Det er ikke muligt gene-relt at beskrive, hvilke omstændigheder der vil kunne begrunde, at derskal være samvær i en sådan situation. Statsforvaltningen har imidlertidansvaret for, at en sag er tilstrækkeligt oplyst, før der træffes afgørelseom at fastsætte eller fastholde samvær. Tilvejebringelsen af et forsvarligtoplysningsgrundlag tager udgangspunkt i inddragelse af barnet og belys-ning af barnets perspektiv, jf. forældreansvarslovens § 34. Inddragelse afbarnets perspektiv kan f.eks. ske ved iværksættelse af en børnesagkyndigundersøgelse. Det kan i den forbindelse også oplyses, at statsforvaltnin-gen som vilkår for et samvær vil kunne bestemme, at samværet skal væreovervåget.I forarbejderne til forældreansvarsloven anføres om muligheden for op-hævelse af og afslag på samvær i tilfælde af voldelig adfærd fra en for-ælders side bl.a. følgende (jf. herved afsnit 4.8.3 i de almindelige be-mærkninger til lovforslag nr. 133, fremsat af ministeren for familie- ogforbrugeranliggender den 31. januar 2007):2
”Ministeriet er enig i udvalgets anbefalinger om, at dokumen-teret voldelig adfærd over for barnet altid bør føre til, at enanmodning om ophævelse eller afslag på samvær imøde-kommes. Det må anses for meget alvorligt, såfremt en sam-værsforælder har udøvet vold over for sit barn, og samværetmå i disse situationer ophæves af hensyn til barnet. Samtidigbør der udvises stor opmærksomhed i sager, hvor der er på-stand om, at der er udøvet vold mod bopælsforælderen ellerandre medlemmer af den husstand, hvor barnet opholder sig.Det bør således tydeliggøres, at også voldelig adfærd over forbopælsforælderen eller dennes familie kan føre til ophævelseaf samværet. Det er således vigtigt at undersøge, hvordanvolden har påvirket barnet og familien som helhed. Det måafhænge af en konkret vurdering, om samværet skal ophæves,eller om samvær kan iværksættes f.eks. under overvågning.Ministeriet finder anledning til at fremhæve, at en påstandom, at samværsforælderen har udøvet vold over for barnet,bopælsforælderen, eller et andet medlem af den husstand,hvor barnet dagligt opholder sig, altid bør føre til, at deriværksættes nærmere undersøgelser af sagen, f.eks. ved enbørnesagkyndig undersøgelse. Der bør desuden som ud-gangspunkt ske suspension af samværet, mens sagen under-søges, hvis påstanden om vold eller anden grænseoverskri-dende adfærd er tilstrækkeligt underbygget. Ved vurderingenkan der lægges vægt på, om ansøgeren har anmeldt overgre-bet til politiet og/eller har indberettet det til kommunen, omder foreligger skadestuerapport eller anden dokumentationfor vold, f.eks. krisecentererklæring.”
3