Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
723177_0001.png
723177_0002.png
723177_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
9. september 2009Politikontoret2009-150-1289ANS43468
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1092 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 3. august 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Brian Mikkelsen/Barbara Bertelsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1092 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren redegøre for hændelsesforløbet omkringoverfaldet på den 25-årige "Mehmet" som er omtalt i Politi-ken den 1. august 2009 og herunder forklare hvorfor Nord-sjællands Politi ikke reagerede på "Mehmets" første opkald iforbindelse med overfaldet.”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentetfølgende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil der henvises:”Nordsjællands Politi har oplyst, at den pågældende borger iden omtalte sag kontaktede Nordsjællands Politis Operati-onscenter to gange den 16. november 2008.Den polititjenestemand, der besvarede det første opkald, haroplyst, at borgeren under samtalen forklarede, at han sammenmed sin mandlige kæreste befandt sig i en natbus, hvor hanvar blevet chikaneret og havde fået en lussing af to personer,fordi han havde kysset sin kæreste. Borgeren kunne på politi-tjenestemandens forespørgsel ikke fremkomme med de nød-vendige oplysninger om bussens nummer, og hvor den be-fandt sig, hvorfor det blev aftalt mellem polititjenestemandenog borgeren, at borgeren skulle ringe op igen, når han havdefundet ud af dette. På grund af en teknisk fejl er denne sam-tale ikke blevet optaget i det særlige edb-system (Logman),der automatisk optager alle opkald til operationscentret oggemmer disse i 3 måneder. Edb-systemet er sat i drift afRigspolitiet, og Nordsjællands Politi har ikke adgang til atrette eller slette i optagelserne.Ved borgerens andet opkald oplyste Nordsjællands Politi, atman ville forsøge at standse bussen snarest muligt. Der var pådette tidspunkt ikke ledige patruljer til opgaven, og mulighe-den for at pågribe gerningsmændene i bussen var forpasset,da en patrulje blev ledig.En efterforskning af sagen, herunder med henblik på en iden-tifikation af de formodede gerningsmænd, blev derefter ind-ledt.Nordsjællands Politi har som overordnet målsætning at ydeborgerne en service, som disse kan være tilfredse med. I densammenhæng tillægges løsningen af borgervendte opgavermed fokus på borgernes tryghed højeste prioritet. Det kandog selv inden for dette område i nogle situationer være nød-vendigt at prioritere mellem de verserende opgaver. Dette vil2
for eksempel gøre sig gældende i situationer, hvor et alvorligttrafikuheld med alvorligt tilskadekomne eller døde sker sam-tidigt med flere tilfælde af røveri, voldtægt og/eller vold. Derforetages ved enhver borgerhenvendelse en individuel ogskønsmæssig vurdering med hensyn til disses indbyrdes prio-ritering, som kan indebære, at behandlingen af henvendelser,der ud fra de foreliggende oplysninger må vurderes som min-dre hastende i forhold til den øvrige verserende opgaveporte-følje, nedprioriteres eller udsættes.”
3