Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
716490_0001.png
716490_0002.png
716490_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
26. august 2009Lovafdelingen2009-792-0992BBO41274
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1082 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juli 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Brian Mikkelsen/Torben Jensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 1082 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes oplyse, om ministeren finder det rimeligt,at transportudgifterne i forbindelse med samvær ikke delesmellem forældrene, jf. REU alm. del - bilag 652 og oplyse,hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre en mere lige-lig fordeling af transportudgifterne set i lyset af forældrenesindkomstforhold.”

Svar:

Justitsministeriet kan indledningsvis oplyse, at det er et hovedprincip iforældreansvarsloven, at barnets kontakt til begge forældre skal søgesopretholdt. Det er endvidere begge forældres ansvar, at barnets samværmed den forælder, som det ikke har bopæl hos, er velfungerende og kanpraktiseres, jf. forældreansvarslovens § 19. Det er derfor et vigtigt ele-ment i loven, at forældrene skal samarbejde også om transporten i for-bindelse med samvær.Transporten af barnet i forbindelse med samvær skal som udgangspunktforegå på den måde, at samværsforælderen sørger for afhentningen afbarnet ved samværets begyndelse, og bopælsforælderen sørger for af-hentningen af barnet i forbindelse med afslutningen af samværet. Beggeforældre skal endvidere afholde udgifterne til den del af transporten, somden pågældende er ansvarlig for, herunder også udgifter til en eventuelledsagers transport.Der kan være særlige omstændigheder i en sag, der gør, at dette ud-gangspunkt efter en konkret vurdering må fraviges. Det kan f.eks. væretilfældet, hvis der er en meget stor forskel i forældrenes indkomster, ellerhvis den ene af forældrene flytter, og flytningen gør transporten i forbin-delse med samværet væsentligt mere besværlig eller bekostelig. Ud-gangspunktet vil endvidere kunne fraviges, hvis praktiske forhold gør detumuligt eller uforholdsmæssigt besværligt for den ene af forældrene atdeltage i transporten, eller hvis der foreligger andre særlige omstændig-heder.Udgangspunktet om at forældrene skal deles om transporten af barnet,når der er en meget stor forskel i forældrenes indkomster, fraviges almin-deligvis kun, hvis ansøgeren har en meget lav indkomst (210.000 kr. i2009-niveau), og den anden forælders indkomst er væsentligt højere endansøgerens indkomst (ca. 310.000 - 410.000 kr. 2009 i niveau). Herud-2
over skal der være tale om transportudgifter, der ikke kan anses som ube-tydelige.Hvis forældrene ikke kan blive enige om transporten af barnet i forbin-delse med samvær, kan statsforvaltningen efter ansøgning træffe afgørel-se om transporten, herunder om transportudgifterne, jf. forældreansvars-lovens § 21.Det tilføjes, at efter § 83 i lov om aktiv socialpolitik kan forældrene søgekommunen om dækning af udgifterne til transporten af barnet i forbin-delse med samvær.Det er Justitsministeriets opfattelse, at der med de gældende regler i for-ældreansvarsloven om fordeling af transportudgifter i forbindelse medsamvær i tilstrækkelig grad er mulighed for at tage hensyn til f.eks. væ-sentlige forskelle i forældrenes indkomstforhold. På den anførte bag-grund er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke på nuværende tids-punkt grundlag for at overveje ændringer af den gældende retstilstand.
3