Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
712073_0001.png
712073_0002.png
712073_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
10. august 2009Statsretskontoret2009-792-0985CHE40322
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1041 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. juli 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Brian Mikkelsen/Kristian Korfits Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1041 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):”Vil ministeren uddybe rammerne og spændvidden af dentavshedspligt, som tidligere justitsministre er underlagt, nårdet drejer sig om efterretningstjenesterne?”Svar:Der er ikke i lovgivningen fastsat særlige regler om tavshedspligt vedrø-rende oplysninger om efterretningsmæssige forhold. Tavshedspligt omsådanne oplysninger følger derfor i givet fald af lovgivningens alminde-lige regler om tavshedspligt.Straffelovens § 152 indeholder følgende almindelige regel om tavsheds-pligt:”§152.Den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og somuberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågæl-dende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med bøde eller fængsel ind-til 6 måneder.Stk. 2.Begås det i stk. 1 nævnte forhold med forsæt til at skaffe sig eller andreuberettiget vinding, eller foreligger der i øvrigt særligt skærpende omstændig-heder, kan straffen stige til fængsel indtil 2 år. Som særligt skærpende omstæn-dighed anses navnlig tilfælde, hvor videregivelsen eller udnyttelsen er sket un-der sådanne omstændigheder, at det påfører andre en betydelig skade eller in-debærer en særlig risiko herfor.Stk. 3.En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmel-se er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholdeden for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.”
Bestemmelsen i straffelovens § 152 omfatter ikke tilfælde, hvor den på-gældende er forpligtet til at videregive oplysningen eller handler i beret-tiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv,jf. straffelovens § 152 e.Den tavshedspligt, som følger af straffelovens § 152, påhviler både nu-værende og tidligere indehavere af offentlig tjeneste eller hverv. Be-stemmelsen omfatter endvidere bl.a. ministre, jf. bl.a. betænkning nr.998/1984 om tavshedspligt, side 50.Efter bestemmelsen i § 152, stk. 3, anses en oplysning for fortrolig istraffelovens forstand, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse erbetegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholdeden for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interes-ser.2
Straffeloven indeholder ikke nogen nærmere angivelse af, hvilke offent-lige eller private interesser der kan føre til, at en oplysning må anses forat være fortrolig. En sådan angivelse findes derimod i forvaltningslovens§ 27, hvor der er foretaget en opregning af de hensyn, som efter en kon-kret vurdering i hvert enkelt tilfælde kan føre til, at en oplysning er for-trolig og dermed undergivet tavshedspligt. Opregningen er ikke udtøm-mende, men den må antages at dække langt den overvejende del af dehensyn, der kan føre til tavshedspligt. Forvaltningslovens § 27 har føl-gende ordlyd:”§27.Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, har tavshedspligt, jf.borgerlig straffelov § 152 og §§ 152 c-152 f., når en oplysning ved lov elleranden gyldig bestemmelse er betegnet som fortrolig, eller når det i øvrigt ernødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offent-lige eller private interesser, herunder navnlig til:1) statens sikkerhed eller rigets forsvar,2) rigets udenrigspolitiske eller udenrigsøkonomiske interesser, herunder for-holdet til fremmede magter eller mellemfolkelige institutioner,3) forebyggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser samt straf-fuldbyrdelse og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager om strafferet-lig eller disciplinær forfølgning,4) gennemførelse af offentlig kontrol-, regulerings- eller planlægningsvirksom-hed eller af påtænkte foranstaltninger i henhold til skatte- og afgiftslovgivnin-gen,5) det offentliges økonomiske interesser, herunder udførelsen af det offentligesforretningsvirksomhed,6) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers interesse i at be-skytte oplysninger om deres personlige eller interne, herunder økonomiske,forhold, eller7) enkeltpersoners eller private selskabers eller foreningers økonomiske inte-resse i at beskytte oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmådereller om drifts- eller forretningsforhold.Stk. 2.---”
Det beror på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, om en oplys-ning er fortrolig, og om det i givet fald vil være uberettiget at videregiveden pågældende oplysning. Vurderingen vil bl.a. afhænge af oplysnin-gens karakter og den sammenhæng, hvori den indgår.Særligt i forhold til oplysninger om efterretningsmæssige forhold be-mærkes dog generelt, at tavshedspligten sætter betydelige grænser for, ihvilket omfang bl.a. tidligere ministre kan udtale sig om efterretningstje-nesternes forhold, arbejdsmetoder mv. på grundlag af den indsigt, som dehar opnået under udførelsen af deres hverv.
3