Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. august 2009Dyrevelfærdskontoret2009-150-1269MJO41479
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1030 (Alm. del), som Folke-tingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. juli 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen (SF).
Brian Mikkelsen/Cristina A. Gulisano
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1030 fra Folketingets Retsudvalg (Alm. del):
”På baggrund af artikel i Jydske Vestkysten: ”Mangelfuldkontrol med dyrepensioner” af 8. juli 2009 bedes ministerenredegøre for, hvor mange dyrepensioner, der er registreret ogsom politiet fører tilsyn med samt hvor mange anmeldte oguanmeldte kontrolbesøg, politiet har foretaget hos disse deseneste 3 år?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fraRigspolitiet, der har oplyst følgende:”Drift af dyrepensioner kræver tilladelse fra den stedlige poli-tikreds, jf. dyreværnslovens § 18, stk. 1, 2. pkt. Tilladelses-kompetencen overgår pr. 1. januar 2010 til fødevareregioner-ne, jf. lov nr. 499 af 12. juni 2009 om ændring af dyreværns-loven.Endvidere fastsætter Justitsministeriets bekendtgørelse nr.1466 af 12. december 2007 nærmere regler for så vidt angårbl.a. hundepensioner. Tilladelse til virksomhed omfattet afbekendtgørelsen kan kun meddeles, hvis virksomheden op-fylder bekendtgørelsens krav til indretning af lokaler, op-holdsrum og løbegårde samt pasning. Det følger endvidere af§ 3, stk. 2, at politiet kan fastsætte vilkår for driften af virk-somheden med henblik på at sikre opfyldelse af bekendtgø-relsens bestemmelser.I forbindelse med behandlingen af ansøgninger om tilladelsetil at drive dyrepension, herunder andre pensioner end forhunde, besigtiger politiet forholdene på stedet med henblik påat vurdere, om stedet er egnet til en sådan drift, ligesom der iøvrigt foretages en vurdering af, hvorvidt det i øvrigt er anta-geligt, at dyrepensionen vil blive drevet på forsvarlig vis.Politikredsene har ikke på den tid, som der har været til rå-dighed, kunnet identificere samtlige dyrepensioner, som ak-tuelt er i drift i henhold til politimæssig tilladelse. Det be-mærkes herved, at politiets administrative sagsstyringssystem(POLSAS) ikke umiddelbart kan anvendes til fremfindelse afrelevante sager, idet systemet ikke er tilstrækkeligt fintma-sket. Antallet af dyrepensioner på landsplan skønnes imidler-tid at udgøre i alt ca. 150.Dyreværnslovens § 24 giver politiet hjemmel til at foretageeftersyn hos dyrepensioner, men loven fastsætter ikke nær-mere krav til politiets kontrol med dyrepensioner. For så vidt2
angår hundepensioner følger det af § 30 i den ovennævntebekendtgørelse, at politiet ”lejlighedsvis” skal foretage efter-syn. Eftersyn har til formål at påse, hvorvidt grundlaget forden meddelte tilladelse fortsat er til stede.Politiet udfører altid kontrol, når der er konkrete oplysninger,der tilsiger dette, f.eks. anmeldelser/indberetninger fra dyrlæ-ger, jf. dyreværnslovens § 20. Det bemærkes herved, at det af§ 29 i den nævnte bekendtgørelse følger, at der skal knyttesen dyrlæge til hundepensioner, hvilken dyrlæge skal tilsehundeholdet mindst 4 gange årligt.Politiet kommer også i et vist omfang i kontakt med dyrepen-sioner, uden at dette har sammenhæng med kontrol, f.eks. iforbindelse med indlevering af ”hittedyr”. Såfremt der i så-danne sammenhænge konstateres kritisable forhold, vil poli-tiet naturligvis reagere.For så vidt angår omfanget af kontrol, der udføres uden kon-kret ”mistankegrundlag”, kan dette ikke oplyses præcist, idetder ikke findes systematiserede oplysninger herom. Der erbetydelige afvigelser i praksis fra politikreds til politikreds,men det skønnes, at der i gennemsnit udøves eftersyn 1 ganghver 2.-3. år.”
3