Retsudvalget 2008-09
REU Alm.del
Offentligt
711292_0001.png
711292_0002.png
711292_0003.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
5. august 2009

Besvarelse af spørgsmål 1016 alm. del stillet af Retsudvalget den 9.

juli 2009.

ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K

Spørgsmål 1016:

Vil ministeren arbejde for, at danske skibe kan medbringe bevæbnedevagter om bord for at beskytte sig mod piratangreb og givet fald hvilkekonkrete initiativer vil ministeren tage?Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).

Svar:

Der skal ikke være tvivl om, at regeringen ser med alvor på piratoverfald,mod danske skibe og ikke mindst på den situation, der har udviklet sig ifarvandene omkring Somalia. Regeringen har derfor også prioriteret deninternationale bekæmpelse af pirateri højt.Blandt de initiativer, som Danmark har taget, er udsendelse af flådefartø-jer til farvandene omkring Somalia. I begyndelsen af 2008 ledsagede in-spektionsskibet, THETIS, skibe chartret af World Food Programme,mens disse skibe sejlede med nødhjælp til Somalia. Herudover har støtte-skibet ABSALON deltaget i Task Force 150 og efterfølgende Task Force151 fra ultimo august 2008 til primo april i år. Under ABSALON’s ud-sendelse var fokus i særlig grad rettet mod pirateribekæmpelse. Søvær-nets Taktiske Stab varetog desuden ledelsen af Task Force 150 i ca. firemåneder fra medio september 2008 til medio januar 2009.Herudover har regeringen i november sidste år sendt breve til såvel FN’sgeneralsekretær som IMO’s (FN’s Søfartsorganisations) generalsekretær,hvor behovet for internationalt samarbejde om bekæmpelsen af pirateriblev rejst. Efterfølgende har Danmark sammen med en række andre landepå opfordring fra FN’s Sikkerhedsråd taget initiativ til etablering af en in-ternational kontaktgruppe om pirateri ud for Somalia. Danmark varetagerformandskabet for den arbejdsgruppe under kontaktgruppen, hvis opgaveer at identificere praktiske løsninger på de juridiske udfordringer, som pi-rateribekæmpelse indebærer. Danmark har også i IMO spillet en aktivrolle i forhold til bekæmpelse af pirateri.Der er endvidere taget en række andre konkrete initiativer, herunder medhenblik på kapacitetsopbygning i Østafrika.
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/3
Selvom situationen i farvandene omkring Somalia fortsat er alvorlig, erdet glædeligt, at den indsats, der er udført og udføres af militær fra mangeforskellige lande, koalitioner og organisationer, herunder fra EU, harmedført gode resultater.Der er heller ikke tvivl om, at der også om bord på skibene kan gøres no-get for at afværge overfald. Søfartsstyrelsen har fremsendt IMO’s nyligvedtagne specifikke vejledninger for sejlads ud for Somalias kyst til dedanske organisationer. De skibe, som følger disse vejledninger, har enstørre chance for at undgå at blive overfaldet.Det fremgår ikke klart af det stillede spørgsmål, hvorvidt der tænkes påmilitærpersonel, herunder fra andre lande, der sættes om bord på danskeskibe i forbindelse med, at disse lande tilbyder eskorte af skibene, ellerder tænkes på private bevæbnede vagter, der er ansat af redere.For så vidt angår spørgsmålet om at sætte udenlandsk militærpersonel ombord på danske skibe, vil det bero på en konkret aftale mellem Danmarkog det pågældende land. Hidtil har Udenrigsministeriet efter en konkretvurdering og med inddragelse af andre relevante danske myndigheder ien række tilfælde givet samtykke til at sætte udenlandsk militærpersonelom bord på danske skibe.Hvorvidt danske skibe skal tage private bevæbnede vagter om bord, er iførste omgang en beslutning, som træffes af den pågældende reder.IMO anbefaler ikke brug af private bevæbnede vagter om bord på skibe.IMO har i sine vejledninger til skibene særligt lagt vægt på, at sådannevagter kan være med til at eskalere situationen. Om private bevæbnedevagter kan medtages om bord på et skib, er dog et spørgsmål, der må af-gøres af de nationale myndigheder.Så vidt det er Søfartsstyrelsen bekendt, er de danske organisationer bådepå redernes og de søfarendes side enige med de internationale anbefalin-ger.Hvis en reder ønsker at tage private bevæbnede vagter om bord, skaldansk lovgivning, herunder våbenloven, overholdes. Justitsministerietskal i givet fald ansøges om våbentilladelse til de pågældende vagter. Ju-stitsministeriet vil i sådant et tilfælde indhente en udtalelse fra Søfartssty-relsen, hvorefter Justitsministeriet vil afgøre, om der er grundlag for atmeddele våbentilladelse i henhold til våbenlovgivningen.Justitsministeriet og Søfartsstyrelsen er i øvrigt i dialog med DanmarksRederiforening om, hvilke oplysninger en given ansøgning om våbentil-ladelse til væbnede vagter skal indeholde, såfremt det i en helt særligkonkret situation måtte være relevant. Søfartsstyrelsen har endvidere til-sendt Danmarks Rederiforening et notat, som redegør for, hvilke forhold
3/3
en reder særligt bør være opmærksom på i relation til arbejds-, opholds-og sikkerhedsforhold for vagtfolk på danske skibe.Situationen i farvandene omkring Somalia har i øvrigt inden for det sidsteår kun givet anledning til, at et enkelt mindre rederi har rettet en konkretforespørgsel om brug af private bevæbnede vagter til beskyttelse af etskib.