Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del
Offentligt
677317_0001.png
677317_0002.png
677317_0003.png
Gengivelse på dansk af udvalgte dele af
Lov om undersøgelse af indledningen og årsagerne til deislandske bankers fald i 2008 og relaterede begivenheder.Lov nr. 142 17. december 20081. kapitel. Undersøgelsens formål.Par. 1.Formålet med denne lov er, at et særligt undersøgelsesudvalg påAltingets vegne får sandheden frem om indledningen og årsagerne til deislandske bankers fald i 2008 og relaterede begivenheder. Endvidere skal detvurderes, om der er tale om fejltagelser eller forsømmelser ved efterlevelse aflove og regler om finansiel virksomhed i Island og tilsyn med dem, og hvemder kan have ansvaret herfor. Udvalget skal med det for øje:1. Kaste klarest muligt lys over indledning og årsager til de problemer i detislandske banksystem, som fik Altinget til at vedtage lov nr. 125/2008 omtilladelse til bevillinger fra statskassen pga. særlige omstændigheder påfinansmarkedet m.m.2. Indhente oplysninger om finansvirksomheders virksomhed, som kan forklarederes problemer, f.eks. omkring deres finansiering og udlånspolitik,ejerforhold, revision og deres relation til erhvervslivet.3. Foretage gennemgang af islandske lovregler om finansmarkedet og relatereterhvervsvirksomhed sammenlignet med reglerne i andre lande ogmyndighedernes tilsyn med dem.4. Vurdere, hvordan opsyn med finansvirksomhed her i landet har været udførtde seneste år samt informationsformidling i den anledning mellemmyndigheder, til regeringen og til Altinget.5. Komme med anvisninger og forslag til ændringer af love, regler,arbejdsmetoder og organisering af den offentlige forvaltning, som har til formålat gøre islandsk finanssystem bedre til at reagere på udvikling og ændringerpå det internationale finansmarked.6. Træffe foranstaltninger til at få implicerede myndigheder til at diskuteresager, hvor der ved udvalgets undersøgelse vækkes mistanke om strafbaradfærd eller brud på arbejdsforpligtelser og desuden redegøre for disse sager irapport til Altinget.7. Afgive rapport til Altinget om undersøgelsen sammen med desammenfatninger og redegørelser, som udvalget vælger at lade udarbejde tilbrug for undersøgelsen.Hvis udvalget anser det for nødvendigt, har det lov til at lade undersøgelsenomfatte begivenheder efter ikrafttrædelsen af lov nr. 125/2008 eller foreslåyderligere undersøgelse af sådanne begivenheder.I forbindelse med undersøgelse af ovenstående punkter skal der desudenforetages undersøgelse, hvor det vurderes, om forklaringer på islandskebankers fald og relaterede økonomiske tab til en vis grad kan findes iarbejdsmetoder og moral.
II. kapitel. Nedsættelse af undersøgelsesudvalget og dets arbejde.Par. 2.Der nedsættes et tremandsudvalg til at undersøge og vurdere depunkter, der er angivet i par. 1. Udvalget består af:1. En dommer fra Islands Højesteret udnævnt af præsidiet. Han skal væreudvalgsformand. Justitsministeren skal give ham orlov fra domstolsarbejdet,mens udvalget arbejder. Hvis han bliver forhindret eller af andre grunde ikkekan udføre arbejdet, skal præsidiet udnævne en anden af rettens dommere tilat tage sæde i udvalget eller en person, som opfylder lovens krav for at kunnearbejde som højesteretsdommer.2. Altingets ombudsmand. Bliver han forhindret, eller kan han af andre grundeikke udføre arbejdet, skal Altingets præsidium udnævne en anden i hans stedtil at sidde i udvalget, som opfylder lovens bestemmelser for at kunne udføreombudsmandens arbejde.3. En økonom, autoriseret revisor eller universitetsuddannet sagkyndig, somhar omfattende kendskab til økonomiske spørgsmål og/eller finansmarkedersvirksomhed, udnævnt af Altingets præsidium.Undersøgelsesudvalget nedsætter særlige arbejdsgrupper med repræsentanterfor indenlandske og/eller udenlandske sagkyndige, som assisterer udvalget ogtager sig af bestemte undersøgelsesopgaver.Præsidiet udnævner en 3-mands arbejdsgruppe bestående af personer meduniversitetsuddannelse i filosofi, historie, sociologi, statsvidenskab, journalistikeller andre sidestillede fag, som i samråd med undersøgelsesudvalgetbehandler den del af undersøgelsen, som er omtalt i 3. punkt i par. 1.Undersøgelsesudvalget er i sit arbejde uafhængigt og modtager ikke ordrer fraandre, inklusiv Altinget. Det samme gælder for arbejdsgrupperne i henhold til2. og 3. punkt i denne paragraf.Par. 3.Om udvalgsmedlemmernes særlige habilitet gælder samme regler,som fremgik i par. 3 i forvaltningslov nr. 37/1993. Et udvalgsmedlem skal vigetil side, såfremt han har relationer til en person, institution eller privatfirma,som udvalget har til undersøgelse.Udvalget skal offentliggøre oplysninger om udvalgsmedlemmernesaktiebesiddelser i finansvirksomheder, som myndighederne i henhold til lov nr.125/2008 har grebet ind overfor, om deres gæld til dem samt deres, deresægtefællers og nærmeste pårørendes arbejdsmæssige relationer til dem, derhar udført ledelsesarbejde i de pågældende finansvirksomheder eller destatslige institutioner, som udvalgets undersøgelser omfatter. Det sammegælder om andre forhold, som måtte kunne have indflydelse påudvalgsmedlemmernes særlige habilitet. Disse oplysninger skal bygge på deforegående fem år forud for lovens ikrafttræden, beløb på over fem millionerkroner og også ejerandele over dette beløb i de selskaber, som har haft andel iomtalte finansvirksomheder 1. september 2008.Par. 4.Udvalget kan søge faglig assistance hos indenlandske og udenlandskeinstanser ved vurderingen af enkeltstående dele af undersøgelsen. Udvalgetskal sørge for, at de sagkyndige, som det benytter sig af, ikke har relationer
eller interesser, som fører til, at de ikke opfylder kravene i henhold til 3. afsniti forvaltningslov nr. 37/1993.Udvalget kan ansætte personale til at bistå sig, og arbejdsområde ogansættelsesvilkår for dem sker efter udvalgets nærmere bestemmelse. Det erikke nogen pligt at følge par. 7 i lov nr. 70/1996 om rettigheder ogforpligtelser for statsansatte ved deres ansættelse. Ellers gælder loven omrettigheder og forpligtelser for de ansatte, og deres løn betales af statskassen.I henhold til par. 18 i lov nr. 70/1996, jf. par. 136 i den almindelige straffelovnr. 19/1940 har udvalgsmedlemmer og andre, der arbejder medundersøgelsen, tavshedspligt vedrørende de oplysninger, som udvalget får, ogsom er fortrolige. Udvalget har dog ret til at udlevere oplysninger og materialetil arbejdsgrupper og faglige konsulenter i det omfang, det er nødvendigt. Detsamme gælder, hvis udvalget mener, at udlevering af sådanne oplysninger ernødvendig for gensidig oplysningsformidling og samarbejde med parter iudlandet, som tager sig af tilsvarende undersøgelser som udvalget. Hvisudvalget udleverer oplysninger på grundlag af denne tilladelse, gælder dertavshedspligt for dem, der modtager materialet.Bestemmelse i 3. punkt skal ikke stå i vejen for, at undersøgelsesudvalget kanoffentliggøre oplysninger, der ellers er pålagt tavshedspligt, hvis udvalgetanser det for nødvendigt for at begrunde sine konklusioner. Udvalget skal dogkun offentliggøre oplysninger om enkeltpersoners personlige spørgsmål, f.eks.om deres økonomiske forhold, såfremt betydelige offentlige interesser ved atoffentliggøre oplysningerne overstiger vedkommende enkeltpersons interesser.Par. 5.Udvalget beslutter, hvordan undersøgelsen skal foretages, herunderom nærmere begrænsning af undersøgelsesindholdet. Formanden lederudvalgets møder, som skal være lukkede. Der skal føres mødereferat om, hvadder foregår på møderne. Udvalget kan beslutte, at en del afudvalgsmedlemmerne møder på udvalgets vegne til møder eller ved optagelseaf rapport af dem, som udvalget indkalder. Udvalgets beslutninger omgennemførelse af undersøgelsen afgøres ved stemmeflertal. Hvis der opståruenighed om enkelte dele i udvalgets konklusion eller rapport, som detoffentliggør, kan de enkelte udvalgsmedlemmer gøre særligt rede for deresholdning ved indførelse i protokol.