Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del
Offentligt
631499_0001.png
631499_0002.png
631499_0003.png
FolketingetDet Politisk-Økonomiske UdvalgChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
12. januar 2009Statsretskontoret2008-792-0770MOA40604
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 46 (Alm. del), som Folketin-gets Politisk-Økonomiske Udvalg har stillet til justitsministeren den 16.december 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Morten Bødskov(S).
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 46 fra Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg (Alm.

del):

”Er ministeren enig i den grænse for de særlige rådgivereslovlige bistand til ministre, som fremgår af betænkning 1443side 197, og som er, at særlige rådgivere ikke kan bistå medopgaver, der alene vedrører ministerens rolle som partipoliti-ker, og at dette må betyde, at opgaver som en særlig rådgiverlovligt kan udføre må have tilknytning til ministerens øvrigefunktioner som forvaltningschef eller regeringsmedlem?”

Svar:

Justitsministeriet har tidligere i forbindelse med bl.a. besvarelsen af 30.juni 2008 af spørgsmål nr. 183 (Alm. del) fra Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg redegjort for rammerne for særlige rådgiveres virk-somhed.Som anført i den pågældende besvarelse adskiller særlige rådgivere sigfra almindeligt ansatte embedsmænd bl.a. ved, at deres ansættelse erknyttet til ministerens funktionsperiode. Bl.a. som følge heraf er særligerådgivere ikke på samme måde som almindeligt ansatte embedsmændundergivet princippet om partipolitisk neutralitet.Det indebærer bl.a., at en særlig rådgiver kan varetage specielle opgaver,herunder i forhold til ministerens parti og politiske bagland, der bl.a. udfra princippet om partipolitisk neutralitet kan falde uden for rammernefor, hvad det almindelige embedsværk kan yde bistand til, jf. betænkningnr. 1443/2004 om embedsmænds rådgivning og bistand, side 177 f.Det antages i den forbindelse, at der i relation til ministerens partiarbejdegenerelt bør gælde vide grænser for de særlige rådgiveres rådgivning ogbistand, herunder således at denne kan bistå ministeren i dennes forbin-delser til partiet, jf. den nævnte betænkning, side 196 f., hvor der bl.a.også peges på, at der hverken kan eller bør trækkes en skarp grænse forde særlige rådgiveres bistand til ministeren i relation til ministerens parti.Det er på denne baggrund Justitsministeriets opfattelse, at en særlig råd-giver ikke – som det synes forudsat i det stillede spørgsmål – er udeluk-ket fra i et vist omfang at kunne varetage opgaver, der ikke har en umid-delbar tilknytning til den pågældende ministers funktioner som forvalt-ningschef eller regeringsmedlem. Det bemærkes i den forbindelse, at ho-2
vedvægten af de særlige rådgiveres rådgivning og bistand til den enkelteminister skal angå dennes funktion som minister, jf. således også be-tænkning nr. 1443/2004, side 46 f. og 196 f.
3