Minister for Ligestilling

Velfærdsministeriet

Ligestillingsafdelingen

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 7226 9780

Fax. 7226 9780

E-mail [email protected]

 

SFW/ J.nr. 2008-9147

Folketingets Politisk-Økonomiske udvalg

 

 

 

 

 

Dato: 19. december 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Politisk-Økonomiske udvalgs brev af 21. november 2008 følger hermed minister for ligestillings svar på spørgsmål nr. 42 (PØU Alm. del) stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).

 

­

 

 

Spørgsmål nr. 42:

 

”Hvad er ministerens holdning til, at mande- og kvindekrisecentre økonomisk ikke er ligestillede, og vil ministeren medvirke til, at ligestille landets mandekrisecentre økonomisk med kvindekrisecentrene, således at mandekrisecentrene på lige fod med kvindekrisecentrene bliver berettiget til kommunal og statslig støtte?”

 

 

Svar:

 

Selvom der sprogligt er tale om samme benævnelse ”krisecentre”, er formålet med henholdsvis kvindekrisecentre og mandekrisecentre ikke helt ens, hvorfor det ikke giver mening direkte at sammenligne disse to foranstaltningstyper i forhold til finansiering eller lovgivningsmæssig regulering.

 

I 2004 blev § 109 (tidligere § 93a) i lov om social service oprettet med henblik på, at kommunerne blev forpligtet til at tilbyde midlertidigt ophold i boformer for kvinder, der har været udsat for vold, trussel om vold eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold. Målgruppen, de voldsramte kvinder, fik således en selvstændig paragraf i serviceloven. Mænd, der har været udsat for vold, trussel om vold (underforstået i parforhold) eller tilsvarende krise i relation til familie- eller samlivsforhold, har ikke en tilsvarende paragraf i serviceloven, men har i stedet ret til tilbud efter serviceloven § 110 om boformer til midlertidigt ophold.

 

For kvinder og mænd i krise er det de enkelte kommuner, der har ansvaret for, at der er det nødvendige antal pladser til rådighed for midlertidigt ophold i boformer til personer med særligt sociale problemer, og som ikke har – eller kan opholde sig i – egen bolig, og som derfor har behov for et botilbud og for tilbud om aktiverende støtte, omsorg og efterfølgende hjælp.

 

Mænd i krise, for eksempel efter samlivsophør, har også mulighed for at få støtte hos private – græsrodsinitierede organisationer. I Danmark er der 3 veletablerede tilbud til mænd i krise, nemlig i Horsens, Fredericia og København.

 

Som led i satspuljeaftalen for 2005 blev der givet støtte til etablering af et mandekrisecenter i København, som giver tilbud til mænd, der af den ene eller anden grund kommer ud i krise. Mandekrisecentret, der har 12 pladser, er finansieret fra 2006 og til og med 2008. I forbindelse med satspuljeaftalen 2008 er der givet yderligere støtte til Mandekrisecentret for årene 2008 og 2009 til etablering af rådgivningscentre i Århus og Odense og kortlægning af mænds behov og muligheder i forbindelse med parforholdsbrud.

 

Midlertidige botilbud til kvinder og mænd kan skematisk fremstilles på følgende måde:

December 2008

Midlertidige botilbud efter servicelovens § 109, vold

Midlertidige botilbud efter servicelovens § 110, personer med særligt sociale problemer

Midlertidige projekttilbud for personer i krise uden for serviceloven

Kvinder

Ja

Ja

Nej

Mænd

Nej

Ja

Ja

 

 

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

 

 

/ Mette Seneca Kløve