Dato:

25. november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. 28 stillet af Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalgtil ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 27. Oktober 2008 (Alm. Del).

 

Spørgsmål:

 

Under henvisning til, at tal fra Danmarks Statistik i 2005 viste, at godt 13.000 kvinder på dette tidspunkt levede isoleret fra det danske samfund, se herom Jyllandsposten den 20. februar 2005, bedes ministeren redegøre for udviklingen for de isolerede indvandrerkvinder fra 2005 til i dag og herunder svare på, hvor mange indvandrerkvinder der i dag lever uden kontakt til uddannelse, arbejde og det offentlige system?

 

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).

 

Svar:

 

Spørgeren henviser til en artikel bragt i Jyllands-Posten den 20. februar 2005, der handler om indvandrerkvinder, der lever isoleret fra det danske samfund. Artiklen henviser til tal fra Danmarks Statistik, der viser, at der i 2002 ca. var 13.000 indvandrerkvinder, der stod udenfor arbejdsstyrken og ikke modtog offentlige ydelser.

 

Jeg forstår endvidere spørgsmålet således, at spørgeren ønsker oplyst antallet og andelen af 16-64-årige indvandrerkvinder, der hverken er i beskæftigelse, under uddannelse eller under offentlig forsørgelse i perioden 1. januar 2005 til i dag.

 

Der henvises til Spørgsmål nr. 98 stillet af Folketingets udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 23. april 2008. Spørgsmål 98 er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF). I dette spørgsmål fremgår det, at der i 2002 var 12.837 indvandrerkvinder, der hverken var i beskæftigelse, under uddannelse eller under offentlig forsørgelse. Det ses yderligere, at dette antal i 2007 var steget til 13.282 personer. Det skal bemærkes, at der i tallene kun indgår kvinder, der har været i Danmark i tre år eller længere. Dette for at undgå at få kvinder med, som kun er kortvarigt i Danmark, f.eks. på grund af studieophold, ægtefælles udstationering eller lignende.