Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del
Offentligt
STATSMINISTERIETDato: 17. august 2009
Statsminister Lars Løkke Rasmussens svar på spørgsmål nr. 205 (alm. del) stillet afDet Politisk-Økonomiske Udvalg efter ønske fra Meta Fuglsang (SF).
Spørgsmål 205:”Ministeren bedes oplyse, på hvilket grundlag der er givet afslag på Dagbladet Infor-mations anmodning om aktindsigt vedrørende tidligere statsminister Anders FoghRasmussens transportudgifter i forbindelse med hans arbejde med at blive generalse-kretær for NATO, jf. vedlagte artikel i Dagbladet Information den 8. juli "Strengt for-troligt: Statsministeriet hemmeligholder Foghs rejseudgifter til NATO-post". Desudenbedes ministeren redegøre for de overvejelser, der ligger bag afvisningen, herunderhvorfor anmodningen er afvist, og om ministeren mener, at anmodningen er omfatteter offentlighedsloven.”
Svar:Dagbladet Information anmodede Statsministeriet om aktindsigt på følgende måde:»Jeg begærer hermed aktindsigt i ministeriets udgifter i forbindelse med statsministe-rens rejse- og anden aktivitet i relation til den mulige udnævnelse til generalsekretærfor NATO. Jeg håber, at ministeriet vil være avisens læsere behjælpelig med at frem-skaffe et overblik over de udgifter, som dette har medført, f.eks. indenfor det sidstehalve års tid.«Statsministeriet har behandlet Dagbladet Informations henvendelse som en anmodningom aktindsigt efter reglerne i offentlighedsloven.Det fremgår bl.a. af offentlighedsloven, at en anmodning om aktindsigt skal angive dedokumenter eller den sag, som den pågældende ønsker at blive gjort bekendt med (§ 4,stk. 3). Efter offentlighedsloven er der adgang til indsigt i eksisterende dokumenter ogsager. Myndigheder har således ikke en pligt til at fremstille oplysninger på anmod-ning, ligesom den aktindsigtsbegærende selv til en vis grad skal identificere de doku-menter eller sager, som den pågældende ønsker at få indsigt i.
-2-På NATO-topmødet i april 2009 blev den tidligere statsminister udnævnt til kommen-de generalsekretær for NATO. Statsministeriet valgte på den baggrund at nævne rejseni afgørelsen. Rejseudgifterne til NATO-topmødet kunne på tidspunktet for afgørelsenikke endeligt opgøres, hvilket Dagbladet Information er oplyst om.Når en international toppost er ledig og skal besættes, foregår der naturligt en rækkedrøftelser mellem stats- og regeringschefer omkring dette. Disse drøftelser sker typiskuformelt i forbindelse med, at stats- og regeringscheferne mødes i forskellige sam-menhænge. Det er imidlertid en helt afgørende forudsætning for, at regeringen eventu-elt kan køre en dansk kandidat i stilling til en international toppost, at indledende son-deringer og forberedelser kan foregå i fortrolighed – en fortrolighed, der nødvendigvismå opretholdes også efter en udnævnelse. Der gælder i øvrigt en tilsvarende forudsæt-ning om fortrolighed i forhold til andre landes sonderinger og forberedelser i forholdtil egne nationale kandidater. Denne gensidige forudsætning om fortrolighed er såledesen nødvendighed i forbindelse med besættelse af større internationale stillinger.I det omfang Statsministeriet måtte have haft udgifter i forbindelse med sådanne drøf-telser (indenlands eller udenlands), er det naturligvis ikke muligt at oplyse herom,uden dermed at bryde med den gensidige forudsætning om fortrolighed.Dette hensyn til at kunne føre drøftelser med andre lande om besættelse af en interna-tional toppost i fortrolighed, er et hensyn, der er beskyttet i offentlighedslovens § 13,stk. 1, nr. 2, hvoraf det fremgår, at aktindsigt kan afslås, hvis det er nødvendigt til be-skyttelse af væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser, herunder forholdettil fremmede magter.Statsministeriet har på den baggrund afvist at give oplysninger om, i hvilket omfangder har været sådanne drøftelser og eventuelle udgifter hertil.En fuldstændig besvarelse af Dagbladet Informations anmodning ville i øvrigt forud-sætte, at Statsministeriet fremstillede en oversigt over, på hvilke møder og i forbindel-se med hvilke rejser den tidligere statsminister har drøftet spørgsmålet om besættelseaf NATO-topposten. Herefter ville det være muligt at identificere de udgifter, der harværet forbundet med disse møder og rejser.En sådan forpligtelse følger ikke af offentlighedsloven, jf. ovenfor, og Statsministeriethar ikke ønsket at fremstille en sådan oversigt, da det vil afdække politiske drøftelsermed andre lande, der er foregået under forudsætning om gensidig fortrolighed.
-3-Det bemærkes, at selvom Statsministeriet fremstillede en oversigt over, på hvilke mø-der og i forbindelse med hvilke rejser spørgsmålet om besættelse af NATO-toppostenhar været drøftet, ville det ikke være korrekt at henføre udgiften til møderne og rejser-ne til besættelsen af topposten, da uformelle drøftelser af denne karakter typisk sker iforbindelse med, at stats- og regeringscheferne mødes i forskellige sammenhænge.Statsministeriet har efterfølgende tilbudt Dagbladet Information en oversigt over dentidligere statsministers udlandsrejser og udgifterne hertil i den ønskede periode. Påsamme måde vil der være adgang til aktindsigt i udgifter til møder, som den tidligerestatsminister har afholdt i en given periode.