Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del
Offentligt
704988_0001.png
704988_0002.png
704988_0003.png
704988_0004.png
704988_0005.png
704988_0006.png
704988_0007.png
704988_0008.png
TALE
10. juni 2009
Ligestillingsministerens/beskæftigelsesministerenstale til brug for samråd den 16. juni 2009 om place-ringen af Ligestillingsafdelingen i AMS samt ligestil-lingsarbejdet
J.nr. 2009-0007586JAIC/tho

Spørgsmål M

Ministeren bedes forklare, om degraderingen af ligestil-lingsafdelingen fra en departemental afdeling til et kontorunder Arbejdsmarkedsstyrelsen er et udtryk for en nedpriori-tering af regeringens ligestillingsindsats?

Tale:

Beskæftigelsesministeriet er organiseret med et smalt depar-tement, der primært varetager koordinerende opgaver, og etantal styrelser med stor faglig styrke og med ansvar for bl.a.policyudvikling. Denne organisering har været velfungeren-de siden 2002, hvor den blev etableret. Det er styrelserne,der er fagligt ansvarlige for de enkelte områder. Det betyderogså, at adgangen til mig som minister og til departements-chefen er en naturlig del af styrelsernes arbejde.Med ressort tilførslen til Beskæftigelsesministeriet af områ-der fra det tidligere Velfærdsministerium er det naturligt, atder iværksættes overvejelser om den organisatoriske indpas-ning af sådanne nye opgaver, og som skal tilpasses denstruktur som Beskæftigelsesministeriet har været organiseretpå.Med hensyn til ligestillingsarbejdet og den organisatoriskeplacering af Ligestillingsafdelingen vil jeg gerne slå fast, atLigestillingsafdelingen bevares som en afdeling.
Denne afdeling placeres i Arbejdsmarkedsstyrelsen.Jeg synes ikke at dette med rimelighed hverken kan kaldesfor en degradering eller en nedprioritering af ligestillingsar-bejdet. Arbejdet med udvikling af vigtige arbejdsmarkedspo-litiske initiativer varetages i dag til alles fulde tilfredshed afArbejdsmarkedsstyrelsen.Jeg er ganske sikker på, at ligestillingsarbejdet vil blive vare-taget med samme høje kvalitet.Det er altså ikke den organisatoriske placering, der er afgø-rende for regeringens ligestillingsprofil. Det vigtige er denpolitik, der føres på området, og at arbejdet rent faktisk udfø-res.På den baggrund håber jeg at vi snart kan begynde at disku-tere og tale om ligestillingspolitikken og de udfordringer derligger foran os på dette område, frem for at bruge mere tid påat diskutere form og organisering. Vi er vel enige om, at detafgørende er, at der skabes resultater. Hvordan resultaternefrembringes er mit ansvar.
2

Spørgsmål N

Ministeren bedes redegøre for den fremtidige organiseringaf ligestillingsarbejdet i statsadministrationen, herunder denærmere omstændigheder ved og konsekvenser af den plan-lagte flytning af ligestillingsafdelingen fra departementet tilArbejdsmarkedsstyrelsen.

Tale:

Konsekvenserne af, at Ligestillingsafdelingen placeres i Ar-bejdsmarkedsstyrelsen, er af organisatorisk art. Det handlerom de interne arbejdsprocedurer og den måde, som jeg iegenskab af ligestillingsminister bliver serviceret.Som nævnt vil Ligestillingsafdelingen fortsat være en afde-ling og dermed bevares som en helhed i det fortsatte ligestil-lingsarbejde.Den organisatoriske placering vil ikke få indflydelse på denkoordinerende og overordnede rolle Ligestillingsafdelingenhar i relation til ligestillingsarbejdet i statsadministrationeneller på de indsatsområder, jeg vil prioritere.Tværtimod er det min overbevisning, at styrelsen qua sin er-faring med udarbejdelse af konkrete politiske initiativer, derefterfølgende skal forankres i virkeligheden, er en den heltrigtige placering.Og erfaringen viser, at styrelsen kan løse sådanne opgaver.Lad mig nævne, at styrelser i Beskæftigelsesministeriet ogandre ministerier med høj kvalitet løfter landsdækkende ko-ordinationsopgaver på tværs af ministerier. I det konkrete til-fælde Arbejdsmarkedsstyrelsen, så har styrelsen i samarbej-de med fx Integrationsministeriet og Finansministeriet skabtgrundlaget for en række politiske aftaler - fra Flere i arbejdetil Jobplan mv.3
Arbejdsmarkedsstyrelsen har skabt skole for brugerudvikletinnovation fx i forbindelse med afbureaukratiseringsprojek-tet samt kontrollerede forsøg til udvikling af beskæftigelses-indsatsen fx med forsøget Hurtigt i Gang.Styrelsen har også udviklet en hel unik database jobind-sats.dk, der som det eneste og første sted i Danmark samlerog offentliggør al relevant viden om arbejdsmarkedet.Hertil kommer at forankringen i styrelsen også vil bidrage tilat skabe en tæt sammenhæng mellem policyudvikling ogdrift – herunder også med Beskæftigelsesministeriets øvrigeområder.
4

Spørgsmål O

Vil den fremtidige organisering af ligestillingsarbejdet bety-de nedskæringer på antallet af medarbejdere og indsatsom-rådet i ligestillingsarbejdet?

Tale:

Jeg vil gerne slå fast, at der ikke er planer om at skære i an-tallet af medarbejdere på ligestillingsområdet. Med hensyntil indsatsområderne vil jeg til stadighed vurdere, hvilke ind-satsområder, der er vigtige for at fremme ligestillingen iDanmark.Jeg synes ikke, at det er antallet af indsatsområder, der børtælle - men indholdet. Som jeg tidligere har oplyst, vil jegbl.a. prioritere arbejdet med ligestilling blandt kvinder ogmænd med indvandrerbaggrund og kvinder og ledelse.
5

Spørgsmål P

Hvordan vil ministeren sikre den tværgående og koordine-rende indsats på ligestillingsområdet, som ligestillingsafde-lingen hidtil har varetaget, når området nedgraderes fra endepartemental afdeling til et kontor under en styrelse?

Tale:

Der er ikke tiltænkt ændringer i forhold til den koordineren-de rolle Ligestillingsafdelingen varetager i dag. Som nævntvil Ligestillingsafdelingen fortsat være en afdeling – menmed placering i Arbejdsmarkedsmarkedsstyrelsen. Andreenheder i Beskæftigelsesministeriets regi varetager koordine-rende opgaver, fx i relation til udmøntningen af jobplan mv.Det er således velkendt, at der fra styrelsesniveau kan vare-tages koordinerende og tværgående funktioner.Der er tale om en organisatorisk placering i den styrelse, dervil kunne betjene Ligestillingsafdelingen på en lang rækkeområder i den daglige service. Samtidig besidder styrelsenen analysekapacitet, der er ganske betydelig. En kapacitet,som afdelingen som en del af styrelsen, vil kunne drage for-del af.Det giver derfor ingen mening at sætte placeringen af Lige-stillingsafdelingen ind i en dagsorden om reduktion og ned-prioritering.Tværtimod placeres Ligestillingsafdelingen i en ramme, hvorman vil kunne trække på en hel styrelses logistik og analyse-kapacitet.
6

Spørgsmål Q

Hvordan vil ministeren sikre varetagelsen af de helt centraletværgående opgaver med f.eks. bekæmpelse af kvindehandelog vold mod kvinder, kvinder i ledelse og kommunalpolitik,kønsroller, unge og køn, når ligestillingsafdelingen fremoverplaceres i Arbejdsmarkedsstyrelsen, hvis vigtigste strategiskemål er at ”øge arbejdskraftudbuddet i Danmark”?

Tale:

Placeringen i Arbejdsmarkedsstyrelsen udelukker på ingenmåde varetagelsen af de tværgående opgaver på ligestil-lingsområdet.Der er tale om en organisatorisk placering, som i relation tilde øvrige områder i Beskæftigelsesministeriets ressort givergod mening. Ligestillingsområdet og aktiv beskæftigelsespo-litik kan med fordel samtænkes.Dette giver placeringen i Arbejdsmarkedsstyrelsen god mu-lighed for.Jeg vil i den sammenhæng gerne fremhæve, at Arbejdsmar-kedsstyrelsens vigtigste strategiske mål ikke udelukker stra-tegisk arbejde på andre områder, og at det med placeringenaf Ligestillingsafdelingen i Arbejdsmarkedsstyrelsen vil bli-ve en fast arbejdsopgave også at arbejde med ligestillings-spørgsmål og fremme af ligestilling.Det ene udelukker på ingen måde det andet.Jeg synes heller ikke, at der i dag er noget der tyder på, atArbejdsmarkedsstyrelsen mangler gennemslagskraft i de sa-ger, der i øvrigt fremmes på beskæftigelsesområdet.Jeg er sikker på, at Ligestillingsafdelingen som en del af Ar-bejdsmarkedsstyrelsen vil få den samme gennemslagskraft iforhold til ligestillingsarbejdet, som afdelingen har i dag.7

Spørgsmål R

Finder ministeren, at den planlagte omstrukturering af lige-stillingsarbejdet i statsadministrationen er i overensstem-melse med ligestillingslovens bemærkninger om organise-ringen af ligestillingsarbejdet, hvoraf det fremgår, at ligestil-lingsindsatsen varetages af en departemental enhed?

Tale:

Bemærkningerne til ligestillingsloven fra 2000, hvor Lige-stillingsafdelingen allerede var etableret i forbindelse medfinansloven for 2000, er en beskrivelse af den organisatori-ske tilgang, der blev fundet hensigtsmæssig på daværendetidspunkt.Lovbemærkningerne i sig selv giver ikke grundlag for atfastslå, at en bestemt organisering skal være til stede.Det afgørende er lovens tilgang til ligestillingsarbejdet, nem-lig at der er en ligestillingsminister med det overordnede an-svar for koordinering af regeringens ligestillingsarbejde ogressortministre med ansvar for ligestillingsarbejdet på hverderes områder.
8