Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2008-09
PØU Alm.del
Offentligt
688043_0001.png
688043_0002.png
Folketingets Politisk-Økonomiske udvalg
Minister for LigestillingBeskæftigelsesministerietLigestillingsafdelingenVed Stranden 81061 København KTlf. 7226 9780Fax. 7226 9780E-mail [email protected]LCA/ J.nr. 2009-3313
Dato: 19. maj 2009
Under henvisning til Folketingets Politisk-Økonomiske udvalgs brev af22. april 2009 følger hermed minister for ligestillings svar på spørgsmålnr. 123 (PØU Alm. del), stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DF).
Spørgsmål nr. 123:Ministeren bedes kommentere artiklen "Apropos: Prostitution - skyerneletter, hjælpen er på vej", der blev bragt i Information d. 17. april 2009 ogredegøre for, hvordan ministeren mener, der bør skelnes mellem handledekvinder og frivilligt prostituerede, samt om socialarbejderen - der omtales iartiklen - i ministerens øjne gør sig til menneskehandler, når hun hjælperprostituerede til at emigrere til f.eks. Danmark?
Svar:Jeg mener, at det er vigtigt at skelne mellem kvinder, der er handlet tilprostitution og kvinder, der lever af at prostituere sig. Kvinder, der erhandlet, er ofre for en kriminel handling, hvor der altid er et element aftvang, trusler og økonomisk udnyttelse fra en bagmand. Det samme gør sigikke gældende for kvinder, der lever af at prostituere sig. Der er tale om togrupper med forskellige behov for tilbud, støtte og forebyggende indsats.Derfor er den danske indsats på området også adskilt bådelovgivningsmæssigt og politisk. På prostitutionsområdet lancerederegeringen i april 2005 handlingsplanen ”Et andet liv”, der bygger påmedinddragelse og dialog med den prostituerede om mulighederne for atkomme ud af prostitution. Siden 2002 har regeringen lanceret tohandlingsplaner til bekæmpelse af menneskehandel med særligt fokus påhandel med kvinder til prostitution, da de stadig udgør den største gruppe afpersoner, der handles til Danmark. Indsatsen omfatter både forebyggende,støttende og efterforskningsmæssige aktiviteter. De støttende aktiviteter ogsociale tilbud er samlet set udformet med henblik på at sikre kvinderne enordentligt forberedt hjemsendelse.I praksis er det opsøgende sociale arbejde overfor udenlandske kvinder iprostitution samlet, men socialarbejderne er trænet til at skelne mellemkvinder, der er handlet og kvinder, der ikke er, således at alle får de rettetilbud, der følger af de to forskellige handlingsplaner.
2Ligeledes er der under Servicestyrelsen oprettet adskilte videns- ogkoordinationscentre på de to områder, nemlig Kompetencecenter Prostitutionog Center mod Menneskehandel, der ikke kun beskæftiger sig med handelmed kvinder til prostitution, men også ser på andre aspekter afmenneskehandel.I relation til den slovenske socialarbejder, der omtales i den nævnte artikel,er det ud fra beskrivelsen min vurdering, at hun ikke kan kaldes formenneskehandler. Det kan godt være, at hun hjælper kvinderne med atkomme til udlandet og arbejde som prostitueret, men der er ikke nogen formfor tvang, trusler eller økonomisk gevinst i den hjælp, som hun yder. Mankan så spørge, om det er fornuftigt af socialarbejderen at hjælpe kvinderne tiludlandet og på den måde eksportere et socialt problem frem for at forsøge athjælpe dem ud af prostitutionen, sådan som det gøres i den danskeprostitutionsindsats.
Venlig hilsen
Inger Støjberg