J.nr.

 

Den 20. november 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 80  (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 80

Vil ministeren oplyse, hvad der begrunder regeringens forventning om, at EU’s affaldsdirektiv fra 2007 i sin oprindelige form ville have medført stigende priser for affaldsforbrænding i Danmark?

 

Svar

Kommissionens oprindelige forslag til revision af affaldsdirektivet blev fremsat i december 2005. Rådet vedtog fælles holdning i 1. læsning af direktivet i juni 2007, og der blev indgået kompromis mellem Parlamentet og Rådet under 2. læsning. Rådet vedtog dette kompromis i oktober 2008, men direktivet er endnu ikke offentliggjort.

 

Kommissionens oprindelige forslag til direktiv ville indebære, at forbrænding af affald på danske affaldsforbrændingsanlæg ville blive klassificeret som nyttiggørelse. Direktivet ville dermed betyde, at der ville blive uhindret adgang til import af affald til forbrændingsanlæggene, idet det gældende generelle danske forbud mod import af affald til forbrænding ikke ville kunne opretholdes.

 

Med hensyn til de samfundsøkonomiske vurderinger af forslaget, har Miljøstyrelsen oplyst, at det af rammenotatet om affaldsdirektivet, der blev udarbejdet til brug for behandlingen af forslaget, fremgår at Miljøstyrelsen i foråret 2006 vurderede, at der ville være en overkapacitet på de danske affaldsforbrændingsanlæg på 150.000 tons i 2009/10, hvor direktivet forventedes gennemført. De økonomiske vurderinger er baseret på denne vurdering af kapacitet og affaldsmængder fra foråret 2006.

 

Samfundsøkonomisk vurderedes en import af 150.000 tons affald til forbrænding at være forbundet med en nettogevinst på kort sigt. Forbrændingsanlæggene ville få en merindtægt, fordi forbrændingsprisen på det importerede affald ville afspejle de høje tyske forbrændingspriser. På langt sigt ville den samfundsøkonomiske gevinst falde, da det forventedes, at de udenlandske forbrændingspriser fremover ville være faldende.

 

Siden rammenotatet blev skrevet, er en række forudsætninger ændret. Således er der i dag som følge af den økonomiske vækst og de heraf følgende stigende affaldsmængder ikke længere overkapacitet på danske affaldsforbrændingsanlæg. Samtidig er der sket en udbygning af den tyske kapacitet til affaldsforbrænding, hvilket må forventes at ville mindske den tyske betalingsvillighed.