Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
Talepapir til samråd i folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 16. september 2009
Hvad agter regeringen at gøre, for at fokus i forberedelsen op til klimatopmødet i
forhold til de fattigste udviklingslande ændres, så den foruden fokus på klimatilpasning
også kommer til at handle om den mere udviklingspolitiske og positive dagsorden om
at skaffe energi til de 1-2 milliarder mennesker, der i dag er uden adgang til elektricitet?
Besvarelsen kan baseres på følgende:
Jeg er meget glad for at få lejlighed til at orientere Miljø- ogPlanlægningsudvalget om Danmarks indsatser i udviklingslandene op tilCOP15 i København i december.[Støtte til udviklingslandenes COP15-forberedelser og klimaindsatser]
Den danske regering har støttet udviklingslandene bredt - dels for at styrkeudviklingslandenes deltagelse og indflydelse i forhandlingerne om en nyklimaaftale, og dels for - med konkrete indsatser - at afbøde effekten afklimaændringer i udviklingslandene.Forhandlingerne op til COP15 er komplekse og mange udviklingslande harbegrænset kapacitet til at deltage i de ofte meget tekniske forhandlinger.Danmark har derfor givet støtte via UNFCCC’s deltagerfond, der vil sikreudviklingslandenes deltagelse i møder op til og under COP 15 i København.Derudover er der givet støtte til at styrke udviklingslandenes kapacitet til atdeltage konstruktivt i og drage fuld nytte af de internationaleklimaforhandlinger frem mod COP 15. Den brede deltagelse er nødvendigfor at sikre holdbarheden af en aftale og vi har fra dansk side en særligforpligtelse til at sikre, at de fattigste lande står godt rustet i forhandlingerne.
2
Samtidig har Danmark støttet udviklingslandene til bedre at kunne modståklimaforandringernes negative konsekvenser. Som en del af det danskeKlimahandlingsprogram fra 2005 er klimaaspektet blevet en integreret del afdet danske udviklingssamarbejde, hvor både fokus på klimatilpasning ogfokus på vedvarende energi i udviklingslandene indgår som centraleelementer.[Energi – integreret del af dansk udviklingssamarbejde]
Jeg vil gerne understrege, at fokus på klimatilpasning i forberedelserne op tilCOP 15 og vigtigheden af at skaffe energi til verdens fattigstebefolkningsgrupper går hånd i hånd.Adgang til vedvarende og bæredygtig energi for de fattigste og mest sårbaregrupper i udviklingslandene er en del af regeringens udviklingspolitiskeprioriteter for 2009-2013 og har været en integreret del af den danskeudviklingsbistand siden Johannesburg-topmødet i 2002. Det er ydet etomfattende sæt af indsatser. Multilateralt såvel som bilateralt. F.eks. konkretgennem Verdensbankens energisektorprogram og gennem indsatser iprogramsamarbejdslandene. Og det er sket som en del af vores policy-dialogi f.eks. Verdensbanken og i forbindelse med EU's udviklingssamarbejde.Allersenest er det sket som opfølgning på Afrikakommissionensanbefalinger.
[Afrikakommissionens energiinitiativ]
For de fattigste og mest sårbare lande i Afrika er adgang til bæredygtig energi
helt afgørende for at nå 2015-målene. Vigtigheden af at sikre vækst og
3
udvikling i Afrika er baggrunden for, at Afrikakommissionen satte fokus påden private sektor og som et centralt element heri udvikling af vedvarendeog bæredygtig energi. Regeringen har derfor som opfølgning påAfrikakommissionens anbefalinger besluttet at iværksætte indsatser for atstøtte den private sektors rolle i udviklingen af det store uudnyttedepotentiale for vedvarende energi i Afrika. Vi arbejder i øjeblikket på etkonkret initiativ, der vil udmønte Afrika-kommissionens arbejde i praksis.Initiativet sigter på at øge adgangen til og produktionen af klimavenlig ogvedvarende energi særligt i landområderne, som i dag ikke har adgang tilenergi. Initiativet gennemføres i samarbejde med Den AfrikanskeUdviklingsbank. Samtidig har vi indledt et samarbejde med EUKommissionen, som indenfor rammerne af EU's Energifacilitet også har satfokus på at fremme den private sektors rolle i udbygningen af vedvarende ogbæredygtige energiformer i Afrika.For at støtte op om styrkelsen af den private sektors rolle stillede vi allerede
sidste år knap 10 mio. kr. til rådighed for et afrikansk energinetværk, derarbejder med kapacitetsopbygning og målrettet investeringsstøtte tilafrikanske virksomheder. Formålet med støtten er at gøre små ogmellemstore, afrikanske virksomheder dygtigere til at udvikle teknologierindenfor vedvarende energi og energieffektivisering, som kan være til gavnfor de fattigste befolkningsgrupper.[Omlægning af energistøtte fra bilateral til multilateral]
Herudover har Danmark ydet betydelig støtte til energisektorprogrammer i
en række programsamarbejdslande. I Nepal har Danmark støttet et
4
energisektorprogram, som ved sin afslutning i 2012 ventes at have forsynetop til 1 million mennesker med moderne energi, som leveres fra vandkraftog fra solen. I Burkina Faso har Danmark også ydet en omfattende støtte tilmodernisering af landets energiforvaltning.Vi må dog også konstatere, at store, bilaterale infrastrukturprojekter som
f.eks. elektricitetsforsyningsprogrammer kræver ganske betydeligeinvesteringer over en længere årrække. Denne type projekter gennemføresbedst af multilaterale udviklingsbanker. Med den øgede fokusering af danskbistand må vi vælge fra og til. Regeringen har derfor besluttet gradvist atudfase de store bilaterale energisektorprogrammer.I stedet har vi lagt vægt på fokuserede og målrettede indsatser både i det
mellemstatslige samarbejde i EU og via den multilaterale bistand. I dettearbejde ser vi gode muligheder for med en målrettet indsats at præge destore udviklingsinstitutioner i en mere bæredygtig og klimavenlig retning. If.eks. Verdensbanken søger vi at påvirke bankens investeringsovervejelser, såde går i en mere bæredygtig retning med øget vægt på vedvarende energi tilfattige befolkningsgrupper.[Støtte gennem Verdensbanken]
Danmark har gennem flere år støttet Verdensbankens indsats for at fremme
udlån til vedvarende energi, samt for at banken øger sine aktiviteter på detteområde. I 2005 blev der således ydet en bevilling på 45 mio. kr. til detteformål gennem bankens energiprogram, ESMAP. Den danske støtte harbl.a. medvirket til, at bankens udlån til lav-karbon projekter er syvdoblet fra
5
2003 til 2008 og at bankens målsætning om at øge sit udlån til vedvarendeenergiformål med 20 % om året er blevet overopfyldt.Som eksempel på den danske støtte til ESMAP kan nævnes det såkaldte
”Light-Up Africa”-projekt, der støtter den private sektor i at udvikle ogaccelerere forsyningen af elektricitet til de fattigste områder i et stort antalafrikanske lande. Målet er at sikre forsyning af moderne, driftsikker,økonomisk overkommelig og bæredygtig energi til de fattigste områder. Deter anslået, at “Light-Up Africa” vil nå over 50 % af de 500 mio. mennesker iAfrika syd for Sahara, der i dag er uden adgang til moderne elektricitet.Den danske støtte til energiprogrammet ESMAP går i øjeblikket også til
fremme af vandkraft i Peru og Nepal, vindenergi i Egypten ogkapacitetsopbygning for vedvarende energi i Latinamerika og Filippinerne -projekter der alle vil bidrage til at øge adgangen til bæredygtige energikilderfor de fattigste befolkningsgrupper.[EU samarbejdet]
Danmark lægger fortsat også betydelig vægt på samarbejdet med EU for atsikre, at energiaspektet integreres i EU landenes fælles udviklingspolitik. Deter derfor meget tilfredsstillende, at EU’s energifacilitet er blevet genopfyldtmed 200 mio. Euro for perioden 2009 til 2013. Faciliteten vil bidrage tiludvikling af bæredygtig energi i Afrika, Vestindien og Stillehavsområdet medsærlig fokus på øget adgang til bæredygtig energi for de fattigstebefolkningsgrupper.
[Energi – også tema i den nye strategi for det fremtidige udviklingssamarbejde]
6
Afslutningsvist finder jeg det vigtigt at nævne, at klima, energi og miljøforventes at blive centrale emner i den kommende strategi for danskudviklingssamarbejde, der i øjeblikket arbejdes på og som planlæggesudrullet i andet halvår af 2010. De fattigste landes mulighed for at udviklebæredygtige energikilder vil være en voksende udfordring ikke kun påudviklingsdagsordenen, men også i vores udenrigs-, handels-, energi- ogklimapolitik. Jeg forventer derfor, at den kommende strategi forudviklingssamarbejdet vil søge at bidrage til øget sammenhæng i Danmarkssvar på disse globale udfordringer.
Kontoret for Miljø, Energi og Klima