Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
738217_0001.png
738217_0002.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
Dato 5. oktober 2009J. nr.1002-0074
Klima- og energiministeren Connie Hedegaards svar på MPU alm. del spørgsmål 730. Spørgsmålet erstillet af Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål MPU alm. del 730:

”Vil ministeren ligeledes kommentere kommentaren i Ingeniøren (www.Ing.dk) den 21. august 2009 afJørgen Clausen "Mindre CO2-udledninger er en kæmpe forretning for os alle", herunder det økonomi-ske potentiale i en reduktion af søfartens CO2-udledning, samt hvorvidt skribentens opfordring til atbenytte regulering af søfarten i samme omfang, som man i dag regulerer luftfarten?”

Svar:

Jørgen Clausen har som udgangspunkt ret i, at der vil være økonomiske gevinster forbundet med at re-ducere udledningen af CO2, men dette forudsætter, at tekniske og operationelle løsninger er til stede.Jeg har ikke kendskab til, at skibsfartsbranchen skulle have nævnt reduktionspotentialer af nævnte stør-relse. Det er i den forbindelse vigtigt at være opmærksom på forskellen mellem skibsfartens reduktions-potentiale og skibsfartens energieffektiviseringspotentiale, idet sidstnævnte ikke nødvendigvis fører tilen reduktion af skibsfartens samlede CO2-udledning, hvis transportbehovet stiger. Ifølge studier foreta-get af FN’s søfartsorganisation, IMO, ventes international skibsfart således ikke ved brug af tekniske ogoperationelle løsninger alene at kunne reducere skibsfartens samlede CO2-udledning, da udviklingen iverdenshandelen ventes at føre til vækst i international skibsfart.Danmark er på mange områder langt fremme i arbejdet med at udvikle grønne teknologier for skibsfart,som har et stort potentiale for at reducere CO2-udledningen. Regeringen arbejder således sammen mederhvervet samt forsknings- og uddannelsesinstitutioner for at reducere skibsfartens emissioner. Her kannævnes arbejdet, som pågår i regi af Partnerskabet for Klimaansvar i Det Blå Danmark, som har pegetpå behovet for en indsats blandt andet inden for forskning og udvikling. Samtidig samarbejdes i regi afGreen Ship of the Future om udvikling af konkrete markedsnære projekter inden for skibsfart.Med hensyn til regulering af luftfarten, har EU vedtaget regulering af luftfartens emissioner, og luftfar-ten omfattes således af EU’s eksisterende ETS fra 2012. Reguleringen gælder alle flyvninger internt i EUog flyafgange ind og ud af EU-lande og betyder, at flyselskaber, der udleder mere CO2 end tilladt, skalkøbe ekstra kvoter. Luftfarten får i 2012 tildelt kvoter svarende til 97 % af sektorens gennemsnitlige årli-ge udledning i perioden 2004-06. Fra 2013 reduceres den årlige kvotetildeling til 95 % af sektorens gen-nemsnitlige årlige udledning i perioden 2004-06.Når luftfarten sammenlignes med skibsfarten, er det vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om toforskellige sektorer, hvor skibsfart i sin natur er et globalt erhverv, idet skibe kan være registreret i étland, mens det udfører transportarbejde mellem to eller flere andre lande. Skibsredere kan således hur-tigt omregistrere et skibs flag til det land med de lempeligste regler. Derfor er det vigtigt, at man for såKLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København KTlf33 92 28 00Fax 33 92 28 01E-mail: [email protected]www.kemin.dk
vidt angår international skibsfart arbejder på at finde globale løsninger, ligesom man også fra dansk sideforetrækker og arbejder for en global løsning for luftfarten. Fra dansk side arbejder man således på atopnå løsninger for international skibsfart i IMO, der er globale, bindende og flagneutrale, hvormed ski-be omfattes af fremtidig regulering uanset hvilket flag de sejler under.