Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
738211_0001.png
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
Dato 5. oktober 2009J. nr.1002-0074
Klima- og energiministeren Connie Hedegaards svar på MPU alm. del spørgsmål 729. Spørgsmålet erstillet af Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål MPU alm. del 729:

"Vil ministeren generelt kommentere artiklen i Berlingske Tidende den 22. maj 2008 "Lone Fønss:Skibsfarten skal være miljøaktivist", samt herunder mere specifikt forholde sig til Lone Fønss' ønske omøget regulering af skibsfartens klimapåvirkning?”

Svar:

Det er positivt at læse om Lone Fønss Schrøders og det svenske bilskibsrederi Wallenius’ arbejde med atvære frontløber i kampen om reduktion af CO2 udledningen fra skibsfarten.Det er vigtigt at understrege, at der har været arbejdet intenst og målrettet med at reducere skibsfartensCO2 udledning siden artiklen blev skrevet for knapt halvandet år siden. Dermed har vi sikret, at dendanske regering er frontløber på dette område og arbejder aktivt sammen med andre lande og internati-onale erhvervsorganisationer på at stille fremtidige krav til erhvervet, som Lone Fønss Schrøder ønsker.Konkret har man fra dansk side i FN’s Maritime Organisation, IMO, foreslået et energieffektivitets de-signindeks, som stiller krav til nye skibes energieffektivitet og som vil fremme innovation. Herudover harman fra dansk side foreslået etableringen af en international fond for drivhusgasudledning fra skibe,som baseres på et bidrag, der pålægges prisen på brændstof. Provenuet af et brændstofbidrag skal an-vendes til at off-sette dele af skibsfartens CO2-udledning ved finansiering af klimatiltag i udviklingslan-de. Baggrunden er, at tekniske og operationelle løsninger alene ikke forventes at kunne reducere interna-tional skibsfarts CO2-udledning. Begge danske forslag stiller krav til rederierne og er centrale for IMO’sarbejde for fremtidig regulering af international skibsfarts klimapåvirkning. Danmarks Rederiforeningbidrager aktivt i arbejdet og bakker op om videreudvikling af begge forslag.Parallelt med arbejdet i IMO arbejder regeringen for, at der i en ny klimaaftale fastsættes et globalt, bin-dende reduktionsmål for udledningen af CO2 fra international skibsfart.Endelig arbejder regeringen nationalt i samarbejde med erhvervet samt forsknings- og uddannelsesinsti-tutioner for at reducere skibsfartens emissioner. Arbejdet pågår dels i regi af Partnerskabet for Klimaan-svar i Det Blå Danmark, som blandt andet har peget på behovet for en forsknings- og udviklingsindsats,dels i regi af samarbejdet om konkrete markedsnære projekter i Green Ship of the Future.
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIETStormgade 2-61470 København K
Tlf33 92 28 00Fax 33 92 28 01E-mail: [email protected]www.kemin.dk