Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
725063_0001.png
725063_0002.png
725063_0003.png
725063_0004.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr.Den 12. september 2009
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 7. august 2009 stil-let følgende spørgsmål nr. 641 (alm. del), som hermed besvares. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 641 (alm. del)

Miljøministeren bedes redegøre for Morten Messerschmidts henvendelser tilministeren og ministeriet omkring forlystelser på Bakken og for hvad mini-steren og ministeriet har foretaget sig i den anledning.

Svar

Jeg har forelagt henvendelsen for Skov- og Naturstyrelsen, som har oplystfølgende:”Miljøministeriet ved Skov- og Naturstyrelsen ejer det areal, som Dyrehavs-bakken ligger på. Arealet, der udgør en del Jægersborg Dyrehave, er opdelti teltnumre, som styrelsen udlejer til private erhvervsdrivende (teltholdere).Teltholderne ejer og driver de virksomheder/bygninger, som ligger på telt-numrene. Lejen er omsætningsbestemt.Udover at eje og drive de enkelte forlystelser ejer teltholderne 100% sel-skabet A/S Dyrehavsbakken, der varetager en række overordnede fælles-funktioner som f.eks. markedsføring, friluftsscene, pjerrotforestillinger ogenkeltstående ”events” af forskellig art. Bestyrelsen for A/S Dyrehavsbak-ken består alene af teltholdere, bortset fra et enkelt eksternt medlem. Ifølgeoverenskomst mellem Teltholderforeningen og Skov- og Naturstyrelsen erdet styrelsen, der som arealudlejer giver tilladelse til opførelse/ændringer afbygninger m.v. på arealerne, men det er aftalt, at ansøgninger herom førstbehandles af A/S Dyrehavsbakken, som derpå afgiver indstilling til styrel-sen, der træffer endelig afgørelse.I en sag om etablering af en ny forlystelse på Dyrehavsbakken varetagerSkov - og Naturstyrelsen således alene opgaver af privatretlig karakter somaftalepart/arealudlejer. Styrelsen stiller i denne forbindelse bl.a. krav til denny forlystelses ydre fremtræden og indpasning i omgivelserne m.v.Udstedelse af diverse myndighedsgodkendelser/tilladelser som f.eks. byg-getilladelser, miljøgodkendelser, lokalplandispensationer er kommunaleopgaver og styrelsen har ikke kompetence til at træffe sådanne afgørelser.Kommunens afgørelser kan påklages til en uafhængig klageinstans – Miljø-klagenævnet eller Naturklagenævnet.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Ved Skov - og Naturstyrelsens udlejning af jord er det almindelig praksis, atdet påhviler lejeren og ikke styrelsen at opnå de myndighedsgodkendelser,der er nødvendige for virksomhedens drift, ligesom det er lejerens forpligtel-se at opfylde samtlige myndighedskrav/vilkår. Denne praksis, der også altidhar været gældende på Bakken og som er almindelig kendt og accepteret afteltholderne, fremgår af ”Generelle Vilkår for Virksomhed på Dyrehavsbak-ken 1996”. Disse vilkår udgør en del af lejekontrakterne. Hvis en teltholderikke opnår eller mister en myndighedsgodkendelse, som er nødvendig forvirksomhedens drift, vil der være tale om en misligholdelse af lejeaftalen,som kan medføre ophævelse af lejemålet. Tilsvarende gælder hviskrav/vilkår, stillet af myndighederne, ikke efterleves/opfyldes.I den konkrete sag har der været en proces, hvor det forholdsvis store ogomfangsrige projekt har været genstand for flere drøftelser mellem Skov- ogNaturstyrelsen som arealudlejer og teltholder Tommy Wessman som re-præsentant for det selskab, der har opført, ejer og driver rutsjebanen.Allerede d. 5. september 2007 principgodkendte Skov- og Naturstyrelsensom lodsejer og efter indstilling fra A/S Dyrehavsbakken, at der blev arbej-det videre med planerne om etablering af en rutsjebane på arealet til erstat-ning for flere mindre forretninger.Som opfølgning på denne principbeslutning har Skov- og Naturstyrelsen ogA/S Dyrehavsbakken efterfølgende forholdt sig til en række forslag/tegningerfra teltholderens arkitekt til banens ydre fremtræden og indpasning i omgi-velserne. Styrelsen afviste det oprindelige forslag som var for dominerende,og der skete derpå i en løbede revidering, indtil der forelå et tegningsmate-riale, som styrelsen kunne godkende. I brev af 27. februar 2008 godkendtestyrelsen det senest reviderede tegningsmateriale, hvorefter sagen kunnemyndighedsbehandles af Lyngby-Taarbæk kommune.Efter at have opnået de fornødne tilladelser ændrede teltholderen projek-tet/tegningerne. Ændringerne indebar bl.a. at banen visse steder ville blivehøjere og dermed dels afvige fra det af styrelsen godkendte projekt delsligge udenfor kommunens dispensation fra lokalplanens højdegrænsebe-stemmelse. Det var herefter nødvendigt med en ny sagsbehandling i styrel-sen og i kommunen.I brev af 11. december 2008 godkendte Skov- og Naturstyrelsen som lods-ejer og efter indstilling fra A/S Dyrehavsbakken det ændrede pro-jekt/tegningsmateriale, hvorefter sagen på ny kunne myndighedsbehandlesaf Lyngby-Taarbæk kommune.Morten Messerschmidt har to gange rettet henvendelse til Miljøministerietvedr. rutsjebanen – første gang i en E-mail af 2. marts 2009 til Skov- ogNaturstyrelsen. Rutsjebanen var på dette tidspunkt næsten færdigbyggetmed henblik på at kunne tages i brug i sæson 2009. Mailen er en klage overet krav fra styrelsen og A/S Dyrehavsbakken om etablering af bemandedespil i arkaden under rutsjebanen. Teltholderen ønskede ubemandede spil iform af automater. Formålet med kravet var at sikre, at der ikke blev skabt
2
et ”dødt” område i gadeniveau. Til støtte for klagen anføres, at bemandingikke er mulig pga. pladsforholdene. Teltholderen fremsendte endvidere enrevideret tegning, der viste et mindre disponibelt areal, end det Skov- ogNaturstyrelsen og A/S Dyrehavsbakken havde lagt til grund.I overensstemmelse med almindelig praksis anmodede Skov- ogNaturstyrelsen A/S Dyrehavsbakken om at behandle sagen på ny. På bag-grund af de nye oplysninger og på baggrund af A/S Dyrehavsbakkens for-nyede sagsbehandling og indstilling besluttede styrelsen den 11. marts2009, at dispensere fra kravet om bemandede spil i arkaden i sæson 2009,således at spørgsmålet efter sæson 2009 tages op til fornyet overvejelse ilyset af erfaringerne fra sæsonen. Styrelsens beslutning, der blev truffet kortfør sæsonstart 2009, skal endvidere ses i lyset af, at det af tidsmæssigegrunde ikke var realistisk, at der kunne etableres bemandede spil til ibrug-tagning ved sæsonstart.Efter Bakkens åbning i slutningen af marts rettede Morten Messerschmidt iE-mail af 15. april 2009 henvendelse til miljøministeren vedr. bl.a. støjen frarutsjebanen. Ministeren videresendte mailen til en afdelingschef i Miljømini-steriets departement, og denne videresendte mailen til Skov - og Natursty-relsen med henblik på at blive orienteret om sagen. Samme dag gav skovri-deren en telefonisk orientering til afdelingschefen, som herefter orienteredeministeren. Miljøministeren har herefter ikke har foretaget sig yderligere isagen.Miljøministeriets departementschef har i øvrigt i slutningen af april mundtligtoverfor direktøren for Skov- og Naturstyrelsen opfordret til at styrelsen af-venter kommunernes miljøgodkendelse af Bakken og tilkendegivet, at det ervigtigt, at Skov- og Naturstyrelsen alene udøver de beføjelser, som styrel-sen har i egenskab af udlejer/grundejer.Endvidere kan det oplyses, at Skov- og Naturstyrelsen som ejer af det are-al, hvor Dyrehavsbakken ligger, har modtaget kopi af Lyngby-TaarbækKommunes brev af 30. juni 2009 til A/S Dyrehavsbakken, hvori der forvars-les en afgørelse om udarbejdelse af en handlingsplan for dæmpning af støjfra driften af Bakken.I forlængelse heraf har Skov- og Naturstyrelsens direktør overfor direktørenfor A/S Dyrehavsbakken indskærpet, at det påhviler A/S Dyrehavsbakkenog teltholderne at opnå de myndighedstilladelser, der er nødvendige forvirksomhedens drift, ligesom det er A/S Dyrehavsbakkens og teltholdernespligt at opfylde samtlige myndighedskrav/vilkår. Som nævnt ovenfor er detet vilkår i lejekontrakterne med de enkelte teltholdere, at myndighedskravog påbud skal overholdes. Skov- og Naturstyrelsen har desuden overforA/S Dyrehavsbakkens direktør påpeget, at det vil være en misligholdelse aflejeaftalen, hvis en teltholder ikke opnår eller mister en myndighedsgodken-delse”.Jeg kan tilslutte mig det af Skov- og Naturstyrelsen oplyste og har ikke yder-ligere at tilføje.
3
Troels Lund Poulsen/ Lisbet Ølgaard
4