Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
704091_0001.png
704091_0002.png
704091_0003.png
704091_0004.png
704091_0005.png
704091_0006.png
704091_0007.png
N O T AT
30. juni 2009J.nr. 3401/1001-0718Ref. PSE
Bilag til besvarelse af alm. del spørgsmål 570Målsætninger i de enkelte bæredygtighedsstrategier 2001, 2002, og 20092001 -Udvikling2002 - Fælles fremtid -2009 – Vækst med om-med omtanke -udvikling i balancetankefælles ansvarCO2-udledningerinden for transport”CO2. Regeringenvil i foråret frem-lægge en hand-lingsplan, som vilpege på de initiati-ver regeringenfremover vil igang-sætte for at reduce-re CO2-udslippet itransportsektoren.Som det fremgår afKlima 2012 og Tra-fikministeriets vir-kemiddelkatalog"Begrænsning aftransportsektorensCO2-udslip – mu-ligheder og virke-midler" fra marts2000 vil der kunnegennemføres vir-kemidler, der indenår 2010 bringerstigningen i CO2-udslippet fra trans-porten til ophør.”S 24”CO2.Transportsektorenskal bidrage til at opfyldeDanmarks forpligtelse tilat reducere CO2-udslippet med 21 procentfra 1990 til 2008-2012.Regeringen vil overvejemulige virkemidler til atbegrænse CO2-udslippetsom baggrund for at fast-lægge pejlemærker fortransportsektorens CO2 –udledning frem til førstebudgetperiode 2008-2012 og på længere sigt.Det medfører, at den sta-dige stigning i transport-sektorens CO2-udslipbringes til op-hør.Transportsektorensbidrag til den samlededanske klimaindsats skalvurderes i forhold til,hvor der samlet opnåsmest miljø for pengene.Regeringen har nedsat etudvalg, som undersøgermulighederne for effek-”Regeringens mål er, attransportsektorens ud-vikling med øgede CO2-udledninger skal vendes,så udledningernereduceres i de kommen-de år, herunder harregeringen arbejdet ak-tivt for det netop ved-tagne EU-direktiv, inde-holdende en langsigtetmålsætning om redukti-on af CO2-udslippet franye biler til højst95 g/km fra 2020.Regeringen har indgåeten bred aftale med Soci-aldemokraterne, DanskFolkeparti, SocialistiskFolkeparti, Det RadikaleVenstre og Liberal Alli-ance om en samlet grøntransportpolitik – og vi-sion for Danmark, derindeholder en lang ræk-ke konkrete initiativer,som vil nedbringe CO2-udledningen fra trans-Side 1
tive løsninger for reduk-tion af klimagasser her-under på transportområ-det.På langt sigt – det vil si-ge frem mod 2030 –er det regeringens hen-sigt, at transportsektorensCO2-udslip skal begræn-ses med 25 procent i for-hold til 1988. Det er etambitiøst pejlemærke,der forudsætter, at denøkonomiske vækst af-kobles fra udviklingen itransportsektorens CO2-udslip.”s 61
portsektoren. For detførste vil den kollektivetrafik blive udbygget ogforbedret markant. Fordet andet skal Danmarkvære et grønt teknologi-laboratorium for trans-port. For det tredje vilregeringen udarbejdet etbeslutningsgrundlag foren grøn kørselsafgiftsom led i en omlægningaf bilbeskatningen.Transporten indgår iEUs målsætning forCO2-reduktioner i ikke-kvoteregulerede sekto-rer, og der skal inden2013 udarbejdes en sam-let omkostningseffektivklimastrategi, så udled-ningen af drivhusgasserreduceres, hvor det erbilligst, inden for de in-ternationale aftaler,Danmark forpligter sigtil.”Desuden skal vedva-rende energi udgøre 10pct. af energiforbruget itransportsektoren i 2020.I forbindelse med for-handlingerne om EUs-klima- og energipakkeopnåede Danmark detresultat, at elbiler tællesmed i VE-regnskabetmed en faktor 2,5.””Den internationaleskibsfarts udslip af driv-husgasser skal reguleresved bindende og globaleregler.”S 17Side 2
Drivhusgas-udledninger gene-relt
”Danmark vil gøresit til at begrænseden globale op-varmning. Det erregeringens mål atmindske CO2-udledningen med20% i 2005 i for-hold til 1988-niveauet. Samtidigvil regeringen tagede initiativer, somer nødvendige forogså at opfylde vo-res forpligtelse un-der Kyoto-protokollen, hvor viskal begrænse desamlede udlednin-ger af drivhusgassermed 21% i 2008-12i forhold til 1990.Senere bliver derbehov for nye nati-onale og internatio-nale mål, herunderlangt større reduk-tioner efter 2012.”S 28
”Klimaforandringer er enaf dette århundredes stør-ste globale udfordringer.Derfor bør vi stabiliserekoncentrationen af driv-husgasser i atmosfærenpå et niveau, som kanforhindre farlig, menne-skeskabt indvirkning påklimasystemet. UnderKyotoprotokollen skalDanmark i 2008 – 2012mindske den samlededrivhusgasudledningmed 21 procent i forholdtil 1990-nivaeuet.”S4”I 2005 er det målet atbegrænse det danskeCO2 udslip fra energi-forbrug med 20 procent iforhold til niveauet i1988.”S 16”Også landbruget vil bi-drage ganske betydeligttil at begrænse udlednin-gen af klimagasser,blandt andetmetan og lattergas. Derer med handlingsplan forammoniak taget initiativtil et bidrag til nedbrin-gelseaf landbrugets ud-slip af klimagasser. Menogså et initiativ som ud-bygning af biogasanlægkanvære med til at begrænseudslippet.På skovbrugsområdet vilforøgelsen af skovarealetmedføre et optag af CO2under opvæksten af de
”Den globale temperaturbør ikke stige mere end2 grader C.De menneskeskabteemissioner skal stabilise-res på et niveau, der sik-rer, at det globale klimaikke bliver ændret i engrad, at natur og fødeva-reproduktion trues. Alleunderskrivere af Kyoto-protokollen har forplig-tet sig til en samlet re-duktion af udledningenmed 5 pct. i gennemsniti perioden 2008-2012. iforhold til 1990. EU-landene skal samlet re-ducere emissionen med8 pct. Danmarks bidrager en reduktion af driv-husgasser på 21 pct. iforhold til 1990-niveauet.EU vedtog i december2008 klima- og energi-pakken, hvori EU’s mål-sætninger for reduktionaf drivhusgasudledningfastlægges. Det endeligemål er, at drivhusgasud-ledningerne i 2020 skalvære reduceret medmindst 20 pct., set i for-hold til 1990 – stigendetil 30 pct. som led i enambitiøs global aftale. ”S 16
Side 3
nye skove og øge mulig-hederne for at anvendebiomasse. Også derforvil regeringen forøgeskovarealet inden for entrægeneration (80-100år).Energispareloven fra2000 lægger op til enstyrket planlægning, ko-ordinering og prioriteringaf den samlede indsatsfor energibesparelser.Der vil inden for allesamfundssektorer værebehov for yderligere ini-tiativer i de kommendeår for at nå målsætningenom en reduktion af ud-ledningerne på 21 pro-cent i 2008-2012 i for-hold til1990.På det internationale planarbejder Danmark for, atKlimakonventionen ogKyoto-protokollen blivereffektive redskaber ikampen mod klimaæn-dringer.Regeringen vil bruge defleksible mekanismer iKyoto-protokollen ved ativærksætte projekter, dermedfører reduktioner afCO2 udledningerne i ud-landet,så CO2-reduktioner i ud-landet for danskepenge tælles med i Dan-marks CO2 regnskab ogopfyldelsen af vore in-ternationale CO2-forpligtelser. Denne ind-sats kan også bidrage tilat overføremiljøvenlige teknologier,Side 4
og gøre samarbejdslan-dene bedre i stand til atvurdere bæredygtighedenaf forskellige projekter.”S 16 -17”Der skal fortsat ske enudbygning af forsynin-gen med vedvarendeenergi, i det omfang denvedvarende energi vilkunne bidrage til en om-kostningseffektivopfyldelse af miljømåle-ne – herunder CO2-målsætningen. En mulig-hed kan for eksempelvære, at den danske ved-varende energi indarbej-des i et fremtidigt euro-pæisk CO2-kvotemarked. Denigangværende opførelseaf vindmølleparker tilhavs giver basis for atindhøste erfaringer.Danmark vil i 2005 an-vende ca. 1,4 millionertons biomas-se.[…]Regeringenvil arbejde for, at denvedvarende energi i2010 udgør 29 procent afdet samlede elektricitets-forbrug.Målsætningerne i EU’sdirektiv om vedvarendeenergi er, at vedvarendeenergi skal udgøre 22,1procent af EU’s samledeelforbrug i 2010.[…]”Desuden er der behovfor at udvikle strategierfor at regulere periode-mæssig overproduktionaf el, som skyldes de sti-gende mængder varme-
Vedvarende energi
”En stadig størredel af vores energi-behov skal baserespå vedvarendeenergi. Regeringenhar sat sig for, atandelen af vedva-rende energi skalstige med 1 pct. po-int om året, så an-delen udgør hele35% af det samledeenergiforbrug i2030. Udbygningmed store hav-vindmølleparker ogøget anvendelse afbiomasse bidragertil at realisere må-let. Det er planen,at der senest i 2008er opført vindmøl-ler til havs med ensamlet kapacitet på750 MW. Samtidiger det vigtigt at sat-se på en fortsat ak-tiv forsknings- ogudviklingsindsatsinden for vedvaren-de energi med hen-blik på også atfremme nye alter-native energikilder.Det er politisk af-talt, at vedvarendeenergi allerede i2003 vil udgøreminumum 20% afdet danske elfor-brug. I EU-sammenhæng har
”I Danmark skal andelenaf vedvarende energi i2011 øges til 20 pct. afbruttoenergiforbruget, jf.energiaftalen af 21. fe-bruar 2008. Målene iEU’s klima- og energi-pakke tilskriver endvide-re at vedvarende energiskal udgøre 20 pct afEU’s endelige energi-forbrug i 2020. Dette vilfor Danmark betyde enforpligtelse til at vedva-rende energi skal udgøre30 pct. af det endeligeenergiforbrug i 2020,svarende til 27 pct. afbruttoenergiforbruget.Desuden skal vedvaren-de energi udgøre 10 pct.af energiforbruget itransportsektoren i 2020.I forbindelse med for-handlingerne om EUs-klima- og energipakkeopnåede Danmark detresultat, at elbiler tællesmed i VE-regnskabetmed en faktor 2,5.”s 17
Side 5
Danmark som mål,at 29% af det dan-ske elforbrug i2010 skal kommefra vedvarendeenergi.”S 28Energibesparelser”Som led i indsat-sen for at styrkeenergibesparelserblev der i 2000 ved-taget en ny energi-sparelov, der læg-ger op til en styrketplanlægning, koor-dinering og priori-tering af den sam-lede indsats forenergibesparelser.Som led i den loka-le indsats oprettesder lokale energi-spareudvalg, hvoralle interesseredeparter kan deltage.Det offentlige skalgå foran med atspare på energien.En effektiv indsatspå hele energiom-rådet vil bedst kun-ne ske i et interna-tionalt samarbejde.Danmark vil arbej-de for, at bæredyg-tige energiformerbliver stærkt repræ-senteret i EU’senergipolitik og påden globale dagsor-den i 2002 ogfremover. Også etfortsat nordiskenergisamarbejdeer væsentligt, ikkemindst på el-
bunden og vindafhængigelproduktion. Det er poli-tisk aftalt,at vedvarende energi al-lerede i 2003 vil udgøreminimum 20 procent afdet danske elforbrug.”S 65-66”Som led i indsatsen forat styrke energibesparel-ser blev der i 2000 ved-taget en ny energispare-lov, der lægger op til enstyrket planlægning, ko-ordineringog prioritering af densamlede indsats for ener-gibesparelser.”S 66
”Danmarks samledebruttoenergiforbrug skalfalde med 4 pct. i 2020set i forhold til forbrugeti 2006. Frem til 2011 erdet målsætningen, atbruttoenergiforbrugetfalder med 2 pct. i for-hold til 2006. De årligeenergieffektiviseringerskal øges, så besparel-serne svarer til 1,5 pct.af det endelige energi-forbrug i 2006.Nye bygninger skal i2020 bruge 75 pct. min-dre energi end i dag.”s. 16-17
Side 6
området. Udviklingog overførsel afknow-how og ener-giteknologi til øst-lande og udvik-lingslande er blevetopprioriteret i desenere år og vilfortsat være et cen-tralt element iDanmarks indsatsfor global bæredyg-tig udvikling.”S 29
Side 7