Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. juni 2009231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 26. maj 2009 (omtryk 29. maj2009) stillet mig følgende spørgsmål 505 (MPU alm. del), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Mach (SF).Spørgsmål nr. 505:
”Vil ministeren oplyse hvor store mængder CO2, det ville spare, hvis allelandinger i Københavns Lufthavn var såkaldte "grønne landinger"?”Svar:
Naviair har oplyst, at man ikke er i besiddelse af beregninger, der viserreduktionen i CO2-udledningen, hvis alle landinger i København var grønnelandinger.Danske luftfartsselskaber har tidligere beregnet, at de kan spare 100-150 kgbrændstof, svarende til 315-475 kg CO2 pr. grøn landing. Dette er underforudsætning af, at en grøn landing ikke påvirker den øvrige trafik negativt,f.eks. ved at et andet fly må cirkle rundt i venteposition inden det kan lande,eller ved at et startende fly ikke kan dreje mod destinationen så tidligt, som detellers ville kunne.Der har de senere år været ca. 130.000 landinger om året i KøbenhavnsLufthavn. Af kapacitetsmæssige årsager vil det ikke være realistisk, at allelandinger udføres som grønne landinger. Der henvises i den forbindelse tilbesvarelsen af spørgsmål 503.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed