Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
696715_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. juni 2009231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 26. maj 2009 (omtryk 29. maj2009) stillet mig følgende spørgsmål 504 (MPU alm. del), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Mach (SF).

Spørgsmål nr. 504:

” Vil ministeren ministeren oplyse, hvilke konsekvenser udelukkende "grønnelandinger" i Københavns Lufthavn ville have på luftkvaliteten i blandt andetKøbenhavn?”

Svar:

Københavns Lufthavn har oplyst, at deres overvågning af luftkvaliteten i ogomkring lufthavnen viser, at de højeste forureningsniveauer er omkringterminalområdet. Generelt sker udledningen fra flyene i en højde, hvorpåvirkningen af luftkvaliteten ved jorden på grund af fortynding er reduceretvæsentligt.Københavns Lufthavn har tidligere udført en analyse af luftkvalitetsmålingeromkring lufthavnen, og konklusionen var, at der ikke er en direktesammenhæng mellem lufttrafikken og luftkvaliteten. Påvirkningen af denlokale luftkvalitet kommer i langt højere grad fra andre kilder, især vejtrafik.Lufthavnen har oplyst, at en reduceret udledning af CO2 m.m. fra flyene somfølge af grønne starter eller landinger næppe vil være registrerbar i København.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed