Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
696712_0001.png
696712_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
9. juni 2009231-57
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 26. maj 2009 (omtryk 29. maj2009) stillet mig følgende spørgsmål 503 (MPU alm. del), som jeg hermed skalbesvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Mach (SF).

Spørgsmål nr. 503:

”Vil ministeren oplyse om de miljø- og transportmæssige fordele og ulemperved, at fly laver en såkaldt "grøn landing", som TV2 Nyhederne søndag 24/5 kl.19.00 kunne fortælle, at Al Gore's pilot havde gjort det under landingen iKøbenhavns Lufthavn samme dag?”

Svar:

Grønne landinger er et forholdsvis nyt koncept, der stadig er under udvikling.Ved en grøn landing forlader et fly sin ”rejsehøjde” i en afstand fra lufthavnen,der tillader at motorerne kører i tomgang i hele nedstigningen, indtil flyetovergår til selve landingsfasen.Flyet går ned i en glidende rute til landing i lufthavnen, i modsætning til enkonventionel landing, hvor flyet undervejs flyver i ”trappetrin” til forskelligehøjder, hvor de flader ud for derefter igen at gå ned til næste trin.De miljømæssige fordele ved grønne landinger er, at flyet kan svæve ned tillanding med anvendelse af meget lidt motorkraft. Derved spares brændstof ogCO2-udledningen reduceres. Der vil desuden være mindre støj fra flyet delsfordi det ikke er nødvendigt at gasse op undervejs, dels fordi flyet generelt villigge højere i det meste af landingsforløbet.Ulemperne ved grønne landinger er, at flyene svæver ned i forskelligeindflyvningsbaner afhængige af flyenes vægt, konstruktion og vejrforholdenepå det pågældende tidspunkt. Indflyvningen bliver derved mere uforudsigelig,hvilket af hensyn til flyvesikkerheden vil medføre en reduktion i kapacitet iluftrummet og dermed en reduktion i kapaciteten for lufthavnen.Hvis kapaciteten bliver reduceret så meget, at andre fly må vente på at kunnelande, vil dette i sig selv medføre et forøget brændstofforbrug. Grønnelandinger kan også medføre begrænsninger på de startende fly fra lufthavnen,idet de kan blive nødt til at dreje mod deres endelige destination senere for atundgå at komme i karambolage med det landende fly.
Grønne landinger er navnlig velegnede under trafiksvage perioder og undervelegnede vejrsituationerMed venlig hilsenLars Barfoed
Side 2/2