Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
703068_0001.png
703068_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
26. juni 2009

Besvarelse af spørgsmål nr. 499 alm. del stillet af Miljø- og Planlæg-

ningsudvalget den 20. maj 2009 efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).

ØKONOMI-ERHVERVSMINISTERIET
OG
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk

Spørgsmål nr. 499:

Vil ministeren oplyse hvilke lovgivningsmæssige muligheder, der er forat sikre telekunder et frit valg, så de ud fra f.eks. miljømæssige årsagerhelt kan fravælge telefonbøger (både de lokale og de regionale)?

Svar:

Der er pr. 1. maj 2009 gennemført en ny ordning, hvorefter forbrugernekan sige nej tak til at modtage adresseløse forsendelser, herunder fx tele-fonbøger, reklamer, gratisaviser m.v.Transportministeriet gennemførte i maj sidste år i samarbejde med Øko-nomi- og Erhvervsministeriet en undersøgelse vedrørende uadresseredeforsendelser (adresseløse forsendelser). Formålet med undersøgelsen varat klarlægge, om det var nødvendigt at gennemføre nye initiativer i for-bindelse med borgernes muligheder for at kunne frabede sig adresseløseforsendelser. Undersøgelsen viser, at størstedelen af de adspurgte læseradresseløse forsendelser. Den viser endvidere, at kun 5 pct. af alle ad-spurgte ønsker en total nej tak-ordning, hvor de ikke modtager nogenform for adresseløse forsendelser.Forbrugerombudsmanden fastsatte sidste efterår efter drøftelser med For-brugerrådet, Post Danmark, Brancheforeningen af Danske Distributions-virksomheder og øvrige erhvervsorganisationer retningslinjer om godmarkedsføringsskik ved omdeling af adresseløse forsendelser.Retningslinjerne har ført til, at der fra den 30. april 2009 eksisterer føl-gende to nye muligheder for at sige nej tak til uanmodede henvendelser:

Reklamer – Nej tak

Adressen vil ikke modtage reklamer. Det typiske eksempel er tilbudsavi-
2/2
ser. Adressen vil dog modtage telefonbøger, lokale vejvisere og aftensko-lekataloger.

Reklamer og gratis aviser – Nej tak

Adressen vil hverken modtage reklamer, gratis aviser, fx de lokale uge-aviser og eventuelle daglige gratisaviser, og heller ikke telefonbøger, lo-kale vejvisere og aftenskolekataloger.Hver ordning har sit klistermærke, som skal opsættes af forbrugeren vedbrevsprækken eller på brevkassen. Tilmelding skal ske til Post Danmark,der står for administrationen af ”nej tak”-ordningerne. Man kan dels til-melde sin adresse ved at møde op på et af Post Danmarks posthuse, delselektronisk via ePosthus. Afmelder forbrugeren sin tilmelding til en ord-ning, skal den pågældende fjerne mærket. Både afsendere af de adresse-løse forsendelser og distributører skal respektere de to ordninger.Retningslinjerne skal evalueres 1 år efter, at de er trådt i kraft.Jeg mener, at forbrugernes frie valg er blevet styrket med de nye retnings-linjer. Forbrugerne har nu mulighed for at sige helt nej tak til reklamer,gratis aviser, telefonbøger m.v.