Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
MinisterenJ.nr. MST-709-00045Den 11. juni 2009
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 497 (alm. del) stillet af Folke-
tingets Miljø- og Planlægningsudvalg. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Steen Gade (SF).
Spørgsmål 497
Vil ministeren redegøre for indholdet af den konvention som Den Internatio-nale Søfartsorganisation, IMO, har vedtaget om sikker og miljømæssig for-svarlig ophugning af skibe?Svar
Den 15. maj 2009 blev konventionen om sikker - og miljømæssig forsvarligophugning af skibe (The Hong Kong International Convention on Safe andEnvironmentally Sound Recycling of Ships) vedtaget på en IMO-Diplomatkonference i Hong Kong, Kina.I 2005 besluttede IMO, at der skulle laves en særlig regulering af ophugningaf skibe i IMO-regi. Baggrunden var, at Basel-konventionen (om kontrolmed grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse heraf),havde vist sig ikke at være en hensigtsmæssig regulering i forhold til skibe,der bevæger sig rundt på verdenshavene. Skibe har i alle andre sammen-hæng deres eget system reguleret under IMO med bl.a. en flagstats admi-nistration.Målet for den nye regulering var at udvikle et nyt internationalt regelsæt til atimødegå de miljø- og arbejdsmiljømæssige bekymringer omkring forholde-ne i forbindelse med skibes ophugning, hvor store dele af skibet (særligtstålet) genanvendes.Konventionen har til formål at:1. begrænse brug af farlige stoffer ved konstruktion af skibe2. sikre en sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe3. sikre håndhævelse i forbindelse med ophugningenKonventionen er forankret i en ”vugge til grav” filosofi, og regulerer derforhele skibets ”livscyklus”. Der stilles krav til valg af stoffer og materialer vedskibsbygning, som minimerer risikoen for miljø- og arbejdsmiljøskader, nårskibet hugges op. Det forbydes desuden at anvende en række allerede re-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
gulerede stoffer ved konstruktion af skibe. Blandt andet er det blevet forbudtat anvende PCB – et forbud der stammer fra Stockholm-konventionen (ompersistente organiske miljøgifte), men som fremover også kommer til atgælde for de lande der alene ratificerer konventionen om ophugning af ski-be.Konventionen fastslår, at skibe fremover skal have en fortegnelse om bord,der angiver hvilke farlige stoffer, der findes i skibets konstruktion. Fortegnel-sen skal løbende opdateres i forbindelse med ombygninger mv. For eksiste-rende skibe er der en overgangsperiode på 5 år til at etablere fortegnelsen,medmindre skibet ophugges før. Denne fortegnelse skal ved aflevering afskibet til ophugning indgå i den plan, der skal udarbejdes for ophugningenaf skibet.De store ophugningsstater særligt Indien, Kina og Bangladesh har i forbin-delse med forhandlingerne lagt stor vægt på udarbejdelsen af denne opteg-nelse, idet den vil kunne sikre den rette adskillelse af skibet i forhold til atminimere risiko for menneskers sundhed og skader på miljøetKonventionen har en række krav til selve ophugningen, som skal sikre, atdenne foregår sikkert og miljømæssigt forsvarligt. Der er desuden en rækkekrav, der skal sikre en miljømæssig forsvarlig affaldsbehandling af de farligestoffer og materialer, der kommer ud af ophugningen.En ophugningsfacilitet skal leve op til disse krav for at kunne blive autorise-ret. Autorisationen gives af ophugningsstaten, som er forpligtiget til at etab-lere et system, der sikrer, at autorisationen gives i overensstemmelse medkonventionens bestemmelser ved gennemførelse af inspektioner eller an-den form for tilsyn.Skibsejeren er forud for ophugning forpligtiget til at få udarbejdet en ophug-ningsplan i samarbejde med ophugningsfaciliteten. Planen skal beskrive,hvorledes de farlige stoffer og materialer i optegnelsen skal håndteres oghvorledes, man sikrer, at der ikke opstår eksplosion i forbindelse med op-hugningen. Ophugningsplanen skal godkendes af ophugningsstaten.Den godkendte ophugningsplan skal sammen med den endelige fortegnel-se over farlige stoffer og materialer i skibets konstruktion og i dens last,fremsendes til flagstaten. Flagstaten udfærdiger på baggrund af denne do-kumentation og ophugningsfacilitetens autorisation, et ”ready for recycling”certifikat. Flagstaten påser herved, at den valgte ophugningsfacilitet har enautorisation, og at den kan håndtere det specifikke skib.Den ny konvention vil træde i kraft 24 måneder efter, at 15 lande, der re-præsenterer 40 % af verdens bruttotonnage har tiltrådt konventionen. Der-udover skal disse lande have en ophugningskapacitet, der udgør 3 % afbruttotonnagen.Konventionen vil blive fulgt op af en række vejledninger, der vil blive udar-bejdet af IMO’s miljøkomité.
2
Den nye konvention giver myndighederne en mulighed for at kontrollere ogsikre, at såvel skibsejerne som ophugningsfaciliteterne følger konventio-nens bestemmelser. Denne mulighed er som med anden international regu-lering, tæt forbundet med parternes evne til at implementere konventionensbestemmelser.Danmark fik på diplomatkonferencen vedtaget en resolution om en ensartetimplementering af konventionen. Den opfordrer til, at der arbejdes videre –efter konventionens underskrivelse - med at se på den bedste måde, mankan sikre en ensartet og effektiv implementering af konventionen.
3