Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
697190_0001.png
697190_0002.png
697190_0003.png
J.nr. 2009-238-0064Dato: 10. juni 2009
TilFolketinget – Miljø- og Planlægningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 477 af13. maj 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. maj 2009 fra Dansk Autogenbrug vedrø-rende afgifter på farligt affald, jf. MPU alm. del – bilag 545.

Svar:

Ændringerne i affaldsafgiften indgår som et delelement i regeringens skattereformForårs-pakke 2.0.Med skattereformen reduceres skatten på arbejde kraftigt som længe ønsket. Re-geringen har lagt vægt på, at skattenedsættelserne er fuldt finansieret før ændret adfærd.Nogle af finansieringselementerne bidrager i sig selv positivt til bedre strukturer, mens an-dre kan forsvares, fordi det muliggør nedsættelse af endnu mindre hensigtsmæssige skatter.Samlet set er der tale om en klar strukturforbedring, og den forventede ændrede adfærd vilbidrage til at lukke det holdbarhedsproblem, der er beregnet for de offentlige finanser.For så vidt angår den del afForårspakke 2.0,der indebærer indførelse af afgift på farligtaffald, sker dette bl.a. under hensyn til at begrænse mængderne og øge genanvendelsen affarligt affald. Det vil primært ske ved, at afgiften tilskynder til, at affaldets farlighed redu-ceres f.eks. ved at give et øget incitament til forbehandling af farligt og udsortering af ikke-farligt affald. Samtidig kan afgiften bidrage til at mindske deponeringen af farligt affald.Afgifterne på farligt affald vil i sagen natur have betydning for en række virksomheder,men det skal ses i sammenhæng med, at afgiften kan gavne miljøet i Danmark.Det kan imidlertid ikke skjules, at det for nogle virksomheder kan være svært at se, at demange positive virkninger afForårspakke 2.0for økonomien og erhvervene i sin helhed vilkunne opveje de konkrete negative virkninger for disse enkeltvirksomheder. Regeringen fo-reslog derfor oprindeligt overgangsordninger og visse lempelser. Indvendinger og nye op-lysninger har ført til, at overgangsordninger er blevet forlænget mv.Set i forhold til de handlemuligheder regeringen reelt har, er en tidsubegrænset undtagelsefor afgift på farligt affald imidlertid ikke mulig.EU’s energibeskatningsdirektiv giver mulighed for at anvende reducerede satser i visse til-fælde. Herudover kan Kommissionen godkende statsstøtte under visse forudsætninger. MenDanmark har aldrig anmodet Kommissionen om at godkende de nuværende lavere afgifterfor farligt affald.Skatteministeriet har været i kontakt med EU-Kommissionen for at sondere mulighedernefor eventuelt at få godkendt statsstøtte via affaldsafgiften og for de energiafgifter, der vilerstatte den nuværende affaldsafgift på brændbart affald. Ligeledes er betingelserne foreventuelt at kunne bruge lavere satser undersøgt.Sonderingerne har bl.a. vist, at Kommissionen ikke anerkender, at man miljømæssigt kanbegrunde en eventuel lempelse for farligt affald under henvisning til, at der ved afgift kanvære fare for, at affaldet ikke afleveres til forsvarlig behandling. De nuværende afgiftsfor-hold er således ikke holdbare.Side 2
Indførelsen af afgiften på farligt affald, der deponeres, sker imidlertid først i 2012. Satsenvil i første omgang være 1/3 af den almindelige sats altså 160 kr./t. Og satsen bliver førstbragt op på den almindelige sats på 475 kr./t i 2015.I lyset af den særlige belastning, som en afgift på farligt affald kan have for shredderbran-chen, vil der i 2011 blive gennemført en analyse af konkurrenceforholdene i shredderbran-chen. I undersøgelsen vil også indgå ændret adfærd som følge af afgiften, mulighed for al-ternative anvendelser af shredderaffald og udenlandsk konkurrence.På baggrund af denne analyse vil partierne bag Forårspakke 2.0 i 2011 træffe beslutning omdet videre forløb vedrørende ophør af afgiftsfritagelsen for farligt affald fra 2012 og frem.Vedrørende bemærkningerne til genintroduktionen af smøreolieafgiften, der også indgårsom et element iForårspakke 2.0,kan det oplyses, at smøreolieafgiften sammen med andredele af reformen fremgår som et finansieringselement til nedsættelserne af indkomstskatten.
Side 3