Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato 10. november 2008Dok.idJ. nr.004-u12-8Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 17. oktober 2008 stillet migfølgende spørgsmål 47 (MPU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 47:
" Vil ministeren på baggrund af nyheden ”Busser kører med virkningsløsepartikelfiltre” fra TV Syd den 14. oktober 2008, vurdere effekten af, atforureningen med partikler (PM 0,1 målt som antal partikler) og kvælstofoxider(fordelt på NO og NO2) måles rutinemæssigt ved syn af tunge køretøjer (>3.500 kg) med partikelfiltre for at sikre, at filteret er funktionelt og for atovervåge forureningen med kvælstofoxider?"Svar:
Jeg har bedt Færdselsstyrelsen kommentere henvendelsen, ogFærdselsstyrelsen har oplyst mig følgende:”Der har siden 1990 været stillet krav til luftforurening for lastbiler og busser.Disse krav er obligatoriske EU-krav og kaldes ”Euronormer”. Grænseværdiernefor skadelige stoffer, der indgår i normerne, er løbende blevet skrappere.Lastbiler og busser er underlagt et årligt periodisk syn, hvor det bl.a.kontrolleres, at motorerne er vedligeholdt med henblik på at undgå unødigluftforurening. Reglerne for periodisk syn er fælles EU-regler - herunder ogsåkontrollen af luftforurening.Der findes ikke nogen simpel metode til måling af kvælstofoxider ved periodisksyn. Det skyldes, at motoren skal testes under belastning, hvilket vil krævestore investeringer i testudstyr for de enkelte synsvirksomheder. Siden oktober2006 er der til gengæld krav om, at nye lastbiler og busser er udstyret med OnBoard Diagnose system (OBD), der løbende overvåger køretøjetsforureningsbekæmpende funktioner – herunder kontrolleres også emissionenaf kvælstofoxider.Det må forventes, at OBD-systemerne, der sikrer, at der ikke er fejl påkøretøjerne, vil overtage miljømålingerne ved periodisk syn i fremtiden. Der vilderimod skulle foretages en kontrol ved syn af, om selve OBD-systemetfungerer. I takt med at OBD bliver mere udbredt, vil der således ikke værenogen effekt af at indføre særlige målinger af kvælstofoxider.
Ved periodisk syn måles køretøjets røgtæthed, dvs. lysgennemgangen iudstødningsgassen. Dette er en simpel, men effektiv metode til at fastslåkøretøjets partikelemission.Ved syn kontrolleres, at køretøjet opfylder de gældende regler. Det betyder, atder ikke benyttes en strengere grænseværdi, hvis køretøjet frivilligt ereftermonteret med et partikelfilter. Så længe køretøjet i sig selv opfylder degældende krav, vil det derfor også kunne godkendes, selv om partikelfilteretikke virker.Måling af røgtæthed giver trafikudbyderen mulighed for at kræve en særlig lavmåling for køretøjer, der er monteret med partikelfilter, idet køretøjer med etvirksomt partikelfilter har en røgtæthed på mindre en 0,2 m-1. Dette krav svarertil kravet for miljøzonemærket. Dokumentationen kan derfor enten bestå i ensynsrapport, hvor måleresultat på under 0,2 m-1er noteret, eller ved atkøretøjet har et miljøzonemærke.Til trods for, at røgtæthedsmålingen er en simpel test, gælder det, at såfremt etkøretøj overholder den lave røgtæthedsværdi, er der sikkerhed for, atpartikelfilteret er tilstrækkeligt vedligeholdt og fungerer efter hensigten – dvs.reducerer partikeludslippet med mindst 80 pct.”Som det fremgår af Færdselsstyrelsens oplysninger, har trafikudbyderen vedhjælp af periodisk syn gode muligheder for at sikre, at køretøjerne og derespartikelfiltre fungerer korrekt.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed