Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
Klima- og energiministerens tale ved samråd AF og AG
i Miljø- og Planlægningsudvalget 29. april 2009.
Vedr. Danmarks klimaforpligtelse 2008-12.
Spørgsmål AF:”Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren har tænkt sig ativærksætte for at sikre, at Kyoto målene holdes, herunder de 35 mio. tonsdrivhusgasser, som Danmark ifølge rådgivningsvirksomheden Pöyry kommer tilat udlede for meget frem mod 2012?”Spørgsmål AG:”Vil ministeren samtidig tilkendegive, om regeringen er indstillet på atgenforhandle energiaftalen, så der heri kan sættes højere ambitioner?”.Stillet af Mette Gjerskov (S) til besvarelse i åbent samråd.
Besvare begge spørgsmål samlet
Indledningsvis vil jeg bede om lov til at
besvare begge samrådsspørgsmål samlet,
da spørgsmålene hænger tæt sammen.
Danmark vil leve op til Kyotomål
Dernæst vil jeg gerne understrege, at
Danmark og den danske regering lever op
til Danmarks Kyotomål. Det er
bundlinien. Det bliver konklusionen på
det, jeg nu vil sige.
Side 2/2
Konklusionen fra Pöyry er forkert
Baggrunden for samrådsspørgsmålene er
en rapport fra konsulentfirmaet Pöyry fra
februar. Konklusionen i Pöyrys rapport
er meget dramatisk, men også meget
forkert.
Energistyrelsen har nøje gransket
rapporten og har konstateret, at den er
behæftet med grundlæggende fejl og
misforståelser. Rapporten opererer ikke
alene med forældede data, men den begår
også den alvorlige metodefejl, at der ikke
tages højde for et af vores vigtigste
virkemidler, nemlig hele CO2-
kvoteordningen. Allerede derved må
rapporten jo siges at være kompromiteret,
og er svær at tage alvorligt.
Fejlene er nærmere beskrevet i et notat
fra Energistyrelsen, der er oversendt til
udvalget, og jeg synes ikke der er grund
til at gå mere ind i drøftelser af den
rapport.
Side 3/3
Men det betyder naturligvis ikke, at
samrådsspørgmålet er uinteressant: det
ligger tværtimod regeringen meget på
sinde, at vi overholder vores
internationale klimaforpligtelser, og vi
følger løbende udviklingen tæt.
Den nye fremskrivning
Der vil blive offentliggjort en ny,
opdateret energifremskrivning fra
Energistyrelsen i en af de allernærmeste
dage. Fremskrivningen giver blandt andet
et nyt ajourført input til vurdering af
udsigterne til, at vi opfylder Danmarks
ambitiøse klimaforpligtelser for 2008-12
med de tiltag, der på nuværende
tidspunkt er iværksat.
Resultatet er usikkert
Resultatet er dog usikkert. Der er mange
ting man ved noget om, men også mange
man ikke kan forudse, og det gælder også,
Side 4/4
når udviklingen i energianvendelsen og
udledningen af klimagasser skal vurderes
frem mod 2012.
F.eks. kan en lavere økonomisk
vækst end antaget i 2009-12 kan
isoleret set påvirke mankoen i
nedadgående retning, og det er ikke
indregnet nogen steder på
nuværende tidspunkt.
omvendt kan lavere energipriser
trække i den modsatte retning,
og justeringer i
fremskrivningsmodeller og
forudsætninger kan påvirke
fremskrivningsresultatet i begge
retninger.
Det er bare for at understrege, at der er
nogle usikkerheder.
Vi mangler også de egentlige statistiktal
for det første år i perioden, 2008. De
nødvendige detaljer i den endelige
energistatistik vil først foreligge til
Side 5/5
september, og her vil vi fortsat mangle
statistik for de øvrige områder, især
omkring metan og lattergas fra
landbruget i 2008.
Så der er en kæmpe usikkerhed i tallene,
uanset om vi kan lide det eller ej. En
usikkerhed, der går begge veje vel at
mærke. Den udestående udfordring kan i
de følgende år vise sig reelt at være både
større og mindre, end vi på nuværende
tidspunkt vurderer.
En opgave foran os
Regeringen har arbejdet hårdt for at
sikre, at udviklingen går i den rigtige
retning. Det fortsætter vi med, selvom en
række omstændigheder gør, at opgaven
lige nu vurderes større end hidtil
forventet.
Ved den seneste opgørelse så det ud til at
vi når målsætningen med de iværksatte
initiativer, endda med en lille
overopfyldelse. Den nye opdaterede
vurdering viser nu en manko på omkring
Side 6/6
1 mio. ton CO2-ækvivalenter årligt i
perioden 2008-12.
Hvad er der sket?
Hvorfor nu det? Hvad er grunden?
Ja, det skyldes især vurderingen af fossilt
indhold i affald, nye vurderinger for
landbrugets udledninger fra DMU og
tekniske forsinkelser på indfasningen af
biobrændstoffer.
Ny forudsætning om fossilt indhold i affald
Især spiller det negativt ind, at DMU nu
vurderer, at den hidtidige forudsætning
om det fossile indhold i affald desværre
må justeres væsentligt op. Både i tidligere
år og fremadrettet. Det øger isoleret set
mankoen med omkring 600.000 ton årligt.
Vi har tidligere drøftet denne sag i et
samråd, og det er nok ikke så
overraskende, at der er behov for en
justering her.
Side 7/7
Der er fortsat tale om et meget usikkert
tal fra DMU, som først frem mod 2011 vil
kunne baseres på mere sikre målinger.
Men det er altså DMUs bedste skøn på
nuværende tidspunkt, og det er det, der er
lagt til grund.
Jeg skal gerne medgive, at som politiker
kan det være svært at forstå, at
udledningen af CO2 er steget fra de 17,6
kg/GJ der har været brugt siden 1996 til
32, 5 kg /GJ og at mængden af plastik er
steget fra 22% til 41%. En vurdering som
er kommet til veje ved en visuel
vurdering. Nu arbejder DMU videre med
tallet på baggrund af analyser og
affaldsprøver, og et endeligt tal foreligger
nok først i 2011.
Nye tal for landbruget fra DMU
DMU er desuden også kommet med en
vurdering om højere udledninger fra
landbrugets arealanvendelse end tidligere
antaget. Udledningen af andre
klimagasser end CO2 er baseret på
DMU’s nyeste fremskrivning fra
Side 8/8
slutningen af februar 2009. Her er
forventningerne til landbrugets
emissioner af metan og lattergas for 2008-
2012 gennemsnitligt øget med ca. 400.000
ton CO2-ækvivalenter årligt.
Tekniske forsinkelser på biobrændstoffer
En tredje grund til at mankoen nu
vurderes højere er, at indfasningen af
biobrændstof til transportsektoren som
bekendt tager længere tid end forventet.
Danmark skal jo have bæredygtige
biobrændstoffer, og på grund af forhold I
kender, og som jeg ved politikerne er
enige i. kan vi ikke realisere den
indfasning, der blev forudsat i sommeren
2007, og det tæller desværre i den forkerte
retning mht. CO2-reduktion i en
størrelsesorden på 200.000 ton årligt i
perioden.
Disse nye forudsætninger ændrer billedet.
Det er ændringer, der i høj grad er
betinget af ydre omstændigheder.
Side 9/9
Regeringen har allerede gjort meget
For faktum er jo, at det er mange
initiativer, der allerede er taget – også i
den seneste tid. Hvis ikke vi havde satset
så hårdt på energi-besparelser,
vedvarende energi og en lang række
andre grønne tiltag - så ville
udfordringen, som den ser ud med den
nye viden, have været markant større. Jeg
tænker her især på initiativerne i
Energiaftalen:
energibesparelserne
afgiftsrationalisering,
fremme af biogas
fremme af små varmepumper
reduktioner i energiforbruget i
bygninger
introduktion af biobrændstoffer
Side 10/10
Derudover har ændringerne i
registreringsafgiften i 2007, indeksering af
energiafgifterne og ikke mindst stramning
af kvoterne været med til at bidrage
positivt til klimaregnskabet.
Regeringen fremmer også CO2-
besparelser på lokalt og individuelt plan
bl.a. gennem udnævnelsen af
Energibyerne, udgivelsen af den
kommunale CO2-beregner og 1 ton
mindre kampagnen og mange andre
tiltag.
Som bekendt indgik vi den 29. januar
2009 også et bredt forlig om Danmarks
grønne transportpolitik. I aftalen indgår
en række tiltag, der alle bidrager til en
reduceret CO2-udledning fra
transportsektoren. På kort sigt er det
følgende konkrete tiltag:
Videreførelse af forsøg med
modulvogntog
Energimærkning af varebiler
Energieffektiv køreteknik
Side 11/11
Energikrav til taxier, der sikrer
energiklasse C eller bedre
Miljørigtig og energieffektiv offentlig
transport
Anbefalinger til offentligt indkøb af
energieffektive og miljøvenlige
køretøjer
Optimering af aerodynamik for store
lastbiler
Certificering af grønne
transportvirksomheder og grønne
kommuner
I aftalen indgår også nogle mere
langsigtede tiltag.
Alt i alt må man sige der er tale om en
lang række grønne initiativer.
Yderligere initiativer på vej
Hertil kommer så, at Regeringen har en
række yderligere initiativer på trapperne,
der alle vil hjælpe til at nedbringe de
danske klimagasemissioner.
Side 12/12
Det gælder blandt andet den
omlægning af bilbeskatningen, der er
aftalt i forbindelse med
transporthandlingsplanen, så det
bliver billigere at anskaffe sig en ny
sikker og miljøvenlig bil, mens det
skal være dyrere at bruge bilen –altså
hele diskussionen om
trængselsafgifter,
styrkelse af den grønne
forskningsindsats på
transportområdet – bl.a. ved brug af
globaliseringsmidler.
rammer for en ambitiøs satsning på
elbiler
de grønne afgifter der er besluttet i
skattereformen,
og regeringens kommende udspil om
Grøn Vækst på landbrugsområdet
der bliver lanceret lige om lidt.
Og det sidste skud på stammen er
den nye bygningsstrategi, som
regeringen netop har fremlagt, hvor
ikke mindst kravene til
energirenoveringen og
komponenterne skærpes.
Side 13/13
Vi skal gøre endnu mere
I lyset af de nye beregninger er det
imidlertid nødvendigt at tage endnu flere
virkemidler i brug, og regeringen er
indstillet på at tage de nødvendige
initiativer. Mulighederne omfatter bl.a. at
staten undlader auktionering af
overskydende kvoter og annullerer disse i
stedet. Og i forbindelse med
biobrændstoffer undersøges det, om man
tidligere kan målrette biobrændstoffer til
konkrete segmenter af transporten.
Jeg vil ikke lægge mig fast på yderligere i
dag, da vi jo netop er blevet bekendt med
problemet, og da vi skal have vurderet,
hvad effekten er af de tiltag som allerede
er planlagt.
Annullering af statslige kvoter
For så vidt angår annullering af statslige
kvoter vil jeg gerne give det et par
opklarende ord med på vejen. Det
vurderes på nuværende tidspunkt, at der
Side 14/14
vil være en ikke ubetydelig mængde
kvoter til overs i forpligtelsesperioden fra
blandt andet virksomheder, der er lukket,
og fra den pulje, der er sat af til nye
virksomheder. Staten har mulighed for at
auktionere disse kvoter, men regeringen
er altså indstillet på, at det kan være
relevant at annullere dem i stedet. At rive
dem over billedligt talt.
Effekten heraf vil være en direkte og klar
klimaforbedring i form af mindre
emission fra det europæiske kvotemarked,
herunder fra danske kvoteomfattede
virksomheder.
Vi tager hånd om det
Der er også andre muligheder – men det
korte af det lange er at regeringen fortsat
vil være garant for, at Danmark når sine
klimaforpligtigelser, og vi tager hånd om
det, når forholdene ændres. Og lad mig
slå det tydeligt fast: Danmark overholder
fortsat meget klart princippet om, at
Side 15/15
mindst halvdelen af indsatsen skal ligge
hjemme. Der er ingen slinger i valsen.
Fleksibilitet
Jeg vil gerne understrege igen, at det er
usikre vurderinger af kommende års
udvikling, vi baserer os på. Det kan også
vise sig, at udviklingen går bedre end
forventet. Fx fører lavere vækst med en
forlænget finanskrise til mindre
emissioner. Vi følger derfor fortsat
udviklingen helt tæt og griber ind, hvis
der viser sig yderligere behov.
Genforhandling af energiaftalen?
Jeg bliver spurgt, om regeringen er
indstillet på at genforhandle energiaftalen
mhp. at nå Kyoto-målet. Svaret er nej.
Og det er nu også at rode tingene
sammen. Energiaftalen gælder for
perioden 2008-11 og den overordnede
ramme for aftalen er at nedbringe
Danmarks afhængighed af fossile
brændsler. Derfor er det bl.a. aftalt, at
Side 16/16
VE-andelen skal forøges og
besparelsesindsatsen forstærkes.
Energiaftalen virker naturligvis positivt
på klimamålsætningen, men den – som i
allerede ved - udgør ikke det formelle
grundlag for klimapolitikken, der jo har
mange andre elementer, ikke mindst
kvoterne og andre emissioner end de
energirelaterede og også omfatter andre
sektorer end energisektoren.
Vi er allerede nået langt med at
implementere Energiaftalens mange
initiativer, og de vil som sagt levere et
bidrag til, at vi når Danmarks klimamål,
men det er ikke hele historien.
Lad mig konkludere som jeg indledte:
regeringen vil sikre, at Danmark lever op
til målet, også når udefra kommende
faktorer øger udfordringen i forhold til
det hidtil forventede.