Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
Den 6. maj 2009Miljø- og planlægningsudvalgetspørgsmål 422 af 28. april 2009til skriftlig besvarelse (Alm.del)
Spørgsmål 422 fra Miljø- og planlægningsudvalget til udenrigsministeren:’Vil
ministeren redegøre for hvilken "vifte af teknologier", som er blevet anvendt i forbindelsemed valg af biltransport for deltagerne i klimakonferencen, jf. pressemeddelelse fraUdenrigsministeriet, samt hvordan denne "vifte af teknologier" gør det muligt at nedbringeCO2-udledningen fra såvel selve konferencen som fra transportsektoren?’Svar:Hovedkomponenten i transportløsningen ved COP15 er kollektiv transport. Hertil kommerdedikeret biltransport af navnlig deltagende stats- og regeringschefer samt dedikerede busser. Iden pressemeddelelse af 2. april 2009, som der henvises til, nævnes følgende løsninger, der errepræsenteret blandt de sponsorerede biler: Hybrid, brint, brændselsceller, biogas og 2.generations bioethanol. Hertil kommer diesel og benzin, herunder med teknologier, der giverrelativt lavt brændstofforbrug og lav CO2-udledning. Som det fremgår af nedenstående oversigtover sponsorerede personbiler ligger flådens gennemsnitlige CO2-udledning på ca. 113 g/km,dvs. betydeligt under ikke blot det aktuelle faktiske gennemsnit for nye biler i EU på ca. 160g/km, men også det frivillige mål om etflådegennemsnitpå 140 g/km. Dette vil også væretilfældet, når der korrigeres for udledning knyttet til fremstilling af den anvendte brint, og somder p.t. ikke er truffet beslutning om. Muligheden er til stede for, at flåden overholder selv deskærpede og bindende EU flådekrav på 120 g/km, når disse er fuldt indfasede i 2015. I lyset afden standard og det sikkerhedsniveau, de sponsorerede biler repræsenterer, indebærer denvalgte løsning en betydelig reduktion i forhold til den CO2-udledning, der ville have været frakonferencen, såfremt der ikke havde indgået de nævnte teknologier. En udbredelse af dissemere CO2-effektive teknologier vil alt andet lige medføre en nedbringelse af CO2-udledning fratransportsektoren.COP15: Personbilløsningen – CO2 udledning og brændstoføkonomi
TypeBMW Hydrogen 7BMW 520dMercedes-Benz S 400 HybridMercedes-Benz E 350 BlueTecMercedes-Benz E250 CDIMercedes-Benz B-Class Fuel CellAntal101012442CO2 (g/km)51361861831390Brændstof27,8 km/kg119,6 l/km12,5 l/km14,9 l/ km16,7 l/km(ej oplyst)1
Brint. CO2 tal for brintbilerne er de af producenterne oplyste og medtager ikke CO2-udslip ved fremstilling af brinten.Brinten forventes fremstillet med grøn energi efter en endnu ikke fastlagt metode, hvorfor præcise udledningstal herfor ikkekan oplyses.1
Mercedes-Benz S 420 CDI GuardInsight HondaVolvo S80Volvo S80Volvo V70I alt:Gennemsnit per bil
1010302010122
2801016412964113,8
10,6 l/km22,7 l/km9,9 l/km220,4 l/km9,9 l/km2
2Volvos flexifuel modeller kører på 2. generations bioethanol, hvilket efter det af Volvo oplyste indebærer CO2-udledning
på netto 64 g/km.