Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
679837_0001.png
679837_0002.png
679837_0003.png
679837_0004.png
679837_0005.png
679837_0006.png
679837_0007.png
679837_0008.png
679837_0009.png
679837_0010.png
679837_0011.png
679837_0012.png
679837_0013.png
679837_0014.png

Notat

Organisation & JuraJ.nr. MST-109-00102Ref. LISEW

Liste over åbningsskrivelser modtaget i 2007 og 2008 på Miljøministeriets område.

1. Regeringen har besvaret følgende åbningsskrivelser modtaget i 2007 og 2008 på Miljøministeri-ets område:

Åbningsskrivelse nr. 2006/2480 om deponeringsdirektivet

Kommissionen har den23. marts 2007sendt en åbningsskrivelse i sag nr. 2006/2480 (SG-Greffe(2007) D/201430) om Rådets direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponeringsanlæg (herefterdeponeringsdirektivet).Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tilartikel 2, 3, 5, 7, 9, 12 og 13 samt bilag I og III til deponeringsdirektivet.Kommissionen har fremsendt lignende åbningsskrivelser til 19 andre medlemsstater.De fleste af punkterne i Kommissionens åbningsskrivelse går på den lovtekniske udformning af dendanske gennemførelse. I svaret anføres for de fleste punkters vedkommende, at den danske gen-nemførelse efter regeringens opfattelse er tilstrækkelig, men at man er indstillet på at foretage enyderligere præcisering, og således imødekomme Kommissionens kritik.På enkelte punkter har Kommissionen misforstået de danske regler, eller er ikke tidligere blevetgjort tilstrækkeligt opmærksom på alle de relevante danske regler. På disse punkter forklares det,hvorfor regeringen ikke finder det nødvendigt at foretage præciseringer af reglerneÅbningsskrivelsen indeholder også en anmodning om oplysninger vedrørende Danmarks imple-mentering af rådsbeslutningen fra 2003 om acceptkriterier for affald til deponering. Gennemførel-sen af denne beslutning er blevet forsinket, fordi det har været nødvendigt at gennemføre et udred-ningsarbejde for at kunne vurdere, om der er en miljømæssig begrundelse for fra dansk side atskærpe i forhold til Rådsbeslutningens grænseværdier, især ud fra et hensyn til beskyttelse afgrundvandet.Det forventes (på svartidspunktet), at både de omtalte præciseringer af de danske regler til gen-nemførelse af deponeringsdirektivet og gennemførelsen af ovennævnte rådsbeslutning i dansklovgivning kan være afsluttet i efteråret 2007.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.
Det forventes nu, at de omtalte ændringer af de danske regler kan ske i foråret 2009. Miljøstyrelsenhar orienteret Kommissionen om forsinkelsen.

Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2007/0310 > 2007/0318 og 2007/0320 > 2007/0322 ved-

rørende manglende gennemførelse af i alt 12 direktiver, heraf 2 på Miljøministeriets område

Kommissionen har i brev af 20. april 2007 fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse vedrørendemanglende gennemførelse i dansk ret af 13 direktiver, heraf 2 på Miljøministeriets område:

Åbningsskrivelse nr. 2007/0312 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2004/107/EF af 15. december 2004 om arsen, cadmium,

kviksølv, nikkel og polycykliske aromatiske kulbrinter i luften

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var 15. februar 2007.Direktivet er gennemført ved bekendtgørelse nr. 137 af 10. februar 2007 om mål- og grænseværdi-er for luftens indhold af visse forurenende stoffer. Kommissionen modtog underretning herom den10. maj og 14. juni 2007.

Åbningsskrivelse nr. 2007/0320 vedrørende manglende gennemførelse af Rådets direktiv

2006/105/EF af 20. november 2006 om tilpasning af direktiv 73/239/EØF, 74/557/EØF og

2002/83/EF vedrørende miljø på grund af Bulgariens og Rumæniens tiltrædelse

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var 1. januar 2007.Direktivet ændrer i direktiv 79/409/EØF, direktiv 92/43/EØF, direktiv 97/68/EØF, direktiv2001/80/EF og direktiv 2001/81/EF. Heraf krævede kun ændringen af direktiv 97/68/EØF ændring iden danske gennemførelse. Denne ændring er sket ved bekendtgørelse nr. 400 af 24. april 2007om ændring af bekendtgørelse om begrænsning af luftforurening fra mobile ikke-vejgående maski-ner mv. Kommissionen modtog underretning herom den 11. maj og 14. juni 2007.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.Kommissionen har lukket begge sager.

Åbningsskrivelse nr. 2007/0737 > 2007/0741 vedrørende manglende gennemførelse af i alt 5

direktiver, heraf 1 på Miljøministeriets område.

Kommissionen har i brev af 1. juni 2007 fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse vedrørendemanglende gennemførelse i dansk ret af 5 direktiver, heraf 1 på Miljøministeriets område:

Åbningsskrivelse nr. 2007/0737 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-

parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så vidt

angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader.

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var 30. april 2007. To lovforslag – L175 og L 176– blev fremsat den 1. marts 2007 med henblik på vedtagelse i samlingen 2006/2007. Der er tale omet lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love og et lovforslag om enny lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader. Lovforslagene blev førstebe-handlet den 14. marts 2007. Det lykkedes imidlertid ikke at sikre politisk opbakning til at få lovfors-lagene vedtaget inden Folketingets sommerferie. Der er derfor behov for nye overvejelser, hvoref-
2
ter lovforslag (på svartidspunktet) forventes fremsat snarest muligt i næste folketingssamling.Kommissionen vil blive underrettet, så snart nye lovforslag er fremsat i Folketinget. Det kan samti-dig oplyses, at der i Danmark på forureningsområdet og for så vidt angår reguleringen af genetiskmodificerede organismer allerede gælder regler, som delvist opfylder direktivets krav.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.Kommissionen har den 1. februar 2008 fremsendt en begrundet udtalelse vedrørende manglende med-delelse om foranstaltninger til gennemførelse af direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar forså vidt angår forebyggelse og afhjælpning af miljøskader i national ret. (Skrivelse SG-Greffe(2008)D/200414). Fristen for besvarelse af den begrundede udtalelse er ved Kommissionens brev af 28.februar 2008 blevet udsat til d. 1. maj 2008.Som anført i Danmarks svar på åbningsskrivelse modtaget d. 1. juni 2007 blev to lovforslag – L 175 og L176 - fremsat for Folketinget den 1. marts 2007 med henblik på vedtagelse i samlingen 2006/2007. Dervar tale om et lovforslag om ændring af lov om miljøbeskyttelse og forskellige andre love og et lovforslagom en ny lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af miljøskader. Lovforslagene blev første-behandlet den 14. marts 2007.Det lykkedes imidlertid ikke at sikre politisk opbakning til at få lovforslagene vedtaget inden Folketingetssommerferie. Lovforslagene blev derfor trukket tilbage.Senere blev der udskrevet valg til Folketinget til afholdelse den 13. november 2007. Regeringen under-rettede den 21. november 2007 Kommissionen herom, og om at to reviderede lovforslag derfor førstkunne blive sendt i høring og fremsat for Folketinget, når der var udpeget en ny minister.Regeringen har efter valgets afholdelse sendt de to lovforslag i høring, og senere fremsendt dem (L 118og L 119) for Folketinget. Det skete den 12. marts 2008. Lovforslagene er (på svartidspunktet) blevet 1.-behandlet, og er nu henvist til behandling i Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg. Efter at udvalgethar afgivet betænkning, vil lovforslagene overgå til 2.- og 3.-behandling, inden de kan vedtages, hvilketforventes at ske i indeværende samling. De to lovforslag forventes at træde i kraft den 1. juli 2008.Ud over lovforslagene planlægges nogle bekendtgørelser til implementering af direktivet udstedt medikrafttræden den 1. juli 2008. Det drejer sig bl.a. om bekendtgørelse om sikkerhedsstillelse, bekendtgø-relse til implementering af direktivets bilag I og II, og bekendtgørelser på fiskeriområdet, havneområdetog kystbeskyttelsesområdet.Kommissionen vil blive underrettet herom, når disse udsendes i høring.Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.De to lovforslag blev vedtaget som lov nr. 466 og 507 og af 17. juni 2008. De opfølgende bekendtgørel-ser er ligeledes udstedt, og den samlede gennemførelse er notificeret over for Kommissionen.Kommissionen har lukket sagen.

Åbningsskrivelse nr. 2007/2065 om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om begræns-

ning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr

Kommissionen har den23. oktober 2007sendt en åbningsskrivelse i sag nr. 2007/2065 (SG-Greffe(2007) D/206410) om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/95/EF af 27. januar 2003 om
3
begrænsning af anvendelsen af visse farlige stoffer i elektrisk og elektronisk udstyr (herefter be-nævnt RoHS-direktivet).Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tilartikel 3 og 4 i RoHS-direktivet.Kommissionen har fremsendt lignende åbningsskrivelser til 5 andre medlemsstater.Kommissionen henviser i åbningsskrivelsen til, at den danske gennemførelse af RoHS-direktivetikke forbyder fremstilling og eksport til andre EU-lande af ulovlige produkter. I svaret anføres, atden danske gennemførelse efter regeringens opfattelse er juridisk set er tilstrækkelig, men at maner indstillet på at foretage en ændring, og således imødekomme Kommissionens kritik.Det forventes (på svartidspunktet), at både den omtalte ændring af de danske regler til gennemfø-relse af RoHS-direktivet kan være afsluttet i marts 2008.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.Den omtalte ændring er gennemført ved bekendtgørelse nr. 449 af 3. juni 2008, og meddelt Kom-missionen.Kommissionen har lukket sagen.

Åbningsskrivelse nr. 2007/2333 om Rådets direktiv 98/81/EF om indesluttet anvendelse af

genetisk modificerede mikroorganismer.

Kommissionen har den 6. november 2007sendt en åbningsskrivelse i sag nr. 2007/2333 om Rådetsdirektiv 98/81/EF om indesluttet anvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer.Kommissionen finder, at Danmark har undladt fuldt ud at opfylde sine forpligtelser til at gennemføreartikel 2, 11, 14 og 19 i Rådets direktiv 98/81/EF om ændring af direktiv 90/219/EØF om indesluttetanvendelse af genetisk modificerede mikroorganismer i national ret.Bemærkningerne til artikel 2 og 11 er hovedsagelig af lovteknisk karakter, og i besvarelsen hertilanføres det, at den danske gennemførelse efter regeringens opfattelse er dækkende, men at maner indstillet på at præcisere reglerne på en række punkter, hvor de danske regler ikke indeholderudtrykkelige bestemmelser, der svarer til direktivets.For så vidt angår artikel 14 (der vedrører beredskabsplaner) lever den danske gennemførelse ikkepå alle punkter op til direktivet, og i besvarelsen anføres, at reglerne vil blive ændret på disse punk-ter.Direktivets artikel 19 vedrører fortroligholdelse af oplysninger. I svaret anføres, at artikel 19 må an-ses for gennemført ved den danske gennemførelse af direktiv 2003/4/EF om fri adgang til miljøop-lysninger.Det forventes (på svartidspunktet), at de omtalte ændringer af de danske regler til gennemførelseaf direktivet kan være afsluttet i sommeren 2008.
4
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.Nogle af de omtalte ændringer er gennemført ved bekendtgørelse nr.910 af 11. september 2008.Deresterende ændringer vil blive udstedt snarest i 2009.Miljøstyrelsen har underrettet Kommissionen om forsinkelsen.

Åbningsskrivelse nr. 2007/2235 om vandrammedirektivet

Kommissionen har den 14. november 2007 sendt en åbningsskrivelse i sag nr. 2007/2235 om Rå-dets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabetsvandpolitiske foranstaltninger (herefter vandrammedirektivet).Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tilvandrammedirektivets artikel 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 og 24 samt bilag V, VIII, IX og X til direktivet.Kommissionen vurderede i marts 2007, at i alt 19 medlemsstater havde væsentlige mangler i deresnationale gennemførelse af vandrammedirektivet. Kommissionen oplyste ultimo november 2007, atder foreløbig var fremsendt åbningsskrivelser til 5 medlemsstater (heriblandt Danmark), og at åb-ningsskrivelser ville blive fremsendt til flere medlemsstater i nær fremtid.De fleste af punkterne i Kommissionens åbningsskrivelse vedrører den lovtekniske udformning afden danske gennemførelse. I svaret anføres for de fleste punkters vedkommende, at regeringentager Kommissionens kritik til efterretning, og at man er indstillet på at foretage de nødvendige ju-steringer i lovgivningen og således imødekomme kritikken.På enkelte punkter synes Kommissionen at have fejltolket de danske regler eller er ikke tidligereblevet gjort tilstrækkeligt opmærksom på alle de relevante danske regler. På disse punkter forklaresdet, hvorfor regeringen ikke finder det nødvendigt at foretage præciseringer af reglerne.Åbningsskrivelsen indeholder særskilt bemærkning til Danmarks fortolkning af begrebet ”waterser-vices”,herunder at den danske udgave af direktivet synes at være misvisende derved, at den hen-viser til forsyningspligtydelser (som er tjenesteydelser af generel almen interesse), mens andresprogversioner udtrykkeligt henviser til (alle) tjenesteydelser i forbindelse med anvendelse af vand.I svaret anføres for dette punkt, at regeringen noterer sig Kommissionens synspunkt, og at man vilforetage en nærmere analyse af spørgsmålet, herunder i drøftelse med Kommissionen.Det forventes (på svartidspunktet), at de omtalte justeringer af de danske regler til gennemførelseaf vandrammedirektivet kan være afsluttet i løbet af 2008 eller, hvis lovændringer er påkrævet, iløbet af første halvår 2009.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.Størstedelen af justeringerne gennemføres i to nye bekendtgørelser (bekendtgørelse om overvåg-ningsprogrammer for overfladevand, grundvand, beskyttede områder og naturovervågning i inter-nationale naturbeskyttelsesområder mv. og bekendtgørelse om fastsættelse af miljømål for vand-
5
løb, søer, kystvande og grundvand). Disse bekendtgørelser forventes sendt i ekstern høring i slut-ningen af januar 2009.Derudover skal enkelte gældende bekendtgørelser ændres. Dette forventes at ske i 2009.Som opfølgning på ovennævnte, har regeringen udarbejdet et svar på punktet om Danmarks for-tolkning af begrebet ”waterservices”,herunder at den danske udgave af direktivet synes at væremisvisende derved, at den henviser til forsyningspligtydelser (som er tjenesteydelser af generelalmen interesse), mens andre sprogversioner udtrykkeligt henviser til (alle) tjenesteydelser i forbin-delse med anvendelse af vand. I svaret anføres, at regeringen er enig i, at begrebet i den danskeudgave af vandrammedirektivet på dette punkt er misvisende.Vedrørende punktet om fortolkning af begrebet ”waterservices”svarer regeringen, at Kommissio-nens kritik synes at bero på en misforståelse. I svaret argumenteres for at fastholde den nuværen-de fortolkning af begrebet.Vedrørende punktet om, at den økonomiske analyse, som Danmark i henhold til artikel 5 aflevere-de i 2005, ikke indeholder tilstrækkelige oplysninger: I svaret tager regeringen punktet delvist tilefterretning, idet det erkendes, at den økonomiske analyse kunne have medtaget flere oplysningerom de beregninger mv., som har ligget til grund for Danmarks gennemførelse af princippet om om-kostningsdækning ved vandforsyning og spildevandsrensning. Som allerede nævnt i regeringenssvar af 29. februar 2008 vil regeringen kontakte Kommissionen med henblik på en drøftelse af dettespørgsmål.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.Miljøministeriet har været i kontakt med Kommissionen og aftalt, at Regeringen i 2010 afleverer enrevideret økonomisk analyse i forbindelse med den direktivmæssige rapportering af vandrammedi-rektivet.

Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2008/0057 > 2008/0061 vedrørende manglende gen-

nemførelse af i alt 5 direktiver, heraf 1 på Miljøministeriets område

Kommissionens Generalsekretariat har i brev af 29. januar 2008, ref. SG-Greffe (2008) D/200247,fremsendt Kommissionens åbningsskrivelse vedrørende manglende gennemførelse i dansk ret af 5direktiver, heraf 1 på Miljøministeriets område:

Åbningsskrivelse nr. 2008/0059 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens

direktiv 2006/140/EF af 20. december 2006 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets

direktiv 98/8/EF med henblik på at optage sulfurylfluorid som et aktivt stof i bilag I hertil.

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 31. december 2007. Direktivet er endnuikke gennemført. Gennemførelsen vil ske ved ændring af bekendtgørelse nr. 533 af 18. juni 2003om bekæmpelsesmidler. Et udkast til ændringsbekendtgørelse er sendt i høring. Bekendtgørelsenforventes (på svartidspunktet) udstedt i april 2008 og vil straks herefter blive notificeret.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.
6
Gennemførelsen er sket ved bekendtgørelse nr. 385 af 23. maj 2008, og meddelt Kommissionen.Kommissionen har lukket sagen.

Åbningsskrivelse nr. 2007/2481 om Rådets direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering

af bestemte planer og programmers indvirkning på miljøet.

Kommissionen har den 28. februar 2008 sendt en åbningsskrivelse i sag nr. 2007/2481 om Rådetsdirektiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om vurdering af bestemte planer og programmers indvirkningpå miljøet.Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tildirektivet om miljøvurdering af bestemte planer og programmer – jf. artiklerne 2 – 11.Kommissionen har på et ekspertmøde d. 4. april 2008 oplyst, at Kommissionen har afsluttet gen-nemgangen af implementeringen for 12 medlemslande, hvoraf 8 lande har modtaget åbningsskri-velser.Det væsentligste kritikpunkt er den mangelfulde implementering af direktivets artikel 2. Den danskeimplementering henviser til planer og programmer som omfattes af lovgivningen, hvor direktivetogså henviser til planer og programmer, som udarbejdes og/eller vedtages af national, regionaleller lokal myndighed, eller som udarbejdes af en myndighed med henblik på vedtagelse af parla-ment eller regering ved en lovgivningsprocedure, og som kræves ifølge love og administrative be-stemmelser.Kommissionen savner endvidere en implementering af direktivets definitioner, direktivets formod-ning om, at planer og programmer omfattet af direktivet vil kunne få en væsentlig indvirkning påmiljøet, direktivets regler om, at behandlingen af rimelige alternativer skal ske under hensyn til pla-nens eller programmets mål og geografiske anvendelsesområde, direktivets regler om fastlæggelseaf, hvilke myndigheder der i lovens forstand skal betragtes som ”berørte myndigheder” samt direk-tivets regler om identificering af de dele af offentligheden, som berøres eller forventes at blive be-rørt af, eller som har interesse i den beslutningstagning, der er omfattet af direktivet, herunder rele-vante ikke-statslige organisationer.Kommissionen savner endvidere i loven bestemmelser om, at der i forbindelse med grænseover-skridende høringer skal tages hensyn til resultaterne af denne høring, og at hørte nabolande efter-følgende skal underrettes og have stillet den endeligt vedtagne plan eller program til rådighed.Kommissionen gør ligeledes gældende, at det af loven skal fremgå, hvordan oplysningerne i for-bindelse med miljøvurdering stilles til rådighed, og at myndighederne skal fremlægge oplysningerom, hvor og hvordan miljøoplysningerne kan fremskaffes og at bestemmelserne vedrørende over-vågning skal henvise til identifikation af negative virkninger eller afhjælpende foranstaltninger.Sluttelig har Kommissionen påpeget, at det skal fremgå direkte af loven, at en miljøvurdering, dergennemføres efter direktivet, ikke berører kravene efter Rådets direktiv 85/337/EØF om vurderingaf visse offentlige og private projekters indvirkning på miljøet - VVM-direktivet eller andre krav efterfællesskabsretten.
7
I svaret til Kommissionen anføres det, at regeringen agter at imødekomme Kommissionens kritik oger indstillet på at fremsætte forslag til lovændringer inden udgangen af 2008 samt at udstede enbekendtgørelse, der fastlægger de nærmere krav til offentliggørelse samt fastlægger hvilke myn-digheder, der skal betragtes som ”berørte myndigheder”.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.Regeringen har den 27. november 2008 fremsat forslag til ændring af loven. Når loven er vedtaget,vil bekendtgørelsen blive udstedt.

Åbningsskrivelse nr. 2007/2394 om WEEE-direktivet

Danmark har den d. 3. marts 2008 modtaget en åbningsskrivelse i sag nr. 2007/2394, SG-Greffe(2008) D/200844, om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/96/EF af 27. januar 2003om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (herefter benævnt WEEE-direktivet).Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tilartikel 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 17 og bilag III.Åbningsskrivelsen er resultat af, at Kommissionen er ved at gennemgå implementeringen i allemedlemslande. En række andre medlemslande har modtaget åbningsskrivelse tidligere eller samti-dig med Danmark.Kommissionen anfører, at Danmark har gennemført direktivets begreb producent som betydendeproducent og importør til det danske marked. Kommissionen mener, at begrebet producent skalforstås som producent i eller importør til hele EU. Regeringen kan ikke umiddelbart se, hvordan detskal være muligt at ansvarliggøre producenter og importører i andre EU-lande for håndteringen afWEEE afleveret i Danmark. Regeringen mener, at det først er, når et produkt er importeret/indført tilDanmark, at det er relevant at tale om et ansvar i Danmark i forhold til WEEE-direktivet.Derudover anfører Kommissionen, at Danmark mangler at gennemføre en del af definitionen afproducentbegrebet, nemlig i forhold til salg af produkter fra Danmark til private i andre EU-lande.Regeringen er enig i dette punkt, og der er (på svartidspunktet) fremsat forslag til ændring af miljø-beskyttelsesloven på dette punkt i L 134.Kommissionen anfører, at det er formålet med direktivet, at producenterne skal sørge for finansie-ring af egne produkter. Kommissionen anfører, at de ikke kan se, hvordan det sikres, at en produ-cent sørger for finansiering af indsamling, behandling, nyttiggørelse og miljørigtig bortskaffelse afegne produkter leveret til husholdninger. Regeringen mener, at bestemmelsen er gennemført iDanmark ved, at producenter skal tage en forholdsmæssig andel af alt WEEE tilbage. Producen-terne kan foranstalte indsamling, og kan tage egne produkter retur, og i det omfang, de gør det, vilde blive godskrevet dette i den generelle tildelingsordning.Kommissionen anfører, at direktivet er gennemført for sent i Danmark, da de sidste dele først blevsat i kraft 1. april 2006. Regeringen beklager, at det trods store anstrengelser ikke lykkedes at fåimplementeret hele direktivet indenfor fristen. Det er dog vigtigt at fremhæve, at der eksisterederegler, der sikrede indsamling og særskilt behandling af store dele af de produkter, der er omfattetaf direktivet, herunder, at alt elektronikaffald fra husholdninger blev indsamlet via kommunerne.
8
De fleste af de øvrige punkter i Kommissionens åbningsskrivelse går på den lovtekniske udform-ning af den danske gennemførelse. I svaret anføres for de fleste punkters vedkommende, at dendanske gennemførelse efter regeringens opfattelse er tilstrækkelig, men på visse punkter anføres,at man er indstillet på at foretage en yderligere præcisering, og således imødekomme Kommissio-nens kritik.Åbningsskrivelsen er besvaret i overensstemmelse med det ovenfor anførte.En del af disse præciseringer skete med L 134, der er vedtaget som lov nr. 509 af 17. juni 2008.Nogle præciseringer skal ske i ændring af elskrotbekendtgørelsen. Disse ændringer sker samtidigmed en generel gennemgang og efterfølgende ændring af elskrotbekendtgørelsen, som forventesat træde i kraft den 1. april 2009.Kommissionen er orienteret om tidsplan for ændring af elskrotbekendtgørelsen.

Kommissionens åbningsskrivelse nr. 2008/0264 > 2008/0270 vedrørende manglende gen-

nemførelse af i alt 7 direktiver

Kommissionen har i brev af 18. marts 2008, ref. SG-Greffe (2008) D/201224 fremsendt Kommissi-onens åbningsskrivelse vedrørende manglende gennemførelse i dansk ret af 7 direktiver, heraf 2på Miljøministeriets område:

Åbningsskrivelse nr. 2008/0267 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens

direktiv 2006/50/EF af 29. maj 2006 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direk-

tiv 98/8/EF om markedsføring af biocidholdige produkter

Direktivets gennemførelsesfrist var den 1. januar 2008.Direktivet er (på svartidspunktet) endnu ikke gennemført. Gennemførelsen vil ske ved ændring afbekendtgørelse nr. 533 af 18. juni 2003 om bekæmpelsesmidler, som forventes udstedt inden ud-gangen af maj. Gennemførelsen vil straks herefter blive notificeret.

Åbningsskrivelse nr. 2008/0270 vedrørende manglende gennemførelse af Kommissionens

direktiv 2007/20/EF af 3. april 2007 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv

98/8/EF med henblik på at optage dichlofluanid som et aktivt stof i bilag I hertil

Direktivets gennemførelsesfrist var den 29. februar 2008.Direktivet er (på svartidspunktet) endnu ikke gennemført. Gennemførelsen vil ske ved ændring afbekendtgørelse nr. 533 af 18. juni 2003 om bekæmpelsesmidler, som forventes udstedt inden ud-gangen af maj. Gennemførelsen vil straks herefter blive notificeret.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.Gennemførelsen af begge direktiver er sket ved bekendtgørelse nr. 385 af 23. maj 2008, og med-delt Kommissionen.Kommissionen har lukket begge sager.
9

Åbningsskrivelse nr. 2007/2506 om mangelfuld håndhævelse af Forordningen om ozonlags-

nedbrydende stoffer

Den danske regering har den 7. april 2008 modtaget Kommissionens åbningsskrivelse i sag nr.2007/2506 (dokument nr. SG-Greffe (2008)D 201589) af 4. april 2008, hvori Kommissionen anfø-rer, at Danmark ikke har opfyldt sine forpligtelser i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets for-ordning (EF) nr. 2037/2000 af 29. juni 2000 om stoffer, der nedbryder ozonlaget.Kommissionen anfører i åbningsskrivelsen, at Danmark ikke har opfyldt sine forpligtelser i henholdtil artikel 4, stk. 4, nr. v, og artikel 16 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning ved at tillade brugaf brandslukningsudstyr indeholdende halon om bord på skibe, der fører dansk flag.Kommissionen har lagt til grund, at Miljøstyrelsen tidligere har meddelt Kommissionen, at der var etantal danske skibe med halonanlæg om bord, og at der ikke var fastsat en endelig dato for at tageanlæggene ud af brug.Regeringen er enig med Kommissionen i, at de danske myndigheder har været for længe om atindlede de nødvendige håndhævelsesmæssige tiltag for at standse den ulovlige tilstand med halo-ner i brandslukningsudstyr om bord på skibe.De nødvendige tiltag for at lovliggøre forholdene er sat i værk, herunder bliver der om nødvendigtforetaget politianmeldelse. Miljøstyrelsen, som er tilsynsførende myndighed på området, påregner,at stort set alle anlæggene er nedtaget den 1. september 2008.Miljøstyrelsen vil løbende orientere Kommissionen om situationen, første gang i september 2008.Der er ikke oplysninger, der tyder på, at forordningens regler om behandling af halon skulle væreeller blive overtrådt i forbindelse med nedtagningen af anlæggene.Åbningsskrivelsen er besvaret i overensstemmelse med det ovenfor anførte.Miljøstyrelsen orienterer Kommissionen løbende som lovet i svaret.

Åbningsskrivelse nr. 2003/4980 om VVM-direktivet

Danmark har den 7. april 2008 modtaget en åbningsskrivelse i sag nr. 2003/4980 om Rådets direk-tiv nr. 85/337/EØF af 27. juni 1987 om vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkningpå miljøet (herefter benævnt VVM-direktivet).Kommissionen finder, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold tilartikel 4 og bilag III.Åbningsskrivelsen har oprindelse i en klage indgivet til Kommissionen i 2003 over de denganggældende VVM-bestemmelser for så vidt angår husdyrbrug. Åbningsskrivelsen omfatter herudoverVVM-direktivets gennemførelse i den nugældende lov om miljøgodkendelse af husdyrbrug. I dennelov er VVM-bestemmelserne integreret med miljøgodkendelsen (herunder IPPC-direktivets krav) ogenkelte planlovsbestemmelser.
10
Kommissionen anfører for det første, at Kommissionen ikke er i stand til at få et klart billede af detsystem (VVM), der gælder i Danmark.Regeringen anfører i svaret, at der er indført en helt ny lovgivning, der samlet implementerer VVM-direktivet og IPPC-direktivet på husdyrbrugsområdet. Dermed er der tale om et helt nyt regulerings-regime på området, hvorved direktivets enkelte bestemmelser ikke overalt gengives ordret. Rege-ringen mener, at det samlet set er en fordel at integrere VVM-direktivets bestemmelser og øvrigekrav til miljøgodkendelsen, når lovgivningen derved sikrer, at alle miljøkrav, herunder også VVM-direktivets krav, bliver overholdt. Regeringen redegør i svaret for den lovgivning, der var gældendepå det tidspunkt, hvor klagen blev indgivet. Regeringen redegør herudover for den nugældendelovgivning for husdyrbrug.Derudover anfører Kommissionen, at det ikke kan garanteres, at alle relevante kriterier i VVM-direktivets artikel III tages i betragtning ved vurdering af ansøgning om godkendelse efter den nu-gældende lovgivning.Regeringen redegør i svaret for, at alle relevante kriterier i VVM-direktivets bilag III, i overensstem-melse med VVM-direktivets artikel 4, stk. 3, er taget i betragtning i husdyrgodkendelseslovgivnin-gen. Heri indgår de krav, der stilles til kommunernes vurdering, herunder inddragelse af den til-gængelige viden i kommunerne.Kommissionen anfører endvidere, at der efter den nugældende lovgivning, ved vurderingen af min-dre anlæg eller ved udvidelse eller ændring af disse tilsyneladende mangler en vurdering af de ku-mulative effekter.Regeringen mener, at der i lovgivningen er taget højde for, at der foretages en vurdering af de ku-mulative effekter, både over for eksisterende forhold og over for projekter.I svaret anmodes Kommissionen om et møde med henblik på en generel drøftelse af sagen.Åbningsskrivelsen er besvaret i overensstemmelse med ovenstående.

Åbningsskrivelse nr. 2008/0391 > 2008/0393 vedrørende manglende gennemførelse af i alt 3

direktiver, heraf 2 på Miljøministeriets område

Kommissionen har i brev af 23. maj 2008, ref. SG-Greffe (2008) D/203330, fremsendt Kommissio-nens åbningsskrivelse vedrørende manglende gennemførelse i dansk ret af 3 direktiver, heraf 2 påMiljøministeriets område:

Åbningsskrivelse nr. 2008/0391 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2006/7/EF af 15. februar 2006 om forvaltning af bade-

vandskvalitet og om ophævelse af direktiv 76/160/EØF

Fristen for gennemførelse af direktivet i dansk ret var den 24. marts 2008. Direktivet vil blive gen-nemført i form af en bekendtgørelse om badevand og badeområder. Bekendtgørelsen blev sendt ihøring primo juli 2008 og forventes (på svartidspunktet) at træde i kraft den 1. oktober 2008. Kom-missionen vil blive underrettet, så snart bekendtgørelsen træder i kraft.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.
11
Bekendtgørelsen er i januar 2009 til trykning og forventes udstedt senest i februar 2009.

Åbningsskrivelse nr. 2008/0392 vedrørende manglende gennemførelse af Europa-

Parlamentets og Rådets direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af affald fra

udvindingsindustrien og om ændring af direktiv 2004/35/EF

Kommissionen har meddelt, at den ikke har fået meddelt foranstaltninger til gennemførelse af Eu-ropa-Parlamentets og Kommissionens direktiv 2006/21/EF af 15. marts 2006 om håndtering af af-fald fra udvindingsindustrien og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF(mineaffaldsdirektivet) og ikke råder over andre oplysninger, hvoraf det fremgår, at Danmark haropfyldt sin forpligtelse til at gennemføre de nødvendige foranstaltninger. Mineaffaldsdirektivet har tilformål at opstille foranstaltninger, procedurer og retningslinjer, som kan forebygge og i videst muligtomfang begrænse de skadevirkninger på miljøet (vand, luft, jord, fauna, flora og landskab) og deafledte risici for menneskers sundhed, der skyldes håndteringen af affald fra indvindingsindustrien.Direktivets gennemførelsesfrist var den 30. april 2008. Det er den danske regerings opfattelse, atmineaffaldsdirektivet er opfyldt med praksis efter den gældende råstoflov, men er indstillet på atpræcisere lovteksten for at understrege den formelle implementering af direktivet. Regeringenfremsatte den 21. februar 2007 for Folketinget lovforslag L161 om ændring af råstofloven, somhavde til hovedformål at modernisere tilladelsesordningen for råstofindvinding på havet. Udoverdette hovedformål indeholdt lovforslaget de nødvendige præciseringer til formel gennemførelse afmineaffaldsdirektivet. Der tilsigtedes med disse præciseringer ingen ændringer i lovens administra-tion. Lovforslaget blev af grunde, der ikke har at gøre med mineaffaldsdirektivet, ikke vedtaget. Derpågår i øjeblikket politiske drøftelser med henblik på fremsættelse af et nyt forslag til ændring afråstofloven i folketingssamlingen 2008/2009. Regeringen agter at lade den formelle implementeringaf mineaffaldsdirektivet indgå i dette lovforslag. Kommissionen vil blive underrettet, så snart de nyeregler træder i kraft.Regeringen har besvaret Kommissionen i overensstemmelse hermed.Der pågår stadig politiske drøftelser med henblik på at fremsætte lovforslag i indeværende samling.

Åbningsskrivelse nr. 2006/4993 om mangelfuld anvendelse af habitatdirektivet (92/43/EØF)

ved planlægning af motorvej i Sønderjylland

Europa-Kommissionen har på baggrund af en klage den 6. juni 2008 sendt en åbningsskrivelse tilDanmark i en konkret sag om planlægning af en motorvej fra Kliplev til Sønderborg. Kommissionenmener, at Danmark har tilsidesat de forpligtelser, der følger af habitatdirektivets artikel 6, stk. 3.Linjeføringen skærer gennem et hjørne af området omkring Hostrup Sø (Natura 2000-område nr.DK009X058) på et sted, hvor der er intensivt dyrket landbrugsland, passerer tæt forbi et mindreskovområde (Tralskov) i Rinkenæs Skov m.v. (Natura 2000-område nr. DK009X068) og passerer inogen afstand nord om Nybøl Nor i området Flensborg Fjord og Nybøl Nor (Natura 2000-områdenr. DK009X064).Kommissionen peger på 3 forhold i sagen, hvor de danske myndigheder angiveligt ikke skulle havehandlet i overensstemmelse med artikel 6, stk. 3. Der er således efter Kommissionens opfattelseikke foretaget en tilstrækkelig vurdering af virkningen på Natura 2000-områder af1) trafikstøjens påvirkning af de fuglearter, som områderne er udpeget for at beskytte
12
2) yderligere tilførsel af kvælstof fra vejen og trafikken til et område, der i forvejen modtager kvæl-stof over de kritiske niveauer3) sænkning af grundvandet i anlægsperioden.Kommissionen mener, at det er i strid med habitatdirektivet og EF-domstolspraksis, hvis myndighe-derne har givet deres tilslutning til projektet, når der på ovennævnte punkter er tvivl om, hvorvidtprojektet kan skade de beskyttede områder. Det skal således på bedste videnskabelige grundlaguden rimelig tvivl kunne afvises, at projektet vil skade de udpegede områder.Det godkendte projekt er justeret i forhold til det projekt, som klagen retter sig modI forbindelse med kommunalreformen er vejprojektet pr. 1. januar 2007 overgået fra amt til Trans-portministeriet, der har ansvaret for videre planlægning og realisering af vejprojektet.Projektet har siden overdragelsen undergået en række justeringer, som bl.a. især har været be-grundet i de forpligtelser, der følger efter habitatdirektivet med særlig fokus på direktivets artikel 12om strengt beskyttede arter. Miljøministeriet v/By- og Landskabsstyrelsen har endvidere efter juste-ring af projektet den 17. marts 2008 truffet afgørelse efter naturbeskyttelseslovens § 20 og god-kendt vejprojektet med en række yderligere justeringer. Det er denne afgørelse, der er de danskemyndigheders endelige tilslutning til projektet.Revurdering af det justerede projekt i lyset af Kommissionens kritikDe danske myndigheder har i lyset af Kommissionens åbningsskrivelse revurderet projektet på de3 punkter, hvor Kommissionen anser habitatdirektivet for overtrådt.De danske myndigheder kan efter denne revurdering af projektet i lyset af Kommissionens kritik-punkter afvise, at vedtagelsen af vejprojektet i sin nuværende form er i strid med habitatdirektivetsartikel 6, stk. 3, med henvisning til at:1) Ingen af fuglearterne på udpegningsgrundlaget er relevante i forhold til trafikstøjpåvirkning ellerhar levesteder indenfor influenszonen fra støj fra vejen.2) VVM’ens beregninger af, at Natura 2000-områderne ikke påvirkes af kvælstoftilførsel, er bekræf-tet.3) Det er en misforståelse, at den oprindelige, midlertidige grundvandssænkning ville medføre ska-de på området. Grundvandssænkningen er udtaget af det reviderede projekt.
Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.2. Ud over de ovenfor nævnte åbningsskrivelser har regeringen d. 1. december 2008 modtaget fireåbningsskrivelser på Miljøministeriets område, som endnu ikke er besvaret. Det drejer sig om:Åbningsskrivelse nr. 2008/0756, hvor det anføres, at Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2006/66/EF af 6. september 2006 om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumula-torer samt om ophævelse af direktiv 91/157/EØF ikke er blevet gennemført rettidigt.Åbningsskrivelse nr. 2008/2284 vedrørende gennemførelsen i dansk ret af direktiv 2003/105/EF omændring af Rådets direktiv 96/82/EF om kontrol med risikoen for større uheld med farlige stoffer.
13
Det anføres, at visse af direktivets bestemmelser ikke er fuldstændig og/eller ikke korrekt gennem-ført i dansk ret.Åbningsskrivelse nr. 2008/2300 vedrørende gennemførelsen i den danske lovgivning af direktiv2000/53/EF om udrangerede køretøjer. Det anføres, at visse af direktivets bestemmelser ikke erblevet fuldstændigt gennemført og/eller ikke er blevet korrekt gennemført i den danske lovgivning.Åbningsskrivelse nr. 2008/2310 vedrørende direktiv 2008/1/EF om integreret forebyggelse og be-kæmpelse af forurening (IPPC-direktivet), som kodificerer direktiv 96/61/EF. Det anføres, at Dan-mark har tilsidesat de forpligtelser, der påhviler landet i henhold til artikel 5 i direktivet.
14