J.nr. MST-501-00105

 

Den 12. november 2008

 

 

 

 

     

     

 

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 40 (alm. del) stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg.

 

 

Spørgsmål 40

Vil ministeren give en faglig vurdering af, hvorvidt Danmark ville kunne overholde kravene i EU's luftkvalitetsdirektiv til henholdsvis PM10 og NO2 på de gadestrækninger i de store byer, som ellers overskrider grænserne, såfremt vi indførte en kombination af krav om NOx‑reduktion (SCR‑katalysatorer) på last‑ og varebiler, krav om partikelfiltre på lette varebiler og trængselsafgift efter en lignende model som i London og Stockholm?

 

Svar 40

I foråret 2008 fremlagde jeg Danmarks første samlede strategi for indsatsen for nedbringelse af luftforureningen i Danmark. I strategien er der særlig fokus på luftkvaliteten i byerne, herunder sikring af overholdelse af grænseværdierne for kvælstofdioxid, NO2, og partikler PM10. 

 

Strategien vil i løbet af 2009 blive fulgt op af en egentlig handlingsplan. Før handlingsplanen kan udarbejdes, skal der gennemføres en lang række analyser af de tiltag, der vil være relevante, herunder deres omkostningseffektivitet.

 

Analyserne vil især belyse hvilken effekt tiltagene har på luftkvaliteten og dermed bidrage til, at vi kan få svar på det stillede spørgsmål. Jeg vil oversende disse analyser til udvalget, når de foreligger.

 

 

 

 

 

 

  

 

Â