|
|
Den 25. november  2008 |
|
|
|
|
Notat om Miljøministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2009
Miljøministeriets samlede bevillingsramme (totalramme) omfattende driftsudgifter, tilskud og anlægsudgifter udgør på finansforslaget for 2009 (FFL-2009) i alt 2.261,1 mio. kr. i 2009.
Af hensyn til sammenligneligheden over årene er der anført tal fra finanslovene for 2007 (FL-2007) og for 2008 (FL-2008). Tallene er som i finanslovene opgjort netto, d.v.s. efter fradrag af eventuelle indtægter på de enkelte finanslovkonti. Bruttoudgifterne er vist i de efterfølgende oversigter over henholdsvis driftsudgifter, tilskud og anlægsudgifter.
Hovedtallene på Miljøministeriets bidrag til FFL-2009 er vist neden for.
Tabel 1. Miljøministeriets samlede bevillingsrammer 2007 - 2012
Mio. kr. Årets pris- og lønniveau |
FL 2007
|
FL 2008 |
FFL 2009 |
BO 2010 |
BO 2011 |
BO 2012 |
|
|
|
|
|
|
|
Driftsbudget |
1.769,2 |
1.662,0 |
1.769,0 |
1.548,1 |
1.518,1 |
1.485,0 |
|
|
|
|
|
|
|
Tilskud |
438,2 |
327,2 |
352,6 |
222,6 |
222,6 |
222,6 |
|
|
|
|
|
|
|
Anlægsbudget |
153,5 |
105,6 |
139,5 |
73,0 |
71,9 |
71,9 |
|
|
|
|
|
|
|
Samlet bevillingsramme |
2.360,9 |
2.094,8 |
2.261,1 |
1.843,7 |
1.812,6 |
1.779,5 |
Note: Bevillingen i 2007 er korrigeret for overførslen af Institut for Miljøvurdering til Økonomi- og Erhvervsministeriet.
FFL-2009-bidraget er udarbejdet med udgangspunkt i budgetoverslagstallene på finansloven for 2008 (FL-2008) med en række ændringer af helt overvejende teknisk karakter.
Der er ikke på det nu foreliggende bidrag til FFL-2009 indbudgetteret særlige besparelser for Miljøministeriets vedkommende. Der gennemføres i lighed med andre ministerområder en effektivisering af statens indkøb på 6,8 mio. kr., som modsvares af lavere udgifter til indkøb.
I forhold til 2007 er der i 2008 et fald i Miljøministeriets samlede bevilling for 2008 på knap 270 mio. kr. Faldet skyldes i hovedsagen overførsel af drifts- og tilskudsbevillinger til det nyoprettede Klima- og Energiministerium. Der er herudover foretaget en forskydning af vand- og naturbevillingene under miljømilliarden på 100 mio. kr. fra 2008 til 2009. Desuden er der i 2008 indbudgetteret en obligatorisk opsparing på 1% af Miljøministeriets driftsbevilling svarende til 16,6 mio. kr. og den nævnte effektivisering af statens indkøb. Den obligatoriske opsparing er tilbageført i 2009.
Stigningen fra 2008 til 2009 skyldes - ud over den generelle pris- og lønregulering - hovedsagelig forskydningen af vand- og naturmidler fra 2008 til 2009 samt tilbageførslen af den generelle besparelse fra 2008.
Faldet efter 2009 skyldes væsentligst udløb af miljømilliarden fra 2006. Tallene viser imidlertid alene situationen, som den er pÃ¥ FFL-2009, d.v.s. at kun 2009-tallene er bindende bevillinger, mens budgetoverÂslagstallene fra 2010 til 2012 er en ren fremskrivning af den pÃ¥ nuværende tidspunkt kendte situation, der ikke indregner fremtidige ændringer. F. eks. er der ikke i tallene for 2010 og frem taget hensyn til at regeringen pÃ¥ finanslovforslaget for 2010 vil afsætte endnu en â€Miljømilliard II†fra 2010 til 2013.
Af den for Ã¥rene 2006-2009 afsatte â€miljømilliard†til mere natur og bedre miljø er i alt 96,5 mio. kr. udmøntet pÃ¥ FL-2006, bl.a. til en kemikaliehandlingsplan, afværgeforanstaltninger ved forureningen i KærgÃ¥rd Klitplantage, forberedelse af den kommende indsats pÃ¥ natur- og vandomrÃ¥det samt til Naturklagenævnet med henblik pÃ¥ forkortelse af nævnets sagsbehandlingstider. I beløbet indgÃ¥r en reserve pÃ¥ 5,1 mio. kr., der pÃ¥ tillægsbevillingsloven for 2008 udmøntes med 2,5 mio. kr. opnormering af Miljøklagenævnet, 1,6 mio. kr. til beskyttelse af kulturmiljøer samt 1,0 mio. kr. til kampagnen â€Hold Danmark rentâ€.
PÃ¥ finansloven for 2007 er milliarden udmøntet med i alt 505,0 mio. kr. til naturgenopretning, fremme af miljøteknologi, grønne partnerskaber, indsats mod partikelforurening fra køretøjer og brændeovne samt en række borgerrettede miljøinitiativer, herunder f. eks. styrkelse af grønne indkøb og klimakampagnen â€Et ton mindreâ€.
På finansloven for 2008 er milliarden udmøntet med i alt 398,5 mio. kr. til initiativer vedrørende vand og natur, forberedelse af nationalparker, undersøgelse af mulighederne for at oprette en jorfordelingsfond, oprettelse af et center for hormonforstyrrende stoffer samt indsats mod invasive arter.
Af den samlede udmøntning af miljømilliarden falder et beløb på 350,0 mio. kr. i 2009.
Miljømilliarden er herefter fuldt udmøntet.
I tabel 2 redegøres for ændringerne på FFL-2009 ud over de ændringer, der allerede er forudsat i budgetoverslagstallene for 2009 og frem på den gældende finanslov for 2008.
Tabel 2. Ændringer på FFL-2009 i forhold til budgetoverslagstallene på FL-2008
Mio. kr. Årets pris- og lønniveau |
FL 2008
|
FFL 2009 |
BO 2010 |
BO 2011 |
BO 2012 |
|
|
|
|
|
|
FL/BO-tal på FL-2008 |
2.360,9 |
2.133,9 |
1.744,5 |
1.717,9 |
1.717,9 |
|
|
|
|
|
|
Ændringer på FFL-2009 i forhold til BO-tal på FL-2008: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Pris- og lønregulering til 2009 niveau |
|
86,9 |
69,7 |
68,5 |
68,5 |
Omprioriteringsbidrag |
|
- |
- |
- |
-29,9 |
Forhøjelse vedr. moms på indsamling af dæk |
|
11,0 |
11,0 |
11,0 |
11,0 |
Inddragelse af Danmarks Miljøundersøgelser under statslig huslejeordning og over-head reform |
|
8,8 |
8,7 |
8,7 |
8,7 |
Nyordning vedrørende klagenævnenes udgifter til kammeradvokatbistand |
|
-1,8 |
-1,8 |
-1,8 |
-1,8 |
Kompensation til kommuner og regioner i forbindelse med lov- og cirkulæreprogram (DUT) |
|
5,9 |
6,2 |
6,2 |
6,2 |
Nyorganisering af affaldssektor |
|
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
Rejsehold vedr. vindmølleplanlægning |
|
3,2 |
3,2 |
- |
- |
Overførsel af tjenestemænd fra København og Frederiksberg matrikelvæsen til Kort- og Matrikelstyrelsen |
|
11,6 |
- |
- |
- |
Div. tekniske ændringer |
|
1,1 |
1,7 |
1,6 |
-1,6 |
Totalramme på FFL-2009 |
|
2.261,1 |
1.843,7 |
1.812,6 |
1.779,5 |
Til ændringerne kan bemærkes følgende:
· Der er i lighed med de foregående år indbudgetteret et omprioriteringsbidrag på 2% af driftsbevillingen i det sidste budgetoverslagsår, 2012.
· Bevillingen forhøjes med 11,0 mio. kr. årligt til dækning af de udgifter, der vedrører tilskud til dækindsamlingsvirksomhedernes momsudgifter.
· Bevillingen forhøjes med 8,8 mio. kr. i 2009 og 8,7 mio. kr. årligt i de følgende år til dækning af merudgifter ved Danmarks Miljøundersøgelsers inddragelse under den statslige huslejeordning og over-head reformen for de højere læreanstalter.
· Bevillingen til klagenævnene reguleres i forbindelse med en nyordning af betalingen af nævnenes udgifter til kammeradvokaten, hvorefter nævnenes udgifter til bistand fra kammeradvokaten i relation til retssager, hvor nævnene er blevet sagsøgt, kan optages direkte på tillægsbevillingslovene.
· Der tilbageføres 5,9 mio. kr. i 2009 og herefter 6,2 mio. kr. årligt fra kommuner og regioner som følge af kommunale mindreudgifter i forbindelse med det kommunale lov- og cirkulæreprogram.
· Bevillingen forhøjes med 0,5 mio. kr. årligt til afholdelse af udgifter til nye opgaver for Miljøstyrelsen, f. eks. benchmarking af forbrændings- og deponeringsanlæg, i forbindelse med aftalen fra 2007 om den fremtidige organisering af affaldssektoren.
· Der afsættes som følge af energiaftalen 3,2 mio. kr. i hvert af Ã¥rene 2009 og 2010 til et â€rejsehold†til fremme af vindmølleplanlægning i kommunerne.
· Der afsættes en reserve på 11,6 mio. kr. i forbindelse med overførslen af tjenestemænd beskæftiget med matrikulært arbejde fra København og Frederiksberg kommuner til Kort- og Matrikelstyrelsen. Reserven udmøntes efter aftale med Finansministeriet på forslag til lov om tillægsbevilling for 2009.
Driftsudgifter
Miljøministeriets driftsramme vil fra 2008 til 2009 stige med knap 100 mio. kr. Stigningen skyldes bl.a. den tidligere omtalte forskydning af midler fra miljømilliarden fra 2008 til 2009. Hertil kommer forhøjelsen vedrørende udgifter til moms på indsamlingsordningen for dæk, overførsel af tjenestemænd fra København og Frederiksberg til Kort- og Matrikelstyrelsen m.v.
Â
I nedenstående tabel vises institutionernes bruttoudgifter, de forventede indtægter, og den heraf følgende nettodriftsramme, svarende til finanslovbevillingen.
Tabel 3. Institutionernes driftsbevillinger 2007-2012
Mio. kr. Årets pris- og lønniveau |
FL 2007 |
FL 2008 |
FFL 2009 |
BO 2010 |
BO 2011 |
B0 2012 |
|
|
|
|
|
|
|
Departementet:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
101,6 0,6 101,0 |
80,2 0,5 79,7 |
84,2 0,6 83,6 |
85,3 0,6 84,7 |
90,8 0,6 90,2 |
89,2 0,6 88,6 |
Center for KoncernÂforvaltning:  Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
195,2 31,1 164,1 |
185,0 34,2 150,8 |
190,9 42,6 148,3 |
189,1 41,3 147,8 |
183,1 41,3 141,8 |
175,5 39,8 135,7 |
Danmarks Miljøportal:  Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
29,6 18,0 11,6 |
41,6 17,1 24,5 |
44,4 21,4 23,0 |
39,1 20,1 19,0 |
38,2 19,6 18,6 |
37,2 19,0 18,2 |
Klagenævnene:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
47,5 1,9 45,6 |
49,5 1,3 48,2 |
48,1 1,3 46,8 |
46,1 1,3 44,8 |
44,7 1,3 43,4 |
43,8 1,3 42,5 |
Miljøstyrelsen:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
402,9 169,0 233,9 |
269,9 33,5 236,4 |
289,3 36,4 252,9 |
230,0 34,3 195,7 |
226,2 34,3 191,9 |
222,4 34,3 188,1 |
By- og Landskabsstyrelsen:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
- - - |
204,7 15,9 188,8 |
189,8 15,6 174,2 |
175,9 6,7 169,2 |
173,4 5,4 168,0 |
169,8 5,3 164,5 |
Danmarks MiljøÂundersøgelser:   Tilskud |
130,7 |
133,5 |
155,5 |
146,5 |
143,6 |
140,9 |
Skov- og Naturstyrelsen*:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
910,2 432,3 477,9 |
735,4 401,8 333,6 |
844,5 459,4 385,1 |
734,2 452,2 282,0 |
711,7 437,2 274,5 |
701,6 432,2 269,4 |
Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse  Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
275,5 143,8 131,7 |
- - - |
- - - |
- - - |
- - - |
- - - |
Statslige miljøcentre:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
430,5 60,1 370,4 |
512,5 143,4 369,1 |
517,8 147,5 370,3 |
495,5 144,8 350,7 |
483,2 142,2 341,0 |
473,7 139,6 334,1 |
Kort- og Matrikelstyrelsen:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettobevilling |
212,4 110,1 102,3 |
236,6 129,7 106,9 |
245,0 134,8 110,2 |
231,8 124,1 107,7 |
236,2 131,1 105,1 |
227,3 124,3 103,0 |
Reserver: Nettobevilling |
- |
-9,5 |
19,1 |
- |
- |
- |
I alt:   Bruttoudgifter   Indtægter Nettodriftsramme i alt |
2.736,1 966,9 1.769,2 |
2.439,4 777,4 1.662,0 |
2.628,6 859,6 1.769,0 |
2.373,5 825,4 1.548,1 |
2.331,1 813,0 1.518,1 |
2.281.4 796,4 1.485,0 |
* Inkl. bevillingen til Skov- og landskabsopgaver i 2007-2012.
Danmarks Miljøundersøgelser er fra 2007 fusioneret med Aarhus Universitet som led i universitetsreformen. Bevillingen forbliver som en tilskudsbevilling på Miljøministeriets finanslovbidrag med henblik på finansiering af forskning, rådgivning og myndighedsopgaver for Miljøministeriet på Aarhus Universitet.
Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse er fra 2008 overført til Klima- og Energiministeriet.
I øvrigt kan bemærkes følgende:
· Faldet i departementets bevilling fra 2007 til 2008 skyldes dels overførsel af bevillinger til Klima- og Energiministeriet som følge af ressortomlægningerne, dels overførsel fra departementets reserve til kommunalreformformål til By- og Landskabsstyrelsen og de statslige miljøcentre.
· Miljøstyrelsens bevilling er påvirket på den ene side af overførsel til Klima- og Energiministeriet i forbindelse med resortændringerne i november 2007 og på den anden side overførsel af sager vedrørende landbrugsområdet fra Skov- og Naturstyrelsen som led i en intern omorganisering af opgavevaretagelsen i Miljøministeriet. Stigningen i bevillingen fra 2008 til 2009 skyldes pris- og lønregulering samt kompensation for mindreudgifter for kommunerne, særligt i henhold til olietankbekendtgørelsen.
· By- og Landskabsstyrelsen er nyoprettet på FL-2008. Styrelsens bevilling er finansieret ved overførsler fra Departementet, Center for Koncernforvaltning, Miljøstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen og Kort- og Matrikelstyrelsen. Mindreudgiften fra 2008 til 2009 skyldes primært en lavere budgettering af udgifter til fredningserstatninger i 2009 end i 2008.
· Stigningen i bevillingen til Danmarks Miljøundersøgelser for udførelse af forskning, udredning og myndighedsopgaver for Miljøministeriet fra 2008 til 2009 skyldes hovedsagelig en teknisk regulering af kontoen i forbindelse med DMU’s overgang til den statslige huslejeordning og over-headreformen på forskningsområdet.
· Faldet i Skov- og Naturstyrelsens bevilling fra 2007 til 2008 skyldes overførsel af opgaver til den nyoprettede By- og Landskabsstyrelse og til Miljøstyrelsen som led i omorganiseringen af opgavevaretagelsen i Miljøministeriet. Stigningen fra 2008 til 2009 skyldes hovedsagelig udskydelse af midler under den særlige vand- og naturindsats under miljømilliarden fra 2008 til 2009.
· Stigningen i reserverne fra 2008 til 2009 skyldes tilbageførslen af den obligatoriske opsparing fra 2008 samt indbudgettering af en reserve vedrørende overførsel af tjenestemænd fra København og Frederiksberg Matrikelvæsen til Kort- og Matrikelstyrelsen.
· Center for Koncernforvaltning nedlægges fra 2009 i forbindelse med etableringen af fælles statslige servicecentre for økonomi og IT. Opgaver, der ikke skal overføres til disse centre overføres til Miljøministeriets øvrige institutioner.
Tilskud
Miljøministeriet administrerer følgende tilskudsordninger:
Tabel 4. Miljøministeriets tilskudsordninger 2007-2012
Mio. kr. årets pris- og lønniveauniveau |
FL 2007 |
FL 2008 |
FFL 2009 |
BO 2010 2010 |
BO 2011 |
BO 2012
|
|
|
|
|
|
|
|
Bruttoudgifter: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lokale miljøinitiativer |
4,3 |
4,3 |
- |
- |
- |
- |
Copenhagen Consensus Center |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
2,5 |
Teknologipulje vedrørende jordforurening |
5,4 |
5,6 |
5,6 |
5,6 |
5,6 |
5,6 |
Indsamlingsordning vedr. dæk, blyakk. og biler |
184,8 |
198,9 |
209,1 |
213,1 |
213,1 |
213,1 |
Indsamlingsordning vedr. Ni/Cd-batterier |
28,7 |
10,0 |
- |
- |
- |
- |
Indsamling af bærbare batterier |
- |
- |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
10,0 |
Aktiviteter vedr. bekæmpelsesmidler |
19,6 |
18,1 |
20,7 |
18,1 |
18,1 |
18,1 |
Miljømærkeordninger |
19,1 |
14,1 |
15,9 |
15,8 |
15,8 |
15,8 |
Miljøstøtte til Østeuropa |
111,0 |
3,3 |
3,9 |
2,9 |
2,9 |
2,9 |
Miljøstøtte til Arktis |
43,1 |
29,8 |
30,1 |
29,4 |
29,4 |
29,4 |
Virksomhedsordningen |
35,3 |
33,5 |
44,4 |
44,4 |
44,4 |
44,4 |
Reduktion af partikeludslip fra tunge køretøjer |
- |
15,7 |
10,1 |
- |
- |
- |
Reduktion af partikeludslip fra brændeovne |
- |
16,8 |
17,4 |
- |
- |
- |
Fremme af miljøeffektiv teknologi |
19,9 |
20,9 |
21,4 |
- |
- |
- |
Renovering af â€Rentolinhuse†|
0,7 |
- |
- |
- |
- |
- |
Støtte til små øsamfund |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
6,0 |
Vand og naturindsats |
65,0 |
58,5 |
77,0 |
- |
- |
- |
Vandløbsforbedringer |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
1,2 |
Konsulentvirksomhed i Skovbruget |
6,6 |
6,6 |
6,7 |
6,7 |
6,7 |
6,7 |
Produktudvikling af skovbrugsprodukter |
9,3 |
9,3 |
9,6 |
9,6 |
9,6 |
9,6 |
Skovbrugsforanstaltninger i.h.t. skovloven |
100,3 |
103,7 |
107,8 |
105,5 |
105,5 |
105,5 |
|
|
|
|
|
|
|
Bruttoudgifter i alt |
662,8 |
558,8 |
599,4 |
470,8 |
470,8 |
470,8 |
|
|
|
|
|
|
|
Indtægter i alt |
224,6 |
231,6 |
246,8 |
248,2 |
248,2 |
248,2 |
|
|
|
|
|
|
|
Nettobevilling |
438,2 |
327,2 |
352,6 |
222,6 |
222,6 |
222,6 |
Indtægterne i forbindelse med ordningerne falder hovedsagelig på indsamlingsordningen for dæk, blyakkumulatorer og biler under Miljøstyrelsen og ordningen for skovbrugsforanstaltninger under Skov- og Naturstyrelsen. Indtægterne stammer fra gebyrer for indsamlingsordningens vedkommende og fra EU-tilskud for skovordningens vedkommende.
I forbindelse med udmøntningen af miljømilliarden er der fra 2007 oprettet nye tilskudsordninger: Tilskudsordning vedrørende reduktion af partikeludslip fra brændeovne i private hjem, Tilskudsordning til fremme af miljøvenlig teknologi samt Tilskud til vand- og naturindsats m.v. Der er endvidere i forbindelse med fusionen mellem Det Økonomiske Råd og Institut for Miljøvurdering afsat 2,5 mio. kr. årligt fra instituttets bevilling til tilskud til Copenhagen Consensus Center under Copenhagen Business School.
I øvrigt kan bemærkes følgende:
· Bevillingen til indsamlingsordningen for dæk, blyakkumulatorer og biler er fra 2008 til 2009 forhøjet med 11,0 mio. kr. årligt til dækning af tilskud til dækindsamlingsvirksomhedernes momsudgifter.
· Indsamlingsordningen for Ni/Cd-batterier ophører med udgangen af 2008 i forbindelse med implementeringen af EU’s batteridirektiv, der indfører producentansvar for batterier, hvorefter batteriproducenterne i fremtiden får ansvaret for indsamling af batterierne og for finansieringen heraf.
· Der afsættes fra 2009 en bevilling på 10,0 mio. kr. årligt til dækning af kommunernes udgifter til indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer. Udgifterne finansieres ved betaling fra producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer.
· Bevillingen til statslig erhvervelse af CO2-kreditter og en del af bevillingen til miljøstøtte til Arktis er fra 2008 overført til Klima- og Energiministeriet.
Personale
Tabel 5 viser det forventede årsværksforbrug i Miljøministeriets institutioner.
|
FL 2007 |
FL 2008 |
FFL 2009 |
BO 2010 |
BO 2011 |
BO 2012 |
|
|
|
|
|
|
|
Departementet |
88 |
62 |
66 |
65 |
63 |
62 |
Center for Koncernforvaltning *) |
207 |
202 |
199 |
194 |
188 |
185 |
Klagenævn |
66 |
60 |
68 |
67 |
65 |
65 |
Miljøstyrelsen |
306 |
221 |
219 |
189 |
184 |
179 |
By- og Landskabsstyrelsen |
- |
197 |
194 |
189 |
185 |
181 |
Statslige miljøcentre |
574 |
548 |
531 |
510 |
497 |
487 |
Danmarks Miljøportal |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
10 |
Skov- og Naturstyrelsen |
1.048 |
872 |
857 |
855 |
855 |
855 |
Kort- og Matrikelstyrelsen |
277 |
280 |
280 |
277 |
273 |
265 |
GEUS |
282 |
- |
- |
- |
- |
- |
I alt |
2.858 |
2.452 |
2.424 |
2.356 |
2.320 |
2.289 |
*) Center for Koncernforvaltning nedlægges i 2009 i forbindelse med etableringen af fælles statslige servicecentre for økonomi og IT.
Fra 2007 er Miljøministeriet tilført ca. 700 årsværk i forbindelse med overtagelsen af amtslige opgaver som følge af kommunalreformen. Årsværkene er fordelt mellem de regionale miljøcentre og ministeriets øvrige institutioner. I modsat retning tæller overførslen af godt 400 årsværk til Aarhus Universitet i forbindelse med fusionen mellem universitetet og Danmarks Miljøundersøgelser.
Faldet i personaleforbruget fra 2007 til 2008 skyldes i hovedsagen ressortændringerne i november 2007.
Anlægsudgifter
Miljøministeriets anlægsudgifter er vist i tabel .
Mio. kr. årets pris- og lønniveau |
FL 2007 |
FL 2008
|
FFL 2009 2009 |
BO 2010 2010 |
BO 2011 2011 |
BO 2012 |
|
|
|
|
|
|
|
Bruttoudgifter: |
|
|
|
|
|
|
Værditabsordning |
22,1 |
22,7 |
23,5 |
23,5 |
23,5 |
23,5 |
Naturforvaltning, anlæg |
190,8 |
160,8 |
167,6 |
85,1 |
84,0 |
84,0 |
|
|
|
|
|
|
|
Anlægsudgifter, brutto |
212,9 |
183,5 |
191,1 |
108,6 |
107,5 |
107,5 |
|
|
|
|
|
|
|
Indtægter |
59,4 |
77,9 |
51,6 |
35,6 |
35,6 |
35,6 |
|
|
|
|
|
|
|
Anlægsbevilling |
153,5 |
105,6 |
139,5 |
73,0 |
71,9 |
71,9 |
Anlægsbevillingen til naturforvaltning er i årene 2007-2009 forhøjet ved overførsel fra § 35. Generelle reserver til initiativer vedrørende vand og natur samt forberedelse af nationalparker.
I indtægterne indgår bl.a.provenuet ved salg af ejendomme og arealer, der ikke understøtter Skov- og Naturstyrelsens kerneopgaver, herunder salget til lejerne af en række udlejede sommerhusgrunde ved den jyske vestkyst. Provenuet herfra tilfalder de generelle reserver.