Koncernområdet

 

KJ

Den 25. november  2008

 

 

 

 

Notat om Miljøministeriets bidrag til finanslovforslaget for 2009

     

Miljøministeriets samlede bevillingsramme (totalramme) omfattende driftsudgifter, tilskud og anlægsudgifter udgør på finansforslaget for 2009 (FFL-2009) i alt 2.261,1 mio. kr. i 2009.

 

Af hensyn til sammenligneligheden over årene er der anført tal fra finanslovene for 2007 (FL-2007) og for 2008 (FL-2008). Tallene er som i finanslovene opgjort netto, d.v.s. efter fradrag af eventuelle indtægter på de enkelte finanslovkonti. Bruttoudgifterne er vist i de efterfølgende oversigter over henholdsvis driftsudgifter, tilskud og anlægsudgifter.

 

Hovedtallene på Miljøministeriets bidrag til FFL-2009 er vist neden for.

 

Tabel 1. Miljøministeriets samlede bevillingsrammer 2007 - 2012

Mio. kr. Årets pris- og lønniveau

FL

2007

 

FL

2008

FFL

2009

BO

2010

BO

2011

BO

2012

 

 

 

 

 

 

 

Driftsbudget

1.769,2

1.662,0

1.769,0

1.548,1

1.518,1

1.485,0

 

 

 

 

 

 

 

Tilskud

438,2

327,2

352,6

222,6

222,6

222,6

 

 

 

 

 

 

 

Anlægsbudget

153,5

105,6

139,5

73,0

71,9

71,9

 

 

 

 

 

 

 

Samlet bevillingsramme

2.360,9

2.094,8

2.261,1

1.843,7

1.812,6

1.779,5

Note: Bevillingen i 2007 er korrigeret for overførslen af Institut for Miljøvurdering til Økonomi- og Erhvervsministeriet.

 

FFL-2009-bidraget er udarbejdet med udgangspunkt i budgetoverslagstallene på finansloven for 2008 (FL-2008) med en række ændringer af helt overvejende teknisk karakter.

 

Der er ikke på det nu foreliggende bidrag til FFL-2009 indbudgetteret særlige besparelser for Miljøministeriets vedkommende. Der gennemføres i lighed med andre ministerområder en effektivisering af statens indkøb på 6,8 mio. kr., som modsvares af lavere udgifter til indkøb.

 

I forhold til 2007 er der i 2008 et fald i Miljøministeriets samlede bevilling for 2008 på knap 270 mio. kr. Faldet skyldes i hovedsagen overførsel af drifts- og tilskudsbevillinger til det nyoprettede Klima- og Energiministerium. Der er herudover foretaget en forskydning af vand- og naturbevillingene under miljømilliarden på 100 mio. kr. fra 2008 til 2009. Desuden er der i 2008 indbudgetteret en obligatorisk opsparing på 1% af Miljøministeriets driftsbevilling svarende til 16,6 mio. kr. og den nævnte effektivisering af statens indkøb. Den obligatoriske opsparing er tilbageført i 2009.

 

Stigningen fra 2008 til 2009 skyldes - ud over den generelle pris- og lønregulering - hovedsagelig forskydningen af vand- og naturmidler fra 2008 til 2009 samt tilbageførslen af den generelle besparelse fra 2008.

 

Faldet efter 2009 skyldes væsentligst udløb af miljømilliarden fra 2006. Tallene viser imidlertid alene situationen, som den er på FFL-2009, d.v.s. at kun 2009-tallene er bindende bevillinger, mens budgetover­slagstallene fra 2010 til 2012 er en ren fremskrivning af den på nuværende tidspunkt kendte situation, der ikke indregner fremtidige ændringer. F. eks. er der ikke i tallene for 2010 og frem taget hensyn til at regeringen på finanslovforslaget for 2010 vil afsætte endnu en ”Miljømilliard II” fra 2010 til 2013.

 

Af den for årene 2006-2009 afsatte ”miljømilliard” til mere natur og bedre miljø er i alt 96,5 mio. kr. udmøntet på FL-2006, bl.a. til en kemikaliehandlingsplan, afværgeforanstaltninger ved forureningen i Kærgård Klitplantage, forberedelse af den kommende indsats på natur- og vandområdet samt til Naturklagenævnet med henblik på forkortelse af nævnets sagsbehandlingstider. I beløbet indgår  en reserve på 5,1 mio. kr., der på tillægsbevillingsloven for 2008 udmøntes med 2,5 mio. kr. opnormering af Miljøklagenævnet, 1,6 mio. kr. til beskyttelse af kulturmiljøer samt 1,0 mio. kr. til kampagnen ”Hold Danmark rent”.

 

På finansloven for 2007 er milliarden udmøntet med i alt 505,0 mio. kr. til naturgenopretning, fremme af miljøteknologi, grønne partnerskaber, indsats mod partikelforurening fra køretøjer og brændeovne samt en række borgerrettede miljøinitiativer, herunder f. eks. styrkelse af grønne indkøb og klimakampagnen ”Et ton mindre”.

 

På finansloven for 2008 er milliarden udmøntet med i alt 398,5 mio. kr. til initiativer vedrørende vand og natur, forberedelse af nationalparker, undersøgelse af mulighederne for at oprette en jorfordelingsfond, oprettelse af et center for hormonforstyrrende stoffer samt indsats mod invasive arter.

 

Af den samlede udmøntning af miljømilliarden falder et beløb på 350,0 mio. kr. i 2009.

 

Miljømilliarden er herefter fuldt udmøntet.

 

I tabel 2 redegøres for ændringerne på FFL-2009 ud over de ændringer, der allerede er forudsat i budgetoverslagstallene for 2009 og frem på den gældende finanslov for 2008.

 

Tabel 2. Ændringer på FFL-2009 i forhold til budgetoverslagstallene på FL-2008

Mio. kr. Årets pris- og lønniveau

FL

2008

 

FFL

2009

BO

2010

BO

2011

BO

2012

 

 

 

 

 

 

FL/BO-tal på FL-2008

2.360,9

2.133,9

1.744,5

1.717,9

1.717,9

 

 

 

 

 

 

Ændringer på FFL-2009 i forhold til BO-tal på FL-2008:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pris- og lønregulering til 2009 niveau

 

86,9

69,7

68,5

68,5

Omprioriteringsbidrag

 

-

-

-

-29,9

Forhøjelse vedr. moms på indsamling af dæk

 

11,0

11,0

11,0

11,0

Inddragelse af Danmarks Miljøundersøgelser under statslig huslejeordning og over-head reform

 

8,8

8,7

8,7

8,7

Nyordning vedrørende klagenævnenes udgifter til kammeradvokatbistand

 

-1,8

-1,8

-1,8

-1,8

Kompensation til kommuner og regioner i forbindelse med lov- og cirkulæreprogram (DUT)

 

5,9

6,2

6,2

6,2

Nyorganisering af affaldssektor

 

0,5

0,5

0,5

0,5

Rejsehold vedr. vindmølleplanlægning

 

3,2

3,2

-

-

Overførsel af tjenestemænd fra København og Frederiksberg matrikelvæsen til Kort- og Matrikelstyrelsen

 

11,6

-

-

-

Div. tekniske ændringer

 

1,1

1,7

1,6

-1,6

Totalramme på FFL-2009

 

2.261,1

1.843,7

1.812,6

1.779,5

 

 

Til ændringerne kan bemærkes følgende:

 

·         Der er i lighed med de foregÃ¥ende Ã¥r indbudgetteret et omprioriteringsbidrag pÃ¥ 2% af driftsbevillingen i det sidste budgetoverslagsÃ¥r, 2012.

 

·         Bevillingen forhøjes med 11,0 mio. kr. Ã¥rligt til dækning af de udgifter, der vedrører tilskud til dækindsamlingsvirksomhedernes momsudgifter.

 

·         Bevillingen forhøjes med 8,8 mio. kr. i 2009 og 8,7 mio. kr. Ã¥rligt i de følgende Ã¥r til dækning af merudgifter ved Danmarks Miljøundersøgelsers inddragelse under den statslige huslejeordning og over-head reformen for de højere læreanstalter.

 

·         Bevillingen til klagenævnene reguleres i forbindelse med en nyordning af betalingen af nævnenes udgifter til kammeradvokaten, hvorefter nævnenes udgifter til bistand fra kammeradvokaten i relation til retssager, hvor nævnene er blevet sagsøgt, kan optages direkte pÃ¥ tillægsbevillingslovene.

 

·         Der tilbageføres 5,9 mio. kr. i 2009 og herefter 6,2 mio. kr. Ã¥rligt fra kommuner og regioner som følge af kommunale mindreudgifter i forbindelse med det kommunale lov- og cirkulæreprogram.

 

·         Bevillingen forhøjes med 0,5 mio. kr. Ã¥rligt til afholdelse af udgifter til nye opgaver for Miljøstyrelsen, f. eks. benchmarking af forbrændings- og deponeringsanlæg, i forbindelse med aftalen fra 2007 om den fremtidige organisering af affaldssektoren.

 

·         Der afsættes som følge af energiaftalen 3,2 mio. kr. i hvert af Ã¥rene 2009 og 2010 til et ”rejsehold” til fremme af vindmølleplanlægning i kommunerne.

 

·         Der afsættes en reserve pÃ¥ 11,6 mio. kr. i forbindelse med overførslen af tjenestemænd beskæftiget med matrikulært arbejde fra København og Frederiksberg kommuner til Kort- og Matrikelstyrelsen. Reserven udmøntes efter aftale med Finansministeriet pÃ¥ forslag til lov om tillægsbevilling for 2009.

 

 

Driftsudgifter

 

Miljøministeriets driftsramme vil fra 2008 til 2009 stige med knap 100 mio. kr. Stigningen skyldes bl.a. den tidligere omtalte forskydning af midler fra miljømilliarden fra 2008 til 2009. Hertil kommer forhøjelsen vedrørende udgifter til moms på indsamlingsordningen for dæk, overførsel af tjenestemænd fra København og Frederiksberg til Kort- og Matrikelstyrelsen m.v.

 

I nedenstående tabel vises institutionernes bruttoudgifter, de forventede indtægter, og den heraf følgende nettodriftsramme, svarende til finanslovbevillingen.

 

 

 

 

 

 

Tabel 3. Institutionernes driftsbevillinger 2007-2012

Mio. kr. Årets pris- og lønniveau

FL

2007

FL

2008

FFL

2009

BO

2010

BO

2011

B0

2012

 

 

 

 

 

 

 

Departementet:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

101,6

0,6

101,0

 

80,2

0,5

79,7

 

84,2

0,6

83,6

 

85,3

0,6

84,7

 

90,8

0,6

90,2

 

89,2

0,6

88,6

Center for Koncern­forvaltning:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

195,2

31,1

164,1

 

185,0

34,2

150,8

 

190,9

42,6

148,3

 

189,1

41,3

147,8

 

183,1

41,3

141,8

 

175,5

39,8

135,7

Danmarks Miljøportal:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

29,6

18,0

11,6

 

41,6

17,1

24,5

 

44,4

21,4

23,0

 

39,1

20,1

19,0

 

38,2

19,6

18,6

 

37,2

19,0

18,2

Klagenævnene:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

47,5

1,9

45,6

 

49,5

1,3

48,2

 

48,1

1,3

46,8

 

46,1

1,3

44,8

 

44,7

1,3

43,4

 

43,8

1,3

42,5

Miljøstyrelsen:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

402,9

169,0

233,9

 

269,9

33,5

236,4

 

289,3

36,4

252,9

 

230,0

34,3

195,7

 

226,2

34,3

191,9

 

222,4

34,3

188,1

By- og Landskabsstyrelsen:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

-

-

-

 

204,7

15,9

188,8

 

189,8

15,6

174,2

 

175,9

6,7

169,2

 

173,4

5,4

168,0

 

169,8

5,3

164,5

Danmarks Miljø­undersøgelser:

   Tilskud

 

130,7

 

133,5

 

155,5

 

146,5

 

143,6

 

140,9

Skov- og Naturstyrelsen*:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

910,2

432,3

477,9

 

735,4

401,8

333,6

 

844,5

459,4

385,1

 

734,2

452,2

282,0

 

711,7

437,2

274,5

 

701,6

432,2

269,4

Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse

 Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

 

275,5

143,8

131,7

 

 

-

-

-

 

 

-

-

-

 

 

-

-

-

 

 

-

-

-

 

 

-

-

-

Statslige miljøcentre:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

430,5

60,1

370,4

 

512,5

143,4

369,1

 

517,8

147,5

370,3

 

495,5

144,8

350,7

 

483,2

142,2

341,0

 

473,7

139,6

334,1

Kort- og Matrikelstyrelsen:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettobevilling

 

212,4

110,1

102,3

 

236,6

129,7

106,9

 

245,0

134,8

110,2

 

231,8

124,1

107,7

 

236,2

131,1

105,1

 

227,3

124,3

103,0

Reserver:

Nettobevilling

 

-

 

-9,5

 

19,1

 

-

 

-

 

-

I alt:

   Bruttoudgifter

   Indtægter

Nettodriftsramme i alt

 

2.736,1

966,9

1.769,2

 

2.439,4

777,4

1.662,0

 

2.628,6

859,6

1.769,0

 

2.373,5

825,4

1.548,1

 

2.331,1

813,0

1.518,1

 

2.281.4

796,4

1.485,0

* Inkl. bevillingen til Skov- og landskabsopgaver i 2007-2012.

 

Danmarks Miljøundersøgelser er fra 2007 fusioneret med Aarhus Universitet som led i universitetsreformen. Bevillingen forbliver som en tilskudsbevilling på Miljøministeriets finanslovbidrag med henblik på finansiering af forskning, rådgivning og myndighedsopgaver for Miljøministeriet på Aarhus Universitet.

 

Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse er fra 2008 overført til Klima- og Energiministeriet.

 

I øvrigt kan bemærkes følgende:

 

·         Faldet i departementets bevilling fra 2007 til 2008 skyldes dels overførsel af bevillinger til Klima- og Energiministeriet som følge af ressortomlægningerne, dels overførsel  fra departementets reserve til kommunalreformformÃ¥l til By- og Landskabsstyrelsen og de statslige miljøcentre.

·         Miljøstyrelsens bevilling er pÃ¥virket pÃ¥ den ene side af overførsel til Klima- og Energiministeriet i forbindelse med resortændringerne i november 2007 og pÃ¥ den anden side overførsel af sager vedrørende landbrugsomrÃ¥det fra Skov- og Naturstyrelsen som led i en intern omorganisering af opgavevaretagelsen i Miljøministeriet. Stigningen i bevillingen fra 2008 til 2009 skyldes pris- og lønregulering samt kompensation for mindreudgifter for kommunerne, særligt i henhold til olietankbekendtgørelsen.

·         By- og Landskabsstyrelsen er nyoprettet pÃ¥ FL-2008. Styrelsens bevilling er finansieret ved overførsler fra Departementet, Center for Koncernforvaltning, Miljøstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen og Kort- og Matrikelstyrelsen. Mindreudgiften fra 2008 til 2009 skyldes primært en lavere budgettering af udgifter til fredningserstatninger i 2009 end i 2008.

·         Stigningen i bevillingen til Danmarks Miljøundersøgelser for udførelse af forskning, udredning og myndighedsopgaver for Miljøministeriet fra 2008 til 2009 skyldes hovedsagelig en teknisk regulering af kontoen i forbindelse med DMU’s overgang til den statslige huslejeordning og over-headreformen pÃ¥ forskningsomrÃ¥det.

·         Faldet i Skov- og Naturstyrelsens bevilling fra 2007 til 2008 skyldes overførsel af opgaver til den nyoprettede By- og Landskabsstyrelse og til Miljøstyrelsen som led i omorganiseringen af opgavevaretagelsen i Miljøministeriet. Stigningen fra 2008 til 2009 skyldes hovedsagelig udskydelse af midler under den særlige vand- og naturindsats under miljømilliarden fra 2008 til 2009.

·         Stigningen i reserverne fra 2008 til 2009 skyldes tilbageførslen af den obligatoriske opsparing fra 2008 samt indbudgettering af en reserve vedrørende overførsel af tjenestemænd fra København og Frederiksberg Matrikelvæsen til Kort- og Matrikelstyrelsen.

·         Center for Koncernforvaltning nedlægges fra 2009 i forbindelse med etableringen af fælles statslige servicecentre for økonomi og IT. Opgaver, der ikke skal overføres til disse centre overføres til Miljøministeriets øvrige institutioner.

 

Tilskud

 

Miljøministeriet administrerer følgende tilskudsordninger:

 

Tabel 4. Miljøministeriets tilskudsordninger 2007-2012

Mio. kr. årets pris- og lønniveauniveau

FL

2007

FL

2008

FFL

2009

BO

2010

2010

BO

2011

BO

2012

 

 

 

 

 

 

 

 

Bruttoudgifter:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokale miljøinitiativer

4,3

4,3

-

-

-

-

Copenhagen Consensus Center

2,5

2,5

2,5

2,5

2,5

2,5

Teknologipulje vedrørende jordforurening

5,4

5,6

5,6

5,6

5,6

5,6

Indsamlingsordning vedr. dæk, blyakk. og biler

184,8

198,9

209,1

213,1

213,1

213,1

Indsamlingsordning vedr. Ni/Cd-batterier

28,7

10,0

-

-

-

-

Indsamling af bærbare batterier

-

-

10,0

10,0

10,0

10,0

Aktiviteter vedr. bekæmpelsesmidler

19,6

18,1

20,7

18,1

18,1

18,1

Miljømærkeordninger

19,1

14,1

15,9

15,8

15,8

15,8

Miljøstøtte til Østeuropa

111,0

3,3

3,9

2,9

2,9

2,9

Miljøstøtte til Arktis

43,1

29,8

30,1

29,4

29,4

29,4

Virksomhedsordningen

35,3

33,5

44,4

44,4

44,4

44,4

Reduktion af partikeludslip fra tunge køretøjer

-

15,7

10,1

-

-

-

Reduktion af partikeludslip fra brændeovne

-

16,8

17,4

-

-

-

Fremme af miljøeffektiv teknologi

19,9

20,9

21,4

-

-

-

Renovering af ”Rentolinhuse”

0,7

-

-

-

-

-

Støtte til små øsamfund

6,0

6,0

6,0

6,0

6,0

6,0

Vand og naturindsats

65,0

58,5

77,0

-

-

-

Vandløbsforbedringer

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Konsulentvirksomhed i Skovbruget

6,6

6,6

6,7

6,7

6,7

6,7

Produktudvikling af skovbrugsprodukter

9,3

9,3

9,6

9,6

9,6

9,6

Skovbrugsforanstaltninger i.h.t. skovloven

100,3

103,7

107,8

105,5

105,5

105,5

 

 

 

 

 

 

 

Bruttoudgifter i alt

662,8

558,8

599,4

470,8

470,8

470,8

 

 

 

 

 

 

 

Indtægter i alt

224,6

231,6

246,8

248,2

248,2

248,2

 

 

 

 

 

 

 

Nettobevilling

438,2

327,2

352,6

222,6

222,6

222,6

 

Indtægterne i forbindelse med ordningerne falder hovedsagelig på indsamlingsordningen for dæk, blyakkumulatorer og biler under Miljøstyrelsen og ordningen for skovbrugsforanstaltninger under Skov- og Naturstyrelsen. Indtægterne stammer fra gebyrer for indsamlingsordningens vedkommende og fra EU-tilskud for skovordningens vedkommende.

 

I forbindelse med udmøntningen af miljømilliarden er der fra 2007 oprettet nye tilskudsordninger: Tilskudsordning vedrørende reduktion af partikeludslip fra brændeovne i private hjem, Tilskudsordning til fremme af miljøvenlig teknologi samt Tilskud til vand- og naturindsats m.v. Der er endvidere i forbindelse med fusionen mellem Det Økonomiske Råd og Institut for Miljøvurdering afsat 2,5 mio. kr. årligt fra instituttets bevilling til tilskud til Copenhagen Consensus Center under Copenhagen Business School.

 

I øvrigt kan bemærkes følgende:

 

·         Bevillingen til indsamlingsordningen for dæk, blyakkumulatorer og biler er fra 2008 til 2009 forhøjet med 11,0 mio. kr. Ã¥rligt til dækning af tilskud til dækindsamlingsvirksomhedernes momsudgifter.

·         Indsamlingsordningen for Ni/Cd-batterier ophører med udgangen af 2008 i forbindelse med implementeringen af EU’s batteridirektiv, der indfører producentansvar for batterier, hvorefter batteriproducenterne i fremtiden fÃ¥r ansvaret for indsamling af batterierne og for finansieringen heraf.

·         Der afsættes fra 2009 en bevilling pÃ¥ 10,0 mio. kr. Ã¥rligt til dækning af kommunernes udgifter til indsamling af bærbare batterier og akkumulatorer. Udgifterne finansieres ved betaling fra producenter og importører af bærbare batterier og akkumulatorer.

·         Bevillingen til statslig erhvervelse af CO2-kreditter og en del af bevillingen til miljøstøtte til Arktis er fra 2008 overført til Klima- og Energiministeriet.

 

Personale

 

Tabel 5 viser det forventede årsværksforbrug i Miljøministeriets institutioner.

 

Tabel 5. Årsværksforbrug i Miljøministeriet 2007-2012 fordelt på institutioner.

 

FL

2007

FL

2008

FFL

2009

BO

2010

BO

2011

BO

2012

 

 

 

 

 

 

 

Departementet

88

62

66

65

63

62

Center for Koncernforvaltning *)

207

202

199

194

188

185

Klagenævn

66

60

68

67

65

65

Miljøstyrelsen

306

221

219

189

184

179

By- og Landskabsstyrelsen

-

197

194

189

185

181

Statslige miljøcentre

574

548

531

510

497

487

Danmarks Miljøportal

10

10

10

10

10

10

Skov- og Naturstyrelsen

1.048

872

857

855

855

855

Kort- og Matrikelstyrelsen

277

280

280

277

273

265

GEUS

282

-

-

-

-

-

I alt

2.858

2.452

2.424

2.356

2.320

2.289

*) Center for Koncernforvaltning nedlægges i 2009 i forbindelse med etableringen af fælles statslige servicecentre for økonomi og IT.

 

Fra 2007 er Miljøministeriet tilført ca. 700 årsværk i forbindelse med overtagelsen af amtslige opgaver som følge af kommunalreformen. Årsværkene er fordelt mellem de regionale miljøcentre og ministeriets øvrige institutioner. I modsat retning tæller overførslen af godt 400 årsværk til Aarhus Universitet i forbindelse med fusionen mellem universitetet og Danmarks Miljøundersøgelser.

 

Faldet i personaleforbruget fra 2007 til 2008 skyldes i hovedsagen ressortændringerne i november 2007.

 

Anlægsudgifter

 

Miljøministeriets anlægsudgifter er vist i tabel .

 

Tabel 7. Miljøministeriets anlægsbevilling 2007-2012

Mio. kr. årets pris- og lønniveau

FL

2007

FL

2008

 

FFL

2009

2009

BO

2010

2010

BO

2011

2011

BO

2012

 

 

 

 

 

 

 

Bruttoudgifter:

 

 

 

 

 

 

Værditabsordning

22,1

22,7

23,5

23,5

23,5

23,5

Naturforvaltning, anlæg

190,8

160,8

167,6

85,1

84,0

84,0

 

 

 

 

 

 

 

Anlægsudgifter, brutto

212,9

183,5

191,1

108,6

107,5

107,5

 

 

 

 

 

 

 

Indtægter

59,4

77,9

51,6

35,6

35,6

35,6

 

 

 

 

 

 

 

Anlægsbevilling

153,5

105,6

139,5

73,0

71,9

71,9

 

Anlægsbevillingen til naturforvaltning er i årene 2007-2009 forhøjet ved overførsel fra § 35. Generelle reserver til initiativer vedrørende vand og natur samt forberedelse af nationalparker.

 

I indtægterne indgår bl.a.provenuet ved salg af ejendomme og arealer, der ikke understøtter Skov- og Naturstyrelsens kerneopgaver, herunder salget til lejerne af en række udlejede sommerhusgrunde ved den jyske vestkyst. Provenuet herfra tilfalder de generelle reserver.