Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09
MPU Alm.del
Offentligt
653316_0001.png
653316_0002.png
J.nr. BLS-401-00426Den 9. marts 2009

Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 280 (alm. del) stillet af folke-

tingsmedlem Steen Gade (SF)

Spørgsmål 280:

”Vil ministeren - i samarbejde med udenrigsministeren - sikre, at den dan-ske regering gerne i samarbejde med andre "polarstater" udarbejder et for-slag til en international aftale om et sådant reservat?”

Svar:

Som det fremgår af svaret på spørgsmål 279, foreligger der, så vidt By- ogLandskabsstyrelsen er bekendt, endnu ikke noget konkret forslag fra ameri-kanske og canadiske forskere til et isreservat i Polarhavet. Danmark ogGrønland har heller ikke på nuværende tidspunkt planer om et internationaltreservat i Arktis.Polarhavet er, uanset at det for en stor del er dækket af is, et havområde,hvorimod Antarktis er et landområde. I modsætning til Antarktis er Arktisbeboet, og befolkningerne omkring Polarhavet er meget afhængige af om-rådets ressourcer. Derfor er de fem nationer, der grænser op til Polarhavet(USA, Canada, Rusland, Norge og Grønland/Danmark), også meget op-mærksomme på problematikken omkring et øget pres på ressourcerne i detarktiske område.De fem lande har for nylig med Ilulissat Deklarationen (28. maj 2008) tyde-ligt vedkendt sig deres forpligtelser til at beskytte det arktiske område medudgangspunkt i FN's Havretskonvention. Det betyder på den ene side ud-strakte forpligtelser til at imødegå forurening og beskyttelse af naturværdi-erne, men også ret til at udnytte naturen og dens ressourcer på en forsvarligmåde. De arktiske lande finder derfor ikke behov for en ny traktatlignendeaftale for Arktis.De vigende isforekomster vil betyde øgede muligheder for olieefterforskningog -indvinding i det arktiske område. På ministermødet i april 2009 i ArktiskRåd forventes landene at vedtage nye opdaterede retningslinjer for offshoreolie- og gasaktiviteter med henblik på at beskytte det arktiske miljø i forbin-delse med udnyttelsen af disse ressourcer.Desuden forventes Arktisk Råd på ministermødet at vedtage anbefalinger tilbeskyttelse af det arktiske område med udgangspunkt i den forventedeøgede skibstrafik og aktiviteter i Arktis. Dette sker på baggrund af en omfat-tende vurdering af udviklingen af sejladsen i det arktiske område.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Økonomi- og Erhvervsministeriet har i den forbindelse oplyst, at søtransporti arktiske farvande skal ske på ikke-diskriminerende vilkår. Regler for sej-ladsen i disse farvande, herunder f.eks. i form af forbudsområder, bør derforgælde skibe uanset flag. Tiltag skal ske i overensstemmelse med internati-onale regler, herunder den internationale havretskonvention, der forholdersig til retten til fri passage og hvilke indgreb, der kan gøres i denne ret.Det kan i øvrigt oplyses, at der arbejdes aktivt i FN’s søfartsorganisation(IMO) for at revidere IMO’s vejledning om sejlads i arktiske farvande medhenblik på at styrke sikkerheden. Fra dansk side ser man gerne, at vejled-ningen gøres til bindende internationale regler, og man arbejder derfor aktivtherfor. Endvidere har IMO igangsat et arbejde med at se på behovet for atskærpe kravene til besætningernes kvalifikationer, når der skal sejles i is-fyldte farvande. Danmark bidrager til arbejdet.Afslutningsvis kan jeg opsummere, at de fem lande, der grænser op til Ark-tis, fortsat vil samarbejde i Arktisk Råd om en bæredygtig udvikling i Arktismed baggrund i en balanceret økonomisk, social og miljømæssig udvikling,og at det i den sammenhæng har stor betydning, at Grønland og Færøernedeltager aktivt i dette arbejde.
2