Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09 MPU Alm.del Offentligt
J.nr. MST-501-00135Den 6. marts 2009
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 273 (alm. del) stillet af Folke-
tingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål 273
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra MB motor i Græsted, jf. MPUalm. del - bilag 197 og herunder vurdere oplysningerne om CO - og CO2-udledningen samt især oplysningen om, at en nyere bil med katalysatorudleder dobbelt så meget CO2som en ældre bil uden katalysator?
Svar
Jeg har forelagt Miljøstyrelsen spørgsmålet, og styrelsen har afgivet neden-stående svar, som jeg kan henholde mig til.”Oplysningerne i henvendelsen fra MB motor baserer sig på direkte målin-ger af carbonmonoxid (CO) og carbondioxid (CO2) i udstødningen.Der er tale om simple målinger, der typisk fortages i forbindelse med detperiodiske syn. Målingen foretages med motoren i tomgang, og har til for-mål at sikre, at katalysatoren virker efter hensigten. Når der måles et højereindhold af CO2i udstødningen fra nyere biler, er det fordi CO og uforbrændtbenzin i udstødningen omdannes til CO2i katalysatoren. CO er giftig gas ogderfor uønsket i bilernes udstødning.Det højere CO2-indhold i udstødningen fra nyere biler betyder altså at kata-lysatoren virker. Katalysatorer har i øvrigt været standard på nye benzinbi-ler siden starten af 1990’erne.Målinger af denne type siger ikke noget om, hvor langt en bil kører på enliter benzin og dermed hvor meget CO2der udsendes pr. kilometer. Detkræver langt mere komplicerede målinger, der gennemføres i forbindelsemed typegodkendelse af biler hos fabrikanten.Heldigvis har brændstofforbruget og dermed CO2-udslippet pr. kilometer fornye biler været faldende siden 1997. Med hensyn til luftforurening har destadigt skrappere euronormer for nye køretøjer ført til en reduktion i udslip-pet af skadelige stoffer, herunder CO, med over 90 % over de seneste 15.år.Så der er altså ingen grund til at tro, at nye biler forurener mere end gamle.”