Miljø- og Planlægningsudvalget 2008-09 MPU Alm.del Offentligt
J.nr.Den 27. januar 2009
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. 257 (alm. del) stillet af Folke-
tingets Miljø- og Planlægningsudvalg.
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. januar 2009 fra DeDanske Bilimportører vedrørende forslag om forhøjelse af godtgørelse forudtjente biler, jf. MPU alm. Del – bilag 273
Svar
Jeg kan konstatere, at De Danske Bilimportører er enige i, at det ikke erhensigtsmæssigt at gennemføre en midlertidig ordning til fremme af skrot-ning af biler, ved at forhøje skrotpræmien til 10.000 kr., sådan som det erforeslået af Danmarks Automobilforhandler Forening.Jeg er enig i De Danske Bilimportørers tilkendegivelser om, at erfaringernemed den midlertidige skrotpræmieringsordning i 1994-95 ikke taler for atgentage en sådan midlertidig ordning,fordi evalueringen af den daværende ordning viste, at den positivemiljømæssige effekt var udlignet efter 1-2 år, idet det kunne konsta-teres, at konsekvenserne af ordningen var, at skrotningen af ca.65.000 biler blev fremrykket i gennemsnit med 1 år,fordi en sådan ordning kan medføre flaskehalsproblemer hos op-hugningsvirksomhederne, fordi de i en relativt kort periode vil mod-tage betydeligt flere bilerne til ophugning end normalt ogfordi den finansielle krise har medført meget lave skrotpriser, hvilketkan have som konsekvens, at ophugningsvirksomhederne ikke kanafsætte de forøgede skrotmængder.Jeg vil endvidere tillade mig, at henvise til, at jeg i min besvarelse af udval-gets spørgsmål nr. 590 skrev, at omlægningen af bilafgifterne i 2007 harreduceret afgifterne for de mest miljø- og klimavenlige biler, og at disse om-lægninger giver tilskyndelse til køb af nye og mere miljøvenlig biler.
Jeg kan på den baggrund tilslutte mig De Danske bilimportørers synspunktom, at omlægning af afgifterne er et af de vigtige initiativer til at fremme ud-viklingen af mere miljøvenlig transport.